Saturday, Feb 12, 2022

صفحه نخست » نگرانی فرانسه از سرقت دی‌ان‌ای مکرون در روسیه

macron_021222.jpgاطلاعات ژنتیکی می‌تواند به‌عنوان یک سلاح زیستی استفاده شود

ایندیپندنت فارسی - اوایل این هفته، عکس‌هایی از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه منتشر شد که نشان می‌داد این دو در انتهای یک میز بسیار طولانی نشسته‌اند. موضوعی که واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی به دنبال داشت؛ اما بعداً فاش شد که ماکرون به دلیل «جلوگیری از دستیابی روس‌ها به دی‌ان‌ای (DNA) خود» از انجام آزمایش کووید-۱۹ روسی خودداری کرده است.

به همین دلیل، او مجبور شد در جریان مذاکرات در کرملین، در انتهای میز و بافاصله از پوتین بنشیند؛ موضوعی که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و با ارجاع به آن طنزهای بسیاری ساخته شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دراین‌باره گفت که رد انجام آزمایش کرونا از سوی مکرون به این معناست که او باید شش متر (۲۰ فوت) فاصله از پوتین را حفظ کند.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه در دولت فرانسه و با اشاره به نگرانی‌های امنیتی رئیس‌جمهوری فرانسه از معاینه توسط پزشکان روسی، نوشت: «ما به‌خوبی می‌دانستیم که این به معنای دست ندادن و نشستن بر سر آن میز طولانی است؛ اما نمی‌توانستیم بپذیریم که آن‌ها به دی‌ان‌ای (DNA) رئیس‌جمهوری دست یابند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اما چرا اطلاعات دی‌ان‌ای یک فرد مهم است؟

به نوشته مجله ویک، تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای (DNA) یک فرد می‌تواند برای ردیابی ژنتیکی او و بستگانش استفاده شود. این مسئله به‌ویژه در مورد افراد مشهور، رهبران جهان و سران نیروهای دفاعی خطر ایجاد می‌کند.

به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۰۲، گزارش‌هایی در بریتانیا مبنی بر توطئه‌ای برای تصاحب موهای شاهزاده هری برای بررسی شایعات در باره هویت واقعی او منتشر شد.

مطالعه دی‌ان‌ای همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا فردی از یک اختلال ژنتیکی یا بیماری‌های خاصی رنج می‌برد یا خیر. اطلاعاتی که معمولاً محرمانه نگه داشته می‌شوند و در صورت عمومی شدن ممکن است پیامدهایی جدی داشته باشند.

در سال ۲۰۱۵، پروفسور جاکوب آپل هشدار داده بود که مجرمان «ممکن است توانایی کپی دی‌ان‌ای افراد بی‌گناه و جا گذاشتن آن درصحنه‌های جنایت را به دست آورند.»

اگرچه سرقت دی‌ان‌ای یک تهدید جدی برای حریم خصوصی ژنتیکی افراد است، اما این سرقت هنوز در اکثر کشورها جرم اعلام نشده است. بریتانیا دزدی و آزمایش دی‌ان‌ای افراد را از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان یک عمل مجرمانه اعلام کرده است. در حال حاضر هشت ایالت در ایالات متحده، مجازات کیفری یا مدنی برای تصاحب بدون توافقی مواد ژنتیکی دارند.

مطالعات می‌گویند که اطلاعات ژنتیکی هنگام رمزگشایی می‌تواند اطلاعات حیاتی را آشکار کند و حتی ممکن است در آینده به‌عنوان یک سلاح زیستی مورد استفاده قرار گیرد. در سال ۲۰۱۲، آتلانتیک مطلبی با عنوان «هک دی‌ان‌ای رئیس‌جمهور» منتشر کرد که در آن نویسندگان ادعا کردند که دولت ایالات متحده به‌طور مخفیانه دی‌ان‌ای رهبران جهان را جمع‌آوری می‌کند و گزارش شده که به‌دقت از دستیابی سایرین به اطلاعات ژنتیکی باراک اوباما جلوگیری می‌کند.

در این گزارش آمده است: «دی‌ان‌ای ریاست‌جمهوری می‌تواند به روش‌های حساس سیاسی مختلف مورد استفاده قرار گیرد، شاید برای ساختن شواهدی از یک رابطه، دامن زدن به گمانه‌زنی در مورد محل تولد و میراث، یا شناسایی نشانگرهای ژنتیکی برای بیماری‌هایی که می‌توانند توانایی رهبری و هوش ذهنی را زیر سوال ببرند».

به نظر می‌رسد با پیشرفت‌های سریع بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، سرقت دی‌ان‌ای یک تهدید بزرگ در بخش حریم خصوصی و امنیت است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy