Saturday, Jan 22, 2022

صفحه نخست » جدایی "طراح تحریم‌های ایران" از تیم مذاکره‌کننده آمریکا به‌دلیل اختلاف با رابرت مالی

malley2_012222.jpgالعربیه - ریچارد نفیو که معاون رابرت مالی بود، نقش مهمی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما ایفا کرد

ریچارد نفیو، از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین، به‌دلیل اختلاف با رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از این تیم جدا شد.

شبکه خبری «ان‌بی‌سی» در گزارشی و به نقل از دو منبع آگاه نوشت، ریچارد نفیو درباره «مسیر مذاکرات وین» با رابرت مالی اختلافاتی داشت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ریچارد نفیو کار خود را در منصب دیگری در این وزارت‌خانه ادامه خواهد داد.

به گفته این مقام آمریکایی، «ریچارد نفیو که تقریبا یک سال در این تیم حضور داشت، مشارکت مهمی را ایفا کرده بود.»

نفیو بین سال‌های 2011 تا 2013 در شورای «امنیت ملی»، مسئول میز ایران بوده و پیش از آن نیز به عنوان اولین مقام افسر هسته‌ای ایران در دفتر امنیت بین‌المللی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وزارت امور خارجه آمریکا مشغول به کار بود.

او که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز حضور داشت، توسط برخی از رسانه‌های ایران به عنوان «طراح تحریم‌های ایران» در آن زمان یاد می‌شد.
وی در سال 2010 به دلیل مشارکتش در نگارش قطعنامه 1920 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، جایزه وزیر خارجه وقت برای تعالی در امنیت بین‌المللی را کسب کرد.

این قطعنامه که آغاز چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران بود، پیامدهای اقتصادی شدیدی برای این کشور به‌همراه داشت.

هشتمین دور مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» امروز شنبه 22 ژانویه وارد بیست و نهمین روز خود شد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

پیشنهاد توافق موقت با ایران

پیشتر ان بی سی به نقل از منابع آمریکایی گزارش داده بود که روسیه در هفته‌های گذشته با ایران درباره یک «توافق موقت» با هدف احیای برجام مذاکره کرد اما ایران تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است.

طبق توافق موقت پیشنهادی روس‌ها، به ازای کاهش برخی تحریم‌ها، ایران باید با اعمال مجدد محدودیت‌های هسته‌ای موافقت کند.

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل جمعه تاکید کرد که تهران «به دنبال توافق موقت نیست» و از ارائه توضیح درباره پیشنهاد روسیه خودداری کرد.

ایران در حال حاضر بر لغو یکجا و همزمان همه تحریم‌های آمریکا اصرار دارد و خواستار تضمین واشینگتن برای عدم خروج مجدد از توافق محتمل در آینده است.

همزمان کشورهای غربی حاضر در مذاکرات جاری اتمی از سرعت مذاکرات گله‌مند بوده و به تهران درباره شتاب در برنامه اتمی خود به‌ویژه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به‌شدت هشدار داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy