Thursday, Jan 27, 2022

صفحه نخست » نمایش تصاویر مسعود و مریم رجوی در صداوسیما: هک بود یا نفوذ انسانی؟

irib_012722.jpgشبکه ۱ صدا و سیمای ایران و چند شبکه رادیویی امروز پنجشنبه هفتم بهمن دچار اختلال و مورد حمله سایبری قرار گرفتند. این حمله ۱۰ ثانیه طول کشید و در جریان آن تصاویری از مسعود و مریم رجوی، رهبران گروه مجاهدین خلق(منافقین) بر روی تلویزیون پدیدار و یکی سخنرانی‌های آنان از تلویزیون پخش شد.
آفتاب‌‌نیوز: صداوسیما در توضیح این اتفاق نوشته است: «افراد یا گروهی ناشناس دقایقی قبل تلاش کردند تا چند شبکه صداوسیما را هک کنند. تصویر شبکه یک سیما برای لحظاتی امروز هک شد. در میان پخش آنونس برنامه‌ها به مدت ده ثانیه، تصاویری از سران منافقین و صوت یکی از سخنرانی های آنها روی آنتن شبکه یک دیده و شنیده شد. مسئولان فنی سازمان صداوسیما می گویند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، اتفاقاتی شبیه به این در شبکه قرآن، رادیو پیام و جوان هم رخ داده است.»

توضیحات معاون فنی صدا و سیما درباره ماجرای هک شبکه‌ها

در همین ارتباط رضا علیدادی ـ معاون توسعه و فناوری صدا و سیما ـ در توضیح این اتفاق به شبکه خبر گفت: باتوجه به اینکه زیرساخت های مد نظر از قبل در نظر گرفته شده بود، به نظر می رسد این اتفاق، کار ساده ای نیست؛ کار فوق العاده پیچیده ای است که به احتمال خیلی زیاد کسانی که صاحب این تکنولوژی هستند می توانند از بک دورها و امکاناتی که خودشان از قبل روی سیستم ها در نظر گرفتند، بهره برداری کنند و بتوانند به زیرساخت ها صدمه بزنند. همکاران ما دارند بررسی می کنند. امیدواریم که در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانیم خیلی سریع علت و محدوده مشکل را اعلام کنیم.

بازتاب هک شبکه‌های رادیو و تلویزیون در فضای مجازی

تصاویر مربوط به این اتفاق هم اینک در فضای مجازی در حال نشر است. همچنین توضیحات مربوط به آن از طریق زیرنویس، در شبکه خبر اعلام می شود.

همچنین کانال خبرگزاری صداوسیما در جدیدترین خبر اعلام کرد: «هشتگ مرگ بر منافق در حال داغ شدن در شبکه های اجتماعی است. این هشتگ را برخی کاربران شبکه های اجتماعی پس از آن راه انداختند، که عصر امروز، برای چند ثانیه تصویر شبکه یک سیما هک و تصاویری از سران منافقین و شعار آنها پخش شد. مسئولان فنی سازمان صداوسیما می گویند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است.»

برخی رسانه‌ها نیز ضمن رد حمله سایبری از نفوذ و خرابکاری در صداوسیما خبر داده‌اند

چرا احتمال نفوذ انسانی در ماجرای امروز صداوسیما را باید جدی بگیریم؟

تسنیم، مسولان فنی صداوسیما از احتمال هک خبر داده‌اند. همچنین معاون فنی صداوسیما در توضیحاتی که از شبکه خبر پخش شد احتمال داد که کشورهای صاحب تکنولوژی با استفاده از زیرساختهای موجود در تجهیزات این کار را کرده باشند. البته او تاکید کرد که هنوز هیچ کدام از احتمالات قطعی نیست و مسولان امر در حال بررسی موضوع هستند.

با این حال با توجه به اینکه پخش شبکه ها از طریق و در بستر اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر هم ارتباطاتی از این دست باشد، اینترانتی است، لذا باید در کنار سایر احتمالات، مساله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد.

به هر صورت وجود احتمال کمک عنصر نفوذی انسانی به اتفاق امروز، این ضرورت را برای مدیریت صداوسیما ایجاد میکند که در مساله نیروی انسانی و موضوعاتی مانند حراست و ... واکاویهای متناسبی صورت بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy