Saturday, Jan 29, 2022

صفحه نخست » مخالفان مذاکره غیب شده‌اند!

B4014614-FDD7-4FD7-A53D-77D9160D4119.pngرویداد ۲۴

محمد آیتی: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، چند صباحی زمان برد تا اینکه آن‌ها تصمیم بگیرند که آیا خواهان مذاکره در خصوص برجام هستند یا نه؟ در نهایت تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری‌کنی شکل گرفت و چند ماهی است که شاهد مذاکرات فشرده تیم ایرانی با ۱+۴ هستیم.

نکته جالب توجهی که چند روز پیش نظر همه را به خود جلب کرد، چراغ سبز ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم بود. جالب بودن موضوع در اینجاست که روزگاری افراد مذاکره‌کننده، مذاکره مستقیم با آمریکا را نفی می‌کردند و به همین واسطه، حملات تندی را به تیم مذاکره‌کننده دولت‌های یازدهم و دوازدهم روا داشتند. به تبع همین رویکرد، عده‌ای از حامیان آن تفکر، در مجلس برجام آتش زدند و در خیابان‌ها کفن بر تن کردند. از سوی دیگر، قاطبه افرادی که خود را هم‌راستا با این تفکر می‌دانستند، پس از ترور سردار قاسم سلیمانی گفتند اجازه نخواهیم داد با قاتل سردار عزیز ایران مذاکره شود و زبانی که از این مذاکره حرف به میان آورد را باید از حلقوم درآورد.

همان‌هایی که می‌گفتند برای احیای برجام مذاکره نخواهیم کرد، حال هم مذاکره می‌کنند و هم به مذاکره مستقیم با آمریکا چراغ سبز نشان می‌دهند و عجیب‌تر اینکه نه کسی کفن می‌پوشد و به کف خیابان می‌آید و نه صدای مخالفی از مجلسی درمی‌آید که چند ماه پیش به واسطه همین رفتارها، دولت وقت را تحت فشار گذاشته بودند.

غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد در مجلس یازدهم معتقد است مسیری که الان در حال طی کردن آن هستیم، مسیر بسیار درستی است و باید این رویکرد را حمایت کنیم. او به رویداد۲۴ می‌گوید: هر چیزی که منافع ملی ما را بیشتر و سریع‌تر تامین کند باید حمایت شود. کشور‌هایی که واسطه مذاکره هستند، منافعی برای خودشان دارند و طبیعتاً اول منافع خود را می‌بینند و بعد منافع دو طرفی که برای آن واسطه شده‌اند، پس فقط خودمان هستیم که دنبال منافع ملی خودمانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به نفع ماست که ارتباطات مستقیم را داشته باشیم و با این‌گونه ارتباطات، خیلی زودتر می‌توانیم به منافع ملی خود دست پیدا کنیم. معنی مقاومت این نیست که با دنیا ارتباط نداشته باشیم یا همیشه سختی‌ها را بر خود روا داریم.

نوری افزود: قبلاً بعضی افراد، ژست‌های زیادی می‌گرفتند و به دنبال اهداف انتخاباتی، جناحی و موضواعاتی از این دست بودند اما الان همان موضوعات در حال افشاگری و ثابت شدن است، چون اگر این‌ها اعتقادی بودند الان هم باید حضور پیدا می‌کردند، ولی غیب شده و نیستند و خرده به تیم مذاکره‌کننده فعلی نمی‌گیرند. ما از نبود تفکر این افراد، خدا را شکر می‌کنیم و از آن‌ها تشکر می‌کنیم که نیستند. این موضوع نشان‌دهنده این است که آن رفتار‌ها یک هماهنگی سیاسی بود. الان همان اشخاص نیز می‌دانند که مسیر درست همین است که در حال طی کردن آن هستیم.

نماینده بستان‌آباد در پاسخ به اینکه آیا جناح حاکم بر کشور می‌خواست این موضوع به نفع خود تمام شود؟ گفت: مشخص است که برجام به اسم چه شخصی تمام می‌شود. هم ما و هم تاریخ می‌دانیم که چه کسانی برای برجام زحمت کشیدند. با این چیز‌ها نمی‌شود عملکرد دیگران را تصاحب کرد.

نوری گفت: ما الان در این شرایط حساس و خطیر به تنها چیزی که فکر می‌کنیم منافع ملی و ملت است و از اینکه امور بر مدار درست و عقلانی خود پیش می‌رود، خیلی خوشحالیم. از اینکه از اعتراضات و راهپیمایی‌های بعضی افراد در خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، شعار دادن‌ها، توی دهان این و آن زدن و خرد کردن دهان کشور‌های دیگر خبری نیست، بسیار خوشحالیم و احساس می‌کنیم یک حرکت مدنی خوب در کشور جاری است و همه، دولت را حمایت می‌کنند تا در مسیر دیپلماسی موفق باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم آن‌هایی که به خاطر منافع سیاسی و جناحی، سال‌ها کار به نتیجه رساندن مذاکرات را به تاخیر انداختند و مانع پیشبرد کار‌ها شدند، استغفار کنند. دلیل اینکه چرا این کار‌ها را کردند و... بماند، ولی همین که به پشیمانی رسیده‌اند جای خرسندی است و حتماً در دل‌شان از کسانی که آن زمان راهکار‌های کارشناسی می‌دادند عذرخواهی می‌کنند و حتی شاید در آینده جرات پیدا کرده و علناً از همه عذرخواهی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy