Saturday, Jan 22, 2022

صفحه نخست » واکنش خشم‌آلود جمهوری اسلامی به قطعنامه انکار هولوکاست

holocost_012122.jpgدویچه وله - وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای ضمن حمله شدید به اسرائیل، قطعنامه تازه سازمان ملل در محکومیت انکار هولوکاست را فاقد اعتبار خواند و آن را مردود شمرد. جمهوری اسلامی بر "تحقیقات" دوباره در باره هولوکاست تاکید دارد.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه‌، اول بهمن، با صدور بیانیه‌ای، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت انکار هولوکاست را "سوء استفاده رژیم صهیونیستی از ساز و کارهای بین المللی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود" توصیف کرد و آن را "کاملاً مردود" دانست.

بیانیه وزارت خارجه در واکنش به قطعنامه‌‌ای صادر شد که یک روز پیش با رای مثبت ۱۱۴ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. طرح این قطعنامه را آلمان و اسرائیل در هشتادمین سالگرد کنفرانس "وانزه" به سازمان ملل ارائه کردند. توافق کنفرانس وانزه که سران ارشد رژیم هیتلری در آن شرکت داشتند راه را برای کشتار و نابودی یهودیان در دوران حکومت ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان هموار کرد. قطعنامه تصویب‌شده ناظر بر محکومیت و مقابله با انکار و تحریف هولوکاست، کشتار جمعی یهودیان در جریان جنگ جهانی دوم است.

این قطعنامه از همه کشورهای عضو سازمان ملل، از همه سازمان‌های این نهاد بین‌المللی و همچنین از همه نهادها و فعالان مدنی می‌خواهد تا علیه انکار یا تحریف هولوکاست اقدام کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که اعتراضی کتبی نسبت به تصویب چنین قطعنامه‌ای ارائه کرد. ظاهراً این اعتراض کافی نبوده و خشم حکومت تهران از قطعنامه مصوب حالا در بیانیه وزارت خارجه نیز نمود یافته است.

در بیانیه تلویحا اسرائیل در کنار رژیم هیتلری قرار داده شده و در آن آمده است: «همانطور که بر همگان روشن است، جنایات دوران جنگ جهانی دوم به علت دو انگیزه نژادپرستی و توسعه طلبی به وقوع پیوسته است که هم اکنون رژیم صهیونیستی میراث‌دار و پرچم‌دار این دو خوی شیطانی است... اسرائیل به عنوان تنها رژیم نژاد پرست با ایدئولوژِی توسعه طلبی باقی مانده است.»

شعارها و رویکردهای جمهوری اسلامی در اهریمن‌سازی از اسرائیل و نفی موجودیت این کشور پیوسته مورد انتقاد و محکومیت نهادهای بین‌المللی بوده و از عوامل اصلی تنش و بحران در مناسبات بین‌المللی ایران به شمار می‌آید.

سیاستی جاری و ساری

در دهه‌های گذشته هم علی خامنه‌ای، و هم چهره‌هایی مانند محمود احمدی‌نژاد در درستی وقوع و ابعاد کشتار یهودیان تردید ابراز تردید کرده‌اند. احمدی‌نژاد هولوکاست را "افسانه" خواند و پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی دو سال پیش در آستانه "روز قدس" پوستری منتشر کرد که عبارت "راه حل نهایی" روی آن بود؛ اصطلاح آلمان نازی برای کشتار یهودیان.

عبارت "راه حل نهایی" (final solution) ترجمه فارسی "Endlösung" است که در ادبیات آلمان نازی به کشتار یهودیان اشاره می‌کند.

یک نکته کلیدی در مواضع انکارکنندگان و تردید‌کنندگان در هولوکاست، از جمله رهبر جمهوری اسلامی ایران تردید و تشکیک در تحقیقات و شواهد تاریخی ناظر بر وقوع هولوکاست است. آنها این تحقیقات و اسناد و شواهد را سوداگری سیاسی "رژیم صهیونیستی" توصیف می‌کنند و بر "تحقیق‌و پژوهش‌های تازه از سوی محافل و نهادهای بی‌طرف" تاکید دارند.

بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم حاوی تکرار همین تاکیدات بحث‌انگیز است: «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید می کند پیشگیری از تکرار فجایع تاریخی نیازمند پژوهش‌های تاریخی است که باید بدون قضاوت و پیش داوری‌های سیاسی صورت پذیرد.»

به رغم رای اکثریت مجموع عمومی سازمان ملل به مصوبه تازه در باره هولوکاست بیانیه وزارت خارجه ایران با این جمله پایان می‌یابد که قطعنامه"به عنوان رویکردی اجماعی قلمداد نگردیده و لذا مردود است."؛ موضعی که تنش و تشنج در مناسبات بین‌المللی ایران را لزوما کمتر نخواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy