Friday, Feb 25, 2022

صفحه نخست » اقدام روسیه تهدیدی برای امنیت ملی ایران است

abtahi_022522.jpgمحمدعلی ابطحی

بعد از جنگ های نا موفق آمریکا در عراق و افغانستان و سعودی در یمن کسی تصور نمی‌کرد دنیا دیگر صدای آژیر جنگ را بشنود. اما شنید. آن هم در دومین شهر بزرگ اروپا.

کاش جنگ نمی‌شد، کاش! در این میان چیزی که سیاستمداران به آن فکر نمی‌کنند مسائل انسانی و وضعیت مردم است. روسیه با ترفند و دروغ و توسل به زور می‌خواهد ابرقدرت دنیا بماند.

آمریکا و غرب نگران بازار انرژی خود هستند و کاری برای آنها نمی‌کند. ایران چشم به بازار جایگزین نفت و گاز دارد و به خاطر پشتوانه ارتباط با روس‌ها خیلی خوب باشند، بی‌طرف بماند.

سیاست بی‌وجدان است. همه کشورها در حال بررسی منافع خود هستند.

مردم اکراین تنهاتر از آن هستند که امیدی به پشتوانه‌های غربی خود داشته باشند. اروپا و آمریکا و دبیر کل سازمان ملل حداکثر کاری که بکنند، این است که پشت سر پاپ برای اوکراینی‌ها دعا بخوانند.

پوتین با فریب دنیا این فرضیه را که در دنیای فعلی لشگرکشی و اشغال سرزمین‌ها بی معنا شده است باطل کرد. به همان شعار نه شرقی و نه غربی برگردیم.

حمایت پوتین از جدایی طلبان، تهدیدی برای امنیت ملی ایران

جلال خوش‌چهره کارشناس مسائل بین الملل هم گفته: اقدام پوتین در به رسمت شناختن جمهوری خودمختار منطقه دونباس، در واقع تشویق جدایی‌طلبی در میان اقوام است که این برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بسیار خطرناک خواهد بود چرا که به یک رویه تبدیل خواهد شد.

این کارشناس معتقد است این رویه می تواند کشورهای دنیا خصوصا منطقه خاورمیانه که تنوع اقوام را به همراه دارد در آینده مورد تهدید قرار دهد. این اقدام پوتین که توسعه‌طلبی ارضی را دنبال می‌کند و در عین حال جریان‌های جدايی طلب را تشویق می‌کند، برای کشور ما باید هشدار دهنده باشد و نباید از این رفتار دولت روسیه و نگرش‌های توسعه طلبانه پوتین استقبال کنیم.

وی ادامه داد: نکته مهم در خصوص اقدام پوتین این است که او از سال ۲۰۱۴ تاکنون و قبل از آن جنگ گرجستان، به استفاده از نیروهای نیابتی خودش در کشورهایی که با دولتش درگیر بودند، گرایش داشت. اکنون دولت پوتین با عبور از جنگ نیابتی به طور مستقیم وارد جنگ شده و حاکمیت یک دولت را نقض کرده است که در اینجا به جای گروه‌های نیابتی یک قدرت بزرگتر در مقابل یک دولت کوچکتر حضور دارد. این اقدام از آنچه که در سوریه انجام دادند، کاملا متفاوت است. ارتش روسیه وقتی وارد سوریه شد، با دعوت دولت رسمی آن کشور بود و حالا هم بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است. اما پوتین در اینجا دو اقدام خطرناک انجام داده است، ابتدا جدایی‌طلبی را به رسمیت شناخته است و دوم نقض حاکمیت کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی فعلا یک موضع بینابینی در این باره گرفته است، گفت: ایران اعلام کرده که ناتو سبب شده روسیه دست به چنین کاری بزند. مسئله این نیست که چه کسی باعث شده، مسئله این است که ایران با وجود رابطه‌ای که با روسیه دارد، باید از تمامیت ارضی اوکراین حمایت و دفاع کند زیرا این مسئله منافع امنیتی ما را در کوتاه و بلند مدت به همراه خواهد داشت. اگر روسیه بتواند حرف خودش درباره اوکراین و حمله به این کشور را به کرسی بنشاند، ارتعاش آن دامن کشورهای منطقه را خواهد گرفت و سبب بی‌ثباتی گسترده در خاورمیانه و جهان خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy