Sunday, Jan 23, 2022

صفحه نخست » از ۸۶ المپیادی، ۸۲ نفر مهاجرت کرده‌اند و ۲ نفرشان نیز سه‌شنبه ۵ بهمن محاکمه می‌شوند!

younesi_Moradi.jpg کیهان لندن ـ همزمان با اعلام برگزاری دادگاه امیرحسین مرادی و علی یونسی دو نخبه دانشگاهی در بند، دبیرکل انجمن استعدادهای برتر ایران گفت، از ۸۶ مدال‌آور المپیادی ایران، ۸۲ نفرشان از ایران مهاجرت کرده‌اند.

صفدر زارع حسین‌آبادی دبیر کل انجمن استعدادهای برتر ایران به رسانه‌های داخلی از مهاجرت تقریبا تمام دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی ایران خبر داده که شامل ۸۲ نفر از ۸۶ نفر این مدال‌آوران می‌شود.

بر این مبنا، از ۴ نفر المپیادی که مهاجرت نکرده‌اند، ۲ نفرشان امیرحسین مرادی و علی یونسی به اتهامات واهی در زندان هستند.

دبیر انجمن استعدادهای برتر ایران مهاجرت نخبگان و المپیادی‌ها را سال‌های گذشته بسیار زیاد توصیف کرده و درباره‌ی دلایل آن گفته است «بچه‌هایی که مدال می‌گیرند نه بواسطه جاذبه خارج از کشور، بلکه به خاطر کم توجهی‌های موجود در کشور به فکر مهاجرت می‌افتند.»

زارع‌ حسین‌آبادی از دولت خواسته تا کودکانی که استعداد دارند ولی امکان بروز آن را ندارند، حمایت کند. او درباره اثرگذاری حمایت از نخبگان، دختربچه‌ای از محله میدان خراسان تهران را مثال آورده که به دلیل فقر مالی در آستانه کودک‌همسری بوده ولی با کمک این سازمان «در المپیاد هم مدارج بالایی کسب کرد، سپس مهاجرت کرد و سرنوشت او دچار تغییر شد.»

مهاجرت نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان از ایران به کشورهای دیگر به ویژه در سال‌های گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است. چنانکه کارشناسان معتقدند موج مهاجرت و تداوم آن، در آینده نه چندان دور، کشور را با خلاء و بحران جدی کمبود نیروهای کارآمد و متخصص روبرو می‌کند و این منجر به توقف ساز‌ و کارهای نیازمند به دانش و تکنولوژی کشور خواهد شد.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

همزمان با اعلام آماری مهاجرت گسترده‌ی نخبگان از ایران، مصطفی نیلی وکیل دادگستری به «ایلنا» خبر داده که فردا سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ دادگاه امیرحسین مرادی و علی یونسی دو نخبه زندانی در زندان بدنام اوین برگزار می‌شود.

علی یونسی ۲۱ ساله و امیر‌حسین مرادی ۲۲ ساله، فروردین ۱۳۹۹ بازداشت و تا کنون برخلاف قوانین بین‌المللی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت کنترل وزارت اطلاعات نگهداری می‌شوند.

این دو جوان نخبه بدون هیچگونه سند و مدرک قابل اتکا، در زندان‌ اوین تحت شکنجه و فشار روانی قرار گرفته و با حبس در سلول انفرادی مجبور به اعتراف علیه خود شده‌اند.

چندی پیش شماری از برندگان جایزه نوبل و دانشمندان بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای خواستار تلاش سازمان ملل متحد برای آزادی فوری یونسی و مرادی شدند.

این نامه که روز سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر منتشر شده توسط چهره‌های شناخته شده‌ای چون نوآم چامسکی، بری بریش برنده نوبل فیزیک، مارتین شلفی برنده نوبل شیمی، رندی شکمن، جک ژوستاک، دیوید واینلند و ریچارد رابرتس برندگان نوبل پزشکی امضاء شده است.

انجمن استعدادهای برتر ایران در سال ۱۳۸۰ تأسیس شده که دانش‌آموزان مستعد را برای شرکت در المپیادها و مسابقات تیزهوشان در سطح داخلی و بین‌المللی شناسایی می‌کند. این مسابقات در سطح داخلی با کمک دانشگاه‌های تهران، شیراز، تبریز و مشهد برگزار می‌شوند.

انجمن استعدادهای برتر ایران به گفته‌ی حسین‌آبادی اکنون «۶۵ هزار» عضو دارد که در طول ۲۰ سال گذشته، «۱۹۷ ثبت اختراع» داشته‌اند.

این انجمن علاوه بر حوزه‌های علمی، اکنون در ۱۶ کارگروه اقتصادی، محیط‌ زیست، ورزشی، نخبگان و استعدادهای جوان را شناسایی می‌کند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۲۶ آبان‌ماه در دیدار با «نخبگان و استعدادهای برتر علمی» آنچه را «مهاجرفرستی» خواند «خیانت به کشور و دشمنی با آن» توصیف کرد و گفت: «مهاجرفرستی و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس، و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور و دشمنی با آن است و دوستی با آن جوان هم نیست.»

او در عین حال گفت: «تمایل یک نخبه برای مهاجرت به کشوری دیگر با این نگاه و توجه که بدهکار کشور است و پس از تحصیل بازخواهد گشت، مانعی ندارد.»

این سخنان خامنه‌ای در فضای مجازی انتقادهای گسترده‌ای به دنبال داشت و بسیاری از ایرانیان شخص او را مسئول و باعث و بانی فرار مغزها و مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان و نیروهای متخصص ایران از کشور می‌دانند. آنان می‌گویند، سیاست‌های خامنه‌ای و حکومت‌اش عین «مهاجرفرستی» است که جوان‌ها را فراری می‌دهد تا فضا برای فساد و تخریب هرچه بیشتر کشور توسط خانواده‌های مافیایی جمهوری اسلامی باز باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy