Tuesday, Jan 18, 2022

صفحه نخست » انتقادهای داخلی از مذاکرات احیای برجام

bagheri.jpg رادیو بین المللی فرانسه - در حالی که علی باقری کنی برای ادامۀ مذاکرات اتمی به وین بازگشته، مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که هنوز "اختلافات مهمی" باقی مانده است. فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی نیز از شیوۀ پیشبرد مذاکره انتقاد کرده. در این وضعیت، قرار است که ابراهیم رئیسی به مسکو برود و با ولادیمیر پوتین گفتگوهایی بکند که برجام نیز یکی از موضوعات اصلی آن خواهد بود. اما بسیاری از منابع غربی برای چندمین بار به روند مذاکرات بدبین شده و هشدار داده‌اند که مهلت بزودی به پایان خواهد رسید.

علی باقری سرپرست هیئت ایرانی که بعد از دو روز، دیشب - دوشنبه ۲۷ دی - به وین بازگشت، کار خود را با شرکت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سه کشور اروپایی از سر گرفت.

روز بعد، خبرگزاری ایرنا نوشت: "تا زمانی که بر سر همه‌چیز توافق نشده باشد، بر سر هیچ چیزی توافق نشده است"...

بدین ترتیب نوسان خوشبینی و بدبینی همچنان در این مذاکرات پیچیده ادامه دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ انگلیسی گاردین یادآوری می‌کند که همچنان هیچ مهلتی برای پایان مذاکرات تعیین نشده، اما آمریکایی‌ها می‌گویند اگر تا دو هفتۀ دیگر نتیجه‌ای به دست نیاید، ادامۀ این روند بی‌معنا خواهد بود. قبلاً اسرائیلی‌ها نیز گفته بودند که مذاکره در بارۀ غنی‌سازی اورانیوم دیگر فایده‌ای ندارد چون ایران این مرحله را عملاً پشت سر گذاشته و اینک در فکر دستیابی به سایر اجزای سلاح اتمی است (از جمله چاشنی انفجار و موشکی که بتواند کلاهک اتمی را حمل کند).

برخی منابع نزدیک به مذاکرات، به گاردین گفته‌اند که از نظر غربی‌ها، امکان دستیابی به توافق وجود دارد، اما دامنۀ این توافق به قدری محدود و مختصر خواهد بود که باید صرفاً "یک توافق موقتی" محسوب شود.

"گروه بین‌المللی بحران" (Crisis Group) نیز که یک مؤسسۀ تحقیقاتی غیردولتی است معتقد است که ایران تا چند هفتۀ دیگر ذخائر کافی اورانیوم برای ساخت سلاح اتمی را دارا خواهد بود و بنابراین اگر مذاکرات بزودی به نتیجه نرسد، ایران به مرحله‌ای خواهد رسید که احیای برجام بی‌معنا و بی‌اهمیت خواهد شد.

انتقادهای داخلی: مذاکرات درجا می‌زند

در تهران، فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و نمایندۀ کنونی مجلس شورا از روند مذاکره و بی‌حاصلی آن انتقاد کرده و گفته است: "اینقدر نباید موضوع را کش و قوس داد. اینهمه پرانتز و بحث دشوار چه چیزی است که گفته می‌شود؟ باید اخبار درست به افکار عمومی داخلی داده شود... دوباره بلای برجام بر سر ما نیاید"...

فریدون عباسی دوانی که در دولت احمدی‌نژاد رئیس سازمان انرژی اتمی بود و معمولاً مواضع تندی دارد، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا می‌گوید که اصطلاحات دیپلماتیک از قبیل "کارها خیلی جلو رفته، مسائلی حل شده است"، هیچ معنایی ندارد. از نظر او واقعیت اینست که مذاکرات کنونی هیچ تفاوتی با مذاکرات بیست سال قبل ندارد.

به عقیدۀ فریدون عباسی مذاکره‌کنندگان ایرانی اصلاً نباید وارد بحث فعالیت‌های اتمی ایران شوند و باید فقط پایان تحریم‌ها را بخواهند. او می‌گوید: "تیم مذاکره کننده باید بگوید تحریم‌ها چه مواردی است و بر اساس برجام باید برداشته شود. دیگر بحث و شرط و شروطی در میان نیست. برجام به ما تحمیل شد و ما نیز یکبار این تحمیل را پذیرفتیم، ما برجام را پذیرفتیم که مثلا با دنیا تعامل کنیم. آیا تعامل این است که آنها هر بلایی خواستند سر ما بیاورند و ما را محدود کنند و ما از حقوق خود بهره‌مند نشویم و فقط یک سری تکالیف را بپذیریم؟ "

عباسی که در حال حاضر نمایندۀ کازرون در مجلس است می‌گوید: "بحث کاملاً روشن است و طرف‌های مقابل باید به تکالیف برجامی خود عمل کنند. اگر (تیم مذاکره‌کننده ایران) نمی‌تواند این موضوع را به نتیجه برساند، باید بیاید و با مجلس صحبت کند، تا ببینیم آیا باید از قانون عدول کنیم و اکنون صلاح کشور چیست؟ "

عباسی سپس نظریۀ سیاسی خود را چنین مطرح می‌کند: "ما باید بر روی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) فشار بگذاریم، ما باید بر آرمان انقلاب که حذف رژیم صهیونیستی است پافشاری کنیم... جبهه مقاومت و جهان اسلام باید محاصره غزه را بشکنند و بلندی‌های جولان را آزاد کنیم، آنگاه حتما در مذاکرات جواب خواهیم گرفت. تا فشار بر روی رژیم صهیونیستی نباشد ما در مذاکرات نتیجۀ مطلوب نخواهیم گرفت".

سفر رئیسی به مسکو

قرار است که رئیس جمهوری اسلامی فردا - چهارشنبه ۲۹ دی - در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کند. به نوشتۀ سایت اسپوتنیک، "پوتین و رئیس جمهور ایران موضوع اجرای برجام در باره برنامه هسته‌ای ایران را بررسی خواهند کرد".

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نیز می‌نویسند که "رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عازم روسیه خواهد شد".

وزرای امور خارجه، نفت و اقتصاد رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد. قرار است که رئیسی در نشست عمومی مجلس روسیه (دوما) سخنرانی کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy