Saturday, Jan 29, 2022

صفحه نخست » مذاکرات وین متوقف شد

vienna_012822.jpgرادیو زمانه نوشت: گفته شده‌ که بر اساس پیش‌نویس توافق موقتی که روسیه پیشنهاد کرده است، تهران ملزم به توقف غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد و خارج کردن ذخایر فعلی خود از ایران، احتمالاً با صادرات آن به روسیه، همراه با سایر محدودیت‌هاست. همچنین در ازای آن، دولت ایران به میلیاردها دلار درآمد نفتی مسدود شده در حساب‌های بانکی خارجی از جمله در کره جنوبی دسترسی خواهد داشت.

براساس پیشنهاد توافق موقت روسیه، علاوه بر الزام ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد، محدودیت‌هایی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و سانتریفیوژهای پیشرفته نیز ایجاد می‌کند. مدت اعمال این توافق موقت شش ماه خواهد بود و پس از انقضای آن امکان تمدید وجود دارد. در مقابل ایران به ازای آن به حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره‌جنوبی، ژاپن و عراق دست خواهد یافت.

***

بی بی سی - به گفته یکی از مقام‌های اروپایی، دور هشتم مذاکرات وین در روز جمعه متوقف شد و این مذاکرات به «تصمیمات سیاسی» کشورهای حاضر در این گفت‌وگوها نیاز دارد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشته که این دور از مذاکرات از ۲۷ دسامبر سال گذشته میلادی (ششم دی‌ماه) آغاز شده بود و طولانی‌ترین دور مذاکرات وین تا امروز بوده است.

آقای مورا از سوی اتحادیه اروپا مامور برگزاری و هماهنگی مذاکرات وین است.

او نوشته است که حاضران در مذاکرات وین برای مشاوره و گرفتن دستورات بیشتر به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند.

به گفته انریکه مورا، این دیپلمات‌ها هفته آینده (بعد از روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه) به وین بازخواهند گشت.

نمایندگان کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان در این مذاکرات نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشته‌اند: «همه می‌دانند به مراحل پایانی مذاکرات رسیده‌ایم که به تصمیمات سیاسی نیاز دارد.»

در این بیانیه، ماه ژانویه «فشرده‌ترین دوران مذاکرات تا امروز» توصیف شده است.

هنوز به طور دقیق روشن نیست که این دور از مذاکرات چه نتیجه‌ای داشته است.

در چند روز اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یک «توافق موقت» به ایران پیشنهاد شده، منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این پیشنهاد از طرف روسیه و با اطلاع آمریکا به ایران ارائه شده و در آن از ایران خواسته شده تا در ازای برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای، از برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها بهره ببرد.

این در واقع یکی از نخستین پیشنهاداتی است که در جریان مذاکرات احیای برجام مطرح بود، اما با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای و شورای عالی امنیت ملی ایران روبه‌رو شد.

بر اساس دستورالعملی که آیت‌الله خامنه‌ای بارها در سخنرانی‌هایش بر آن پافشاری کرده، «همه تحریم‌های آمریکا» باید به شکل یک‌جا برداشته شوند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد که ایران «بعد از راستی‌آزمایی از برداشته شدن تحریم‌ها» تعهداتش را در چارچوب برجام انجام خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy