Tuesday, Feb 1, 2022

صفحه نخست » لیلا حاتمی؛ رئیس هیأت داوران جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول فرانسه

leila_hatami.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول در فرانسه، پس از یک سال وقفه به دلیل بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، از روز سه‌شنبه اول فوریه / ۱۲ بهمن، آغاز به کار کرد. کوجی فوکادا، کارگردان ژاپنی، مهمان افتخاری این دوره از جشنواره سینمای آسیا در وزول است. لیلا حاتمی ریاست هیات داوران در این جشنواره را برعهده دارد. در این جشنواره، ۸۴ فیلم از سینمای آسیا به نمایش در می‌آید.

بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در شهر وزول در فرانسه، از روز سه‌شنبه اول فوریه / ۱۲ بهمن، با میزبانی چند فیلم بلند، مستند، انیمیشن از سینمای آسیا آغاز به کار کرد و تا روز ۸ فوریه/۱۹ بهمن ادامه خواهد یافت. جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول از قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در کشور فرانسه است و تمرکز آن بر سینمای کشورهای آسیایی است.

لیلا حاتمی، در جشنواره فیلم‌های آسیایی در وزول فرانسه، به عنوان رئیس هیات داوران بخش مسابقه فیلم‌های بلند، در کنار شخصیت‌های دیگری همچون «سوها عارف» فیلمنامه‌نویس فلسطینی، «یرلان نورموخامبتوف» کارگردان قزاقستانی و «زیگ دولای» کارگردان اهل کشور فیلیپین، فیلم‌های شرکت کننده در این جشنواره را داوری خواهند کرد.

در این جشنواره شش داور دیگر، ۱۷ فیلم حاضر در بخش رقابتی، شامل بهترین فیلم‌های داستانی و مستند در بخش‌های بین‌المللی، اروپایی و فرانسوی را داوری می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

هیات داوران در جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول فرانسه، در مجموع سه جایزه شامل دوچرخه طلایی برای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران و جایزه هیات داوران را به آثار برگزیده اعطا می‌کنند. در این جشنواره تا روز ۱۹ بهمن، ۸۴ فیلم از سینمای آسیا به نمایش در می‌آید.

در بیست و هشتمین جشنواره وزول چند فیلم بلند، مستند، انیمیشن از ایران و افغانستان حضور دارند. فیلم «مجبوریم» به کارگردانی «رضا درمیشیان»، در بخش رقابتی فیلم‌های بلند، «جاده خاکی» به کارگردانی «پناه پناهی» در بخش پیش‌نمایش، «موج سبز» به کارگردانی «علی صمدی احدی»، در بخش تاریخ پس‌زمینه و «آشو» ساخته «جعفر نجفی» در بخش رقابتی مستند، حضور دارند.

در بیست و هشتمین جشنواره سینمای آسیا در وزول فرانسه با تمرکز بر سینمای جاده ابریشم، فیلم‌های «سفر قندهار» ساخته «محسن مخملباف»، «۳ رخ» به کارگردانی «جعفر پناهی» و «جزیره آهنی»، به کارگردانی «محمد رسول‌اف» به نمایش گذاشته می‌شوند.

در این جشنواره عبدالله علیمراد با «یک روز، یک کلاغ»، «محمدعلی سلیمان‌زاده» با «کلاغی که می‌خواست قوی‌ترین باشد» و «گنجشک و پنبه دانه» ساخته مرتضی احدی سرکانی، از جمله انیمیشن‌های ایرانی هستند که در بخش مخاطبان جشنواره وزول فرانسه شرکت می‌کنند.

در جشنواره فیلم‌های سینمای آسیا در وزول، فیلم انیمیشن سینمایی ۱۰۴ دقیقه‌ای «پراونا، نان‌آور» محصول مشترک کشورهای افغانستان و ایرلند حضور دارد.

«اسامه» ساخته «صدیق برمک»، کارگردان افغانستانی و «سنگ صبور»، ساخته «عتیق رحیمی»، کارگردان افغانستانی-فرانسوی از جمله فیلم‌های سینمای افغانستان حاضر در این دوره ازجشنواره وزول هستند.

حضور پررنگ سینمای افغانستان، در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا، با هدف حفظ فرهنگ افغانستان، پس از تصرف کابل توسط طالبان، از جمله نکات برجسته این دوره از جشنواره وزول است.

مهمان افتخاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول، کارگردان ژاپنی، کوجی فوکادا است. آثاری از این کارگردان ژاپنی که تاکنون در خارج از ژاپن به نمایش درنیامده‌اند، در این جشنواره ارائه خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول از سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد. این جشنواره در سال ۲۰۲۱ به دلیل بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. جشنواره وزول، در سال ۲۰۲۰، توجه بیش از ۳۳ هزار تماشاگر و طرفدار سینمای آسیا را به خود جلب کرد.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول فرانسه، ۸ فوریه/۱۹ بهمن) به کار خود پایان می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy