Wednesday, Jan 19, 2022

صفحه نخست » مانع‌تراشی با روح مرتضی قلی‌خان بیات؛ زنان ایران در جام ملت‌های آسیا

zanan.jpg ایران وایر ـ سحر رضایی، شهروند خبرنگار ـ شنبه شب ۲۵ دی‌ماه، تیم ملی فوتبال زنان ایران با پرواز اختصاصی، عازم کشور هند شد تا در بیستمین دوره از مسابقات جام ملت‌های زنان آسیا شرکت کند. این نخستین حضور زنان فوتبالیست ایرانی در مسابقاتی است که به عنوان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی زنان نیز شناخته می‌شود؛ به عبارتی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبال زنان در این قاره. در این گزارش، نگاهی داریم به فراز و فرودهایی که این تیم در مسیر هند طی کرد و جاده‌ای که برای شگفتی‌سازی پیشِ روی دارد.

***

نقش فدراسیون فوتبال در صعود تاریخی زنان به آسیا چه بود؟

سوم مهرماه ۱۴۰۰ برگ جدیدی در فوتبال زنان ایران نوشته شد؛ داستان صعود به جام ملت‌های آسیا.

زنان فوتبالیست ایران، از سال ۲۰۰۲ میلادی مجال بازی در چمن و در واقع زمین روباز را پیدا کردند؛ فراموش نکنیم که این فرصت، از پی تهدید فدراسیون جهانی فوتبال برای اجباری شدن تشکیل تیم‌های زنان در فدراسیون‌های تابعه‌اش در تمامی دنیا شکل گرفت، نه از پی موافقت و میل مدیران.

این آغاز دیرهنگام را کنار تاریخ تاسیس رقابت‌های جام ملت‌های زنان آسیا از سال ۱۹۷۵ میلادی بگذاریم؛ به عبارتی ۴۷ سال پس از تشکیل مهم‌ترین رقابت فوتبالی میان زنان فوتبالیست در آسیا، ایران توانست جواز حضور در میان قدرت‌های برتر فوتبال را برای اولین بار کسب کند.

برای رسیدن به این مسابقات، شاگردان «مریم ایراندوست»، سرمربی تیم ملی زنان ایران، در دور مقدماتی بنگلادش را ۵ بر صفر شکست دادند و برابر اردنِ آماده، در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ به برتری رسیدند تا جواز حضور در این مسابقات را کسب کنند.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

هر چند بازیکنان و مربیان، از حمایت‌های فدراسیون فوتبالِ تحت مدیریت «شهاب‌الدین عزیزی خادم» قدردانی می‌کنند؛ اما فراموش نکنیم زنان هم، برابر با مردان حق استفاده از امکانات فدراسیون‌ها را داشتند، اما چون از زمان ریاست «مهدی تاج»، رییس پیشین فدراسیون فوتبال که هم‌اکنون نایب‌رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم هست، زنان ابتدا کنار گذاشته و سپس به صورت کامل حذف شدند، توجه حداقلی به آن‌ها و شکل‌گیری دوباره تیم ملی زنان، آن‌ها را به تقدیرهای مبالغه‌آمیز از فدراسیون فوتبال شهاب‌الدین عزیزی خادم وا داشت.

تنها اتفاق مهم‌ در فدراسیون فوتبال جدید این بود که شهاب‌الدین عزیزی خادم، مانند مهدی تاج به رسانه‌ها نمی‌گفت: «تماشای فوتبال یا بازی کردن فوتبال، اولویت زنان نیست.» آقای تاج این جمله را پس از آن‌که زنان ایران اجازه تماشای بازی ایران و سوریه در تهران را به‌ دست نیاوردند، به خبرنگاران گفته بود.

بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال زنان برای آمادگی جام ملتهای آسیا کدام بود؟

تیم ملی فوتبال زنان ایران پس ۴ ماه زمان داشت تا آماده جام ملتهای زنان آسیا شود. «شهره موسوی»، نایب‌رییس زنان ادعا کرده بود که به محض بازگشت این تیم از مسابقات مقدماتی ما در همان فرودگاه با کادر فنی تیم ملی زنان جلسه گذاشته و برنامه بازی‌های تدارکاتی را ۴ ماه پیش تنظیم کرده بود.

تمام برنامه‌هایی که نایب‌رییس زنان فدراسیون فوتبال وعده داد، با برگزاری دو اردو در جزیره کیش، سه اردو در کمپ تیم‌های ملی و سه بازی دوستانه داخلی طی شد.

مریم ایراندوست اما در صحبت‌های خود با رسانه‌های ایران گفت به ۱۴ یا ۱۶ کشور درخواست دادیم، ولی هیچ‌کدام قبول نکردند که با دختران تیم ملی ایران بازی کنند.

کدام کشورها درخواست تیم ملی فوتبال زنان ایران را برای برگزاری بازی دوستانه رد کردند؟

کشورهای لبنان، امارات، تایلند، ویتنام، الجزایر، کره‌جنوبی، ژاپن، روسیه، ترکیه و عراق درخواست بازی دوستانه با تیم ملی زنان ایران را رد کرده بودند.

وقتی تیم زنان ایران دو سال فعالیتی نمی‌کند و از رنکینگ خارج می‌شود، نباید انتظار داشت پیشنهادش مورد موافقت فدراسیون‌های دیگر قرار بگیرد. هرچند که فدراسیون فوتبال تصور می‌کرد برخی از کشورهای همسایه، به واسطه روابط نزدیک سیاسی با جمهوری اسلامی، پیشنهاد ایران را قبول می‌کنند، اما چنین نشد.

تنها بازی تدارکاتی تیم ملی که قطعی شد، بازی با تیم ملی زنان فیلیپین بود. فیلیپینی‌ها قبول کرده بودند، ۵ روز پیش از نخستین بازی ایران در جام ملت‌های آسیا مقابل دختران ایران بازی کنند، اما شیوع سویه «اُمیکرون» کرونا باعث شد این بازی نیز لغو شود.

تنها شانس زنان ایرانی برای یک تجربه اروپایی برپایی کمپ تمرینی با حمایت باشگاه شارلوا در بلژیک بود که آن هم به کوشش نماینده‌‌ مجلس شورای اسلامی لغو شد.

گفته می‌شود مجلس به شهاب‌الدین عزیزی خادم تذکر داده تیم ملی زنان به بلژیک اعزام نشود و حتی شایعه شد از رییس فدراسیون فوتبال تعهد کتبی گرفته‌اند، این اردو را منتفی کند.

چرا نمایندگان مجلس با بازی تدارکاتی با تیم شارلوا در بلژیک مخالفت کردند؟

«احمد راستینه» نماینده مردم شهرکرد با مطرح کردن شغل پدربزرگ مالک باشگاه شارلوا بلژیک و اعتراض به وزیر ورزش موجب لغو این اردو شد. خانواده «مهدی بیات»، مالکان باشگاه شارلوا بلژیک از نوادگان «مرتضی قلی بیات» نخست‌وزیر رژیم پهلوی هستند که در سال ۱۳۳۷ از دنیا رفته است. اردوی تیم ملی زنان ایران در بلژیک به درخواست نماینده مجلس ایران برای فردی لغو شد که سال ۱۳۳۷ فوت شده بود.

مرتضی قلی بیات نخست‌وزیر و وزیر دارایی و رییس شرکت ملی نفت ایران در چهار دهه نخست ۱۳۰۰ و خواهرزاده دکتر مصدق بوده است.

چرا نام گروه ایران، گروه مرگ است؟

تیم ملی زنان ایران در گروه A جام ملتهای زنان آسیا با هند میزبان، چین و چین تایپه هم‌گروه شده است. چین با ۸ قهرمانی و در مجموع ۱۴ عنوان پر افتخارترین تیم این رقابت‌ها است. زنان چین را می‌توان یکی از مدعیان همیشگی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، المپیک زنان و جام جهانی فوتبال زنان دانست. در همین گروه، «چین تایپه» با سه قهرمانی و ۹ بار قرار گرفتن روی سکوهای اول تا سوم، سومین تیم پر افتخار آسیا محسوب می‌شود. هند میزبان هم با دو نایب قهرمانی و یک عنوان سومی تجربه خوبی از این مسابقات دارد.

زنان ایران چگونه به جام جهانی صعود می‌کنند؟

تیم ملی زنان ایران به عنوان تیمی که بدون بازی تدارکاتی برای اولین بار در جام ملتها شرکت می‌کند. روی کاغذ شانس زیادی برای صعود از گروه خود ندارد. این مسابقات مقدماتی جام جهانی نیز محسوب می‌شود؛ از این رو تیم‌ها با انگیزه مضاعف در آن شرکت می‌کنند. آسیا ۶ سهمیه دارد و علاوه بر آن دو سهمیه برای حضور در پلی‌آف بین قاره‌ای. مریم ایراندوست در آخرین صحبت‌های خود قول صعود از گروه A به مرحله یک چهارم نهایی را داد. تیم او آن طور که اخبار از فضای مجازی و حال و هوای درون اردویی می‌رسد، سرشار از امید و انگیزه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy