Saturday, Jan 29, 2022

صفحه نخست » اعتراف دختر سفیر پیشین جمهوری اسلامی به نقش پدرش در یک حمله خونین

eerloo_012822.jpg-فاطمه ایرلو دختر سفیر پیشین جمهوری اسلامی در یمن می‌گوید بسیاری از اقدامات پدرش به دلیل ملاحظات امنیتی مطرح نشد.

-«حتا ما نیز از آن بی‌خبر هستیم تا حدی که پس از شهادتشان متوجه شدیم که در زمان تخلیه منافقان از پادگان اشرف جز نیروهای اصلی عملیات بود».

کیهان لندن - چهل روز پس از مرگ مشکوک حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن فاطمه دخترش در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا که ششم بهمن‌ماه منتشر شد به نقش پدرش در حمله خونین به «کمپ اشرف» در استان دیالی عراق در شهریور ماه ۱۳۹۲ اعتراف کرد.

فاطمه ایرلو گفته پدرش همرزم قاسم سلیمانی بود و به سوریه، لبنان، بوسنی، یمن و عراق رفته و همواره حساس‌ترین ماموریت‌ها را انتخاب می‌کرد.

او با اشاره به فعالیت‌های پدرش از جمله اعزام به لبنان از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید «بسیاری از اقدامات مجاهدانه پدرم به دلیل ملاحظات امنیتی مطرح نشد و حتا ما نیز از آن بی‌خبر هستیم تا حدی که پس از شهادتشان متوجه شدیم که در زمان تخلیه منافقان از پادگان اشرف جز نیروهای اصلی عملیات بود.»

ashraf.jpgحمله خونین نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان مسلح به «کمپ اشرف» در سال ۱۳۹۲

***

فاطمه ایرلو در بخشی از این مصاحبه روایت کرده «همانطور که می‌دانید آل‌سعود از خروج پدر ممانعت کرده و شرط و شروطی مبنی بر مبادله پدرم با فرماندهان سعودی مطرح بود وقتی این مطالب به گوش خانواده رسید همه از جمله مادرم با آن مخالفت کرده و گفتند ما راضی نیستیم که با این اقدام خسارتی به جبهه مقاومت وارد شود و رنج دوری را متحمل شدیم.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

دهم شهریور سال ۱۳۹۲ شماری از شبه‌نظامیان عراقی با پشتیبانی حکومت ایران به «کمپ اشرف» در آن کشور حمله کردند. در این حمله ۵۲ نفر کشته و ۷ نفر از اعضای سازمان مجاهدین مفقود شدند.

مجله «فارین پالیسی» (سیاست خارجی) دسامبر ۲۰۱۳ به نقل از مقامات اطلاعاتی ایالات متحده گزارش داد نیروهایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حمله شرکت داشتند. نیروهای عراقی که در این عملیات با سپاه پاسداران همکاری کردند عضو «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل حق» بودند. در مورد دخالت نیروهای عراقی یک مقام آمریکایی گفته بود «سربازان عراقی مانع آنچه در اشرف اتفاق افتاد نشدند، هرچند خودشان هم شلیک نکردند.»

«کمپ اشرف» که به نام همسر نخست مسعود رجوی، اشرف ربیعی، نامگذاری شده، در سال ۱۳۶۵ پس از آغاز همکاری مجاهدین خلق با دولت صدام حسین در اختیار این گروه قرار داده شده بود.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده و آن را به «انتفاضیه شعبانیه» نسبت داده بود. محمدرضا نقدی که آن زمان رئیس «بسیج مستضعفان» بود در مورد این حمله گفته بود، «حمله مجاهدین عراقی به پادگان اشرف ‌مهم‌تر از عملیات مرصاد بود چرا که تعداد زیادی از سران پلید منافقین در یک روز نابود شدند.»

بعدها مشخص شد طراحی عملیات حمله به «کمپ اشرف» با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بود که ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به دستور دونالد ترامپ در حمله پهپادی در حوالی فرودگاه بغداد کشته شد.

اواسط دی‌ماه ۱۴۰۰ علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی در یک مصاحبه گفت بعضی سفرای جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها با هماهنگی قاسم سلیمانی انتخاب می‌شدند.

گروه‌هایی از شیعیان و کردهای عراق اعضای مجاهدین مستقر در اردوگاه «اشرف» را به همکاری با رژیم صدام حسین در سرکوب قیام شیعیان و کردها در هفته‌های پس از شکست نیروهای عراقی در اشغال کویت در سال ۱۹۹۱ متهم می‌کنند.

از اواسط دهه ۱۳۹۰ خورشیدی اعضای سازمان مجاهدین در چند مرحله به آلبانی منتقل شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy