Friday, Feb 25, 2022

صفحه نخست » بیانیه حزب کمونیست کارگری ایران در محکومیت تهاجم نظامی دولت روسیه به اوکراین

communist_022422.jpgنه پوتین، نه ناتو!

تهاجم دولت روسیه به اوکراین هم از نظر انسانی و هم از لحاظ سیاسی اقدامی ارتجاعی و ضد انسانی است و باید قاطعانه محکوم شود. این، جنگی حاصل صف آرائی نظامی دو دولت و یا دو بلوک متخاصم نیست بلکه تهاجم یک ابرقدرت نظامی به کشور همسایه برای اعمال سلطه و کنترل خود است. جنگی از نوع جنگهای رژیم چنجی دولت آمریکا و موتلفین اروپانی اش در دهه آخر قرن گذشته و دهه اول قرن حاضر.

از نظر انسانی بهای این یورش نظامی را مردم اوکراین با از دست دادن جانشان و ویرانی خانه و کاشانه شان پرداخت میکنند.از اینرو مردم و نیروهای آزادیخواه دنیا باید خواهان قطع فوری جنگ، عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اکراین و محکوم کردن دولت پوتین از سوی مراجع بین المللی به عنوان عامل و مسئول مستقیم کشتار و خانه خرابی مردم اوکراین باشند.

از لحاظ سیاسی نیز تهاجم دولت روسیه به اوکراین در ادامه سیاستهای ارتجاعی ای صورت میگیرد که تماما در مقابل منافع مردم در اوکراین و در روسیه و در سراسر جهان قرار دارد. این جنگی است در ادامه کشاکش و رقابتهای منطقه ای دو بلوک روسیه- چین و آمریکا- اروپا. از یکسو بلوک غرب به دنبال بسط نفوذ خود در اروپای شرقی و مشخصا پذیرفتن اوکراین به ناتو است و از سوی دیگر دولت روسیه خواهان محدود ماندن ناتو به اروپای غربی و بویژه کوتاه کردن دست آن از کشورهای هم مرز خود نظیر فنلاند و بلاروس و بویژه اوکراین است. آتش این جنگ را در واقع کشاکش بین ناتو و روسیه بر سر بسط نفوذ غرب در کشورهای هم مرز روسیه برافروخته است. به عبارت دیگر جنگ جاری ادامه کشمکشی ارتجاعی بین دولتها بر سر بسط و تثبیت حوزه نفوذ خود در شرق اروپا است. جنگی که نه تنها از نظر انسانی جنایتکارانه است، بلکه از لحاظ سیاسی نیز تماما و از هر دو سو در نقطه مقابل منافع مردم قرار دارد.

تا آنجا که به مردم اوکراین و روسیه مربوط میشود ریشه مشکلات و مصائب آنها حاکمیت فاسدترین دولتهای بورژوائی در دوران ما است. مردم اوکراین بعد از فروپاشی شوروی و پایان یافتن سلطه دیکتاتوری سرمایه داری دولتی، با توهم به آزادی از روسیه جدا شدند و به کمپ بازار آزاد پیوستند. اما دیری نگذشت که این توهم رنگ باخت. بقول متوهمین به "انقلابات مخملی"، مردم "دموکراسی میخواستند اما کوکاکولا و مک دونالد تحویل گرفتند".

در خیزش ٢٠١۴ که به انقلاب میدان معروف شد مردم اوکراین علیه دولت فاسد وقت و ریاضت کشی اقتصادی بپاخاستند. خیزش ٢٠١۴ بوسیله دولت آمریکا قیچی و تحریف شد و حاصل روی کار آمدن دولتی بود که یکی از فاسدترین دولتهای اروپایی به شمار می آید. مردم روسیه نیز مدتهاست با پوتین، که در راس یک الیگارشی مالی بر آن کشور چنگ انداخته است، دست و پنجه نرم میکنند. از شروع حمله روسیه به اوکراین در بیش از پانزده شهر روسیه تظاهرات ضد جنگ برگزار شده است و تا کنون نزدیک به دوهزار نفر از معترضین دستگیر شده اند. هدف پوتین از حمله به اوکراین روی کار آوردن یک دولت پروروس در آن کشور است. دولتی از قماش دولت فاسد فعلی اوکراین اما با سرسپردگی به بلوک روسیه.

روشن است که مردم در مقابل دو بلوک غرب و شرق قطب سومی را تشکیل میدهند. قطبی که نه تنها با این جنگ مخالف است و خواهان قطع فوری آن است، بلکه میخواهد به سلطه دولتهای فاسد، چه از نوع دولت زلنسکی و چه از سنخ دولت پوتین، خاتمه بدهد و خود سرنوشت سیاسی اش را در دست بگیرد. مردم آزادیخواه دنیا و نیروهای چپ و مترقی در همه کشورها نیز باید در حمایت از مردم اوکراین، علیه تهاجم نظامی دولت روسیه، و علیه دو قطب ارتجاعی که جنگ جاری حاصل رقابتهای آنان بر سر قدرت است، بمیدان بیایند.

در این اعتراض مردم ایران جایگاه ویژه ای دارند. جمهوری اسلامی وابسته به بلوک روسیه و همدست پوتین در جنایت علیه مردم سوریه و در کل منطقه است. در جنگ جاری نیز جمهوری اسلامی از معدود دولتهائی است که علنا و صریحا به دفاع از تهاجم روسیه برخاسته است. در چنین شرایطی این به عهده نیروهای چپ و آزادیخواه و فعالین جنبشهای اعتراضی در ایران است که صریحا و علنا و باصدای بلند تهاجم دولت روسیه به اوکراین را محکوم کنند و به حمایت از مردم اوکراین و جنبش ضد جنگ در روسیه برخیزند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۲۴ فوریه ۲۰۲۲



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy