Tuesday, Mar 15, 2022

صفحه نخست » واشینگتن فری‌بیکن: «برجام 2» راه گریز پوتین از تحریم‌ها

barjam2_031622.jpgالعربیه - توافق هسته‌ای جدید پیشاپیش تضمین می‌کند که روسیه می‌تواند از ایران به عنوان کانالی برای فرار از تحریم استفاده کند

کارشناسان بر این باورند که توافق هسته‌ای جدید با ایران راه گریزی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ایجاد می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد تا تحریم‌های سختگیرانه غرب بابت حمله به اوکراین را دور بزند.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، سه‌شنبه 15 مارس، یکی از مقامات جمهوری‌خواه کنگره که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت دولت بایدن قصد دارد تحریم‌های کلیدی علیه ایران را حذف کند که در نهایت به نفع روسیه خواهد بود، و تلاش‌های بین‌المللی برای منزوی کردن این کشور را تضعیف می‌کند.

به گفته وی: «ایران گفته می‌خواهد با روسیه روابط اقتصادی عمده داشته باشد، به این معنی که بایدن برای محافظت از ایرانی‌ها باید از اعمال تحریم‌ها علیه پوتین خودداری کند. او برای حفظ توافق با ایران، سه سال آینده را صرف وتو کردن تحریم‌های کنگره علیه پوتین خواهد کرد.»

علاوه بر ایجاد کانالی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، روسیه ممکن است از این فرصت استفاده کند تا با بهره‌برداری از چندین دهه تجربه ایران در دور زدن تحریم‌ها، برای مقابله با فشار اقتصادی غرب در آینده آماده شود.

نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه توافق جدید از اعمال تحریم‌ها علیه موسسات مالی ایران توسط ایالات متحده جلوگیری می‌کند، و بدین ترتیب به روسیه این امکان را می‌دهد تا از آنها برای دور زدن تحریم‌ها علیه خود استفاده کند.

به گفته «فری‌بیکن»، توافق هسته‌ای جدید ایران که با میانجیگری روسیه به دست می‌آید، تصریح می‌کند که ایالات متحده نباید مجدداً علیه بانک‌های ایرانی تحریم اعمال کند، و در غیر این صورت ایران مجاز است غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

به عبارتی، توافق جدید پیشاپیش تضمین می‌کند که روسیه می‌تواند از ایران به عنوان کانالی برای فرار از تحریم استفاده کند. از آنجایی که روسیه و ایران سابقه‌ای طولانی در طرح‌ریزی برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده دارند، ایران می‌تواند از درس‌هایی که آموخته برای کمک به پوتین استفاده کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy