Thursday, Feb 24, 2022

صفحه نخست » مرحلۀ پایانی مذاکرات وین زیر سایۀ حملۀ روسیه به اوکراین

bagheri.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ علی باقری مذاکره کنندۀ ارشد ایران، به سرانجام رسیدن مذاکرات احیای توافق برجام در وین را منوط به اتخاذ «تصمیم های مشخصی از سوی کشورهای غربی» دانست. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران نیز در گفتگوی تلفنی با لیز تراس همتای بریتانیایی خود، تسریع روند دستیابی به توافق را در گرو «اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع‌گرایانه از سوی طرف‌های غربی برای تضمین و تأمین منافع ایران و به ویژه رفع عینی تحریم‌ها» دانست. مذاکرات وین در حالی به مرحلۀ حساس و سرنوشت‌سازی رسیده است که احتمال می رود حمله روسیه به اوکراین و تشدید اختلافات میان غرب و دولت مسکو که در مذاکرات وین مشارکت دارند، بر روند احیای توافق برجام تأثیر داشته باشد.

علی باقری کنی مذاکره کنندۀ ارشد ایران که برای مشورت در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای توافق برجام در وین، شامگاه گذشته به تهران بازگشته است، روز پنجشنبه ۵ اسفند، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد».

وی در ادامه تأکید کرد: «این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است».

باقری کنی مسئولیت به سرانجام رسیدن مذاکرات احیای توافق برجام در وین را متوجه کشورهای غربی دانست و گفت: «برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.»

همزمان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در اظهاراتی مشابه، مرحلۀ پایانی مذاکرات وین را متکی به تصمیم‌گیری سیاسی کشورهای غربی دانست.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دستیابی به توافق خوب به دلیل پیشرفت های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتاً ناشی از ابتکارات ایران بوده امکان پذیر است، اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم گیری سیاسی غرب برای حل مسایل بسیار مهم باقی مانده که لازمه متوازن سازی توافق است، شکل نخواهد گرفت».

بنا به گزارش رسانه‌های ایران، در حالیکه علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در وین، شامگاه چهارشنبه در «سفری بسیار کوتاه» راهی تهران شده است، اعضای هیأت کارشناسی ایران همچنان در وین حضور خواهند داشت و به رایزنی‌ها ادامه خواهند داد.

به گزارش رسانه های ایران، سفر علی باقری به تهران در چارچوب «ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها» صورت می‌گیرد و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی نیز این هفته برای انجام امور محوله و برخی مشورت‌ها از وین خارج شدند.

از سوی دیگر، سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد که بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان، برای انجام رایزنی‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است.

همچنین در راستای دیدارهای دیپلماتیک در وین، نماینده بریتانیا در مذاکرات روز گذشته در صفحه توییتری خود، از دیدار با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران پیش از بازگشت به تهران خبر داد.

وانگ کوان رئیس هیات چین در مذاکرات، شامگاه چهارشنبه پس از پایان جلسه گروه ۱+۴ و آمریکا، گفت: «زمان توافق بر اساس تصمیم‌ها و قضاوت‌های سیاسی فرا رسیده است و گفتگوها در حال پیشرفت و رو به جلو جریان دارد». وی همچنین به سفر کوتاه علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران به تهران اشاره کرد و گفت: «معتقدم این یک نشانه خوبی از پیشرفت است و امیدوارم زمانی که ایشان برگردد پیشرفت‌های بیشتری صورت بگیرد».

در همین حال، علی هاشم خبرنگار ارشد شبکه الجزیره نیز در حساب کاربری خود در توییتر، ضمن اشاره به سفر باقری کنی به تهران نوشت که اعلام نهایی توافق هسته‌ای به هفته آینده موکول می‌شود. وی بیان کرد که علی باقری در سفر به تهران با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در خصوص مسائل اختلافی در مذاکرات وین، موضوع تبادل زندانیان و همچنین آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران گفتگو خواهد کرد.

این روزنامه‌نگار نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی همچنین نوشته است که نشست پایانی با حضور وزرای خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات، از جمله حسین امیرعبداللهیان برگزار خواهد شد.

گفتگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با لیز تراس وزیر امور خارجۀ بریتانیا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گوی تلفنی با لیز تراس وزیر امور خارجۀ بریتانیا، در خصوص مذاکرات وین، با اشاره به گفتگوهای خود با همتای آلمانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ، گفت: «در این گفتگوها به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و هیئت های مذاکره کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند».

وی تأکید کرد: «در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها برای دستیابی به توافقی پایدار می‌باشد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در گفتگو با لیز تراس، ابراز امیدواری کرد که «کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع بینانه نقش سازنده و‌ مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفا نمایند».

لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این‌گفتگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفتگوها برای حل مشکل بدهی معوقه این کشور به ایران ، نقطه نظرات لندن را در این خصوص و در مورد مذاکرات وین بیان کرد.

لیز تراس اظهار داشت: «در فرایند مذاکرات تاکنون دستاوردهای خوبی داشته ایم، اما مناسب است هر چه سریع تر گفتگوها تکمیل و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم».

وزیر امورخارجه بریتانیا روابط رو به رشد میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک با همکاری مستمر طرفین و بر مبنای اصول بنیادین، موضوعات دوجانبه از جمله موضوعات کنسولی مرتبط با زندانیان و همچنین بدهی‌های معوقه بریتانیا به تهران حل و فصل گردند.

بنا به گفته مقامات هیأت های مذاکره کننده در وین، مذاکرات احیای توافق برجام به مرحله نهایی رسیده است و پیش بینی می شود که در هفته آتی، خبری از سرانجام توافق بر سر احیای برجام منتشر شود.

این در حالیست که احتمال می رود حمله روسیه به اوکراین و تشدید اختلافات میان غرب و دولت مسکو که در مذاکرات وین مشارکت دارند، بر روند احیای توافق برجام تأثیر داشته باشد. بدین ترتیب هفته پیش رو روزهای سرنوشت سازی را در پرونده مذاکرات وین رقم خواهد زد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy