Saturday, Jan 29, 2022

صفحه نخست » پولیتیکو: مذاکرات هسته‌ای وین وارد مرحله نهایی می‌شود

438d427e966d9bad93da934cd3374e851b1d3d52.jpegالعربیه فارسی

در حالی‌که مذاکرات هسته‌ای وین به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز گذشته برای کسب‌تکلیف به واشینگتن بازگشت.
به گزارش «پولیتیکو»، شماری از مقامات آمریکایی که از پشت‌صحنه این مذاکرات آگاه هستند، تأکید کردند که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای «برجام» در وین، وارد «مرحله پایانی» خود شده است.
هشتمین دور مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با ایران که روند آن به کُندی پیش می‌رفت، اکنون متوقف شده تا دیپلمات‌های مذاکره‌کننده بتوانند ضمن مراجعه به پایتخت‌های کشورهای خود و رایزنی با آنها، «تصمیم سیاسی» گرفته و کسب تکلیف کنند.

روزهای سرنوشت‌ساز
منابعی آگاه به پولیتیکو گفتند، روزها و شاید چند هفته آینده برای تعیین سرنوشت این مذاکرات بسیار مهم خواهد بود.
یک مقام آگاه آمریکایی نیز در این زمینه افزود که کشورهای غربی با توجه به کمبود زمان، نیازی «فوری» به نتیجه‌گیری از این مذاکرات دارند.
او در ادامه افزود: «به مرحله پایانی رسیدیم. اکنون زمان این است که درباره سخت‌ترین مسائل، تصمیم‌هایی سیاسی بگیریم.»
رفع تحریم‌ها و ارائه ضمانت
از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، روز گذشته در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» تأکید کرد که طرف‌های مقابل ایران می‌باید علاوه بر لغو تحریم‌ها، «راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر» را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
«فارس» خبر داد که رئیسی در این تماس، از «طرف مقابل» خواسته است که برای رسیدن به توافقی پایدار تلاش کنند.
شایان ذکر است که برخی از دیپلمات‌های غربی به‌ویژه اروپایی‌ها، پیشتر هشدار داده بودند که زمان برای احیای برجام رو به پایان است.
نیمه‌های فوریه
این دیپلمات‌ها پیشتر اشاره کرده بودند که نیمه‌های فوریه سال 2022 می‌تواند آخرین مهلت احیای توافق هسته‌ای سال 2015 باشد.
وزارت خارجه آمریکا نیز دو روز گذشته تأکید کرد که مذاکرات وین به مراحل پایانی خود رسیده است.
چگونگی لغو تحریم‌ها و ارائه ضمانت مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، از مواردی است که مانع توافق مذاکره‌کنندگان در وین شده است.
این مذاکرات که هشتمین دور خود را به پایان رساند، در آپریل سال گذشته و پس از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ایران دوباره آغاز شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy