Tuesday, Feb 8, 2022

صفحه نخست » مکرون هم در مسکو سر میز رئیسی نشست

بی بی سی - امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت که روزهای آینده برای کاهش تنش در بن‌بست اوکراین بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.همزمان آقای پوتین نیز گفته است که نخستین باری است که از زمان آغاز بحران، در نشست مسکو با یک رهبر غربی، پیشرفت‌هایی حاصل شده.

***

نشانه هایی از تنش در روابط روسیه و کشورهای غربی:

744569.jpgروسیه در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر کرده است.

قدرت‌های غربی روسیه را متهم می‌کنند که سودای اشغال اوکراین را در سر دارد اما روسیه این موضوع را انکار می‌کند.

مقامات آمریکایی روز یکشنبه گفتند که روسیه ۷۰ درصد از نیروهای نظامی را که برای تهاجم تمام عیار به اوکراین مورد نیاز است جمع آوری کرده..

رهبران اروپا و آمریکا در تلاش برای جلوگیری از بالاگرفتن تنش و درگیری نظامی در مرز اوکراین و روسیه گفت‌وگوهای دیپلماتیک را شدت بخشیده‌اند. در آخرین تحولات علاوه بر دیدار رئیس جمهور فرانسه با همتای روس خود، رهبران آمریکا و آلمان نیز در واشنگتن دیدار کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که میزبان اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بود، گفته است آلمان و آمریکا شانه‌به شانه مترصد جلوگیری از تهاجم روسیه‌اند.

آقای بایدن درعین‌حال وعده داده که اگر روسیه اوکراین را اشغال کند آمریکا پروژه خط لوله نورداستریم ۲ را متوقف خواهد کرد.

روز یکشنبه مقام‌های آمریکا گفتند که روسیه ۷۰ درصد از نیرو و تجهیزات نظامی لازم برای حمله تمام عیار اوکراین را در نزدیکی مرز این کشور آماده کرده است.

در هفته‌های گذشته مسکو بارها از کشورهای غربی خواسته که ائتلاف نظامی غرب، ناتو، از عضویت اوکراین در این سازمان جلوگیری و از شمار نیروهای خود در اروپای شرقی کم کند.

ناتو این خواسته‌ها را رد کرده است و می‌گوید در عوض حاضر است درباره موضوعات دیگری چون محدود کردن زرادخانه‌های هسته‌ای گفت‌وگو کند.

تنش میان روسیه، غرب و اوکراین هشت سال پس از آن بالا گرفته که روسیه کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد.

مسکو دولت اوکراین را متهم می‌کند که به تعهد مینسک عمل نکرده است.

مکرون؛ امیدوار به جلوگیری از جنگ

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که ماه آوریل با رقابت‌های انتخاباتی روبروست، با ولادیمیر پوتین در پایتخت روسیه ملاقات کرده است. او اولین رهبر عالی‌رتبه غربی است که از آغاز دور تازه تنش در مرز اوکراین، با آقای پوتین دیدار می‌کند.

ولادیمیر پوتین در آستانه گفت‌وگو با همتای فرانسوی از او برای تلاش برای حل بحران تقدیر کرد.

آقای مکرون هم گفت امیدوار است بتواند از جنگ جلوگیری کند. رئیس جمهوری فرانسه گفت هدف گفت‌وگوها اعتمادسازی و کاهش تنش است.

آقای پوتین گفت که دیدار با آقای مکرون مفید و جدی بوده است. به گفته او بعضی از پیشنهادهای آقای مکرون برای امنیت اروپا واقع‌گرایانه است و شاید مبنای گام‌های مشترک بیشتر قرار گیرد.

آقای مکرون گفت که روزهای آینده سرنوشت‌ساز خواهد بود، اما در مورد بعضی مسائل با مسکو همگرایی وجود دارد.

آقای پوتین بار دیگر هشدار داد که اگر اجازه پیوستن اوکراین به ناتو داده شود و برای بازپس‌گیری کریمه تلاش شود، نتیجه آن جنگ خواهد بود.

فرانسه در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. روز سه‌شنبه آقای مکرون، به کی‌یف، پایتخت اوکراین خواهد رفت تا با ولودیمیر زلونسکی، رئیس جمهوری این کشور گفت‌وگو کند.

او به یک روزنامه فرانسوی گفته است که به عقیده او توافق برای حل بحران شدنی‌ایست و روسیه حق دارد نگرانی‌های امنیتی خود را مطرح کند.

به گفته آقای مکرون، «هدف روسیه، اوکراین نیست، بلکه روشن شدن قواعد بازی ناتو و اتحادیه اروپاست.»

اما سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه انتظارات از دیدار رهبران روسیه و فرانسه را کمرنگ جلوه داد.

دمیتری پشکوف، به خبرگزاری رویترز گفت: «شرایط بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان از یک دیدار انتظار گشایشی جدی داشت. هیچ چیز تازه‌ای در زمینه ضمانت‌های امنیتی برای روسیه مطرح نشده است.»

در تحولی دیگر، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان برای گفت‌وگو با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا راهی واشنگتن شده است.

این سفر در پی انتقادات داخلی و بین‌المللی از "کم‌کاری" آلمان در حمایت از اوکراین انجام می‌شود. آقای شولتز گفته که روسیه در صورت اشغال اوکراین هزینه سنگینی خواهد پرداخت. آلمان، اما، حاضر نشده تسلیحات نظامی تهاجمی به اوکراین بفرستد.

وزیر دفاع آلمان اعلام کرده که کشورش ۵۰۰ نفر از نظامیان خود را به لیتوانی می‌فرستد تا قوای ناتو را در این کشور تقویت کنند. در حال حاضر آلمان ۳۵۰ سرباز در لیتوانی دارد.

در عین حال موضوع خط لوله گاز نورد استریم ۲ نیز که از روسیه به آلمان کشیده شده جنجال جدی دیگر به پا کرده است.

در کنفرانس خبری که روز دوشنبه در پی گفت‌وگوهای جو بایدن و اولاف شولتز برگزار شد، رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر روسیه اوکراین را اشغال کند او پروژه نورداستریم ۲ را متوقف می‌کند.

آقای شولتز گفت که دو کشور کاملا در مورد وضع تحریم علیه روسیه، در صورت حمله به اوکراین متحدند و در قبال این خط لوله آلمان و آمریکا یک‌دست عمل خواهند کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز همزمان روز دوشنبه با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگو کرده است.

آنتونی بلیکن گفت که آمریکا و اتحادیه اروپا درحال هماهنگ کردن تلاش‌ها برای سهیم شدن در ذخایر انرژی در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا هستند. پیشتر اورزلا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفته بود که نشانه‌های فزاینده‌ای هست دال بر این‌که روسیه از انرژی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی استفاده می‌کند.

صدراعظم آلمان هم مثل رئیس جمهوری فرانسه به کی‌یف سفر می‌کند. آقای شولتز در حال حاضر وارد کی‌یف شده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز دوشنبه گفت کشورش ۳۵۰ نیروی نظامی دیگر را به لهستان می‌فرستد تا نشان دهد در بحران اوکراین، بریتانیا شانه‌به‌شانه لهستان ایستاده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy