Wednesday, Mar 9, 2022

صفحه نخست » رئیس سی‌آی‌ای: جمهوری اسلامی، تهدید آمریکا و خاورمیانه

cia.jpgعرفان قانعی فرد - به طور صریح و بی پرده، روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند، ویلیام برنز، رئیس فعلی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای (CIA)، در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا (House Intelligence) گفت که فارغ از نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین در بین دولت جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای احتمالی برجام، رژیم جمهوری اسلامی، کماکان یک تهدید و خطر جدی در سراسر خاورمیانه و منطقه است.


از دیدگاه ویلیام برنز، فعالیت‌های پیدا و پنهان رژیم ایران در مسائل توسعه برنامه‌های هسته‌ای و فعالیت موشکی و شبکه پیچیده تروریسم با گروه‌های نیابتی، هم برای سراسر خاورمیانه و هم برای متحدهای منطقه‌ای آمریکا تهدید جدی غیرقابل انکار به‌شمار می‌رود.
سازمان سی آی‌ای چندان به سرانجام و عاقبت مذاکرات وین توجه خاصی ندارد، زیر از قبل، به مدت‌های مدید خود ویلیام برنز (William Burns)، سالها با دیپلمات‌های متفاوت جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو داشته است و در نوع خود، از دید امنیتی، شناخت و تجربه‌ای خاص به شمار می‌رود. و البته هر کدام از این تهدیدهای ساخته شده از طرف ایران، جزو چالش‌های خطرناک امنیتی در منطقه خواهد بود که از دید سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی منطقه که روابط روزانه با سی آی‌ای دارند، پنهان نیست.

ویلیام برنز در این جلسه علنا و کمی محافظه کارانه گفت که سرانجام مذاکرت وین هر چه باشد، او بنا به شغل‌اش که مدیریت مهم ترین سازمان اطلاعاتی امنیتی جهان است، به بررسی تهدید‌ها می‌پردازد. به دیگر سخن، او در موفقیت مذاکرت شک و تردید دارد. هرچند تاکید داشت که بیان این ارزیابی‌اش بر اساس واقعیات ملموس و بخاطر همان تجربه‌های شخصی‌ در نشست‌ها و مذاکرات با مقامات ایرانی در طی سالیان، است.


او که در آن زمان معاونت وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، را بر عهده داشت به خوبی می‌داند که در جلسه مذاکرات بغداد، فرمانده اطلاعات سپاه قدس، از اتاق دیگر داشت، ضبط می‌کرد {بر اساس گفته مشاور سیاسی جلال طالبانی}، جلیلی را به یاد دارد که در حین مذاکرت به بهانه وضو و نماز رفت اما با شورای امنیت ملی، پچ پچ می‌کرد { بر اساس گفته معاون امنیتی شمخانی} و... یا مذاکرات نیمه مخفی‌اش در در مسقط، پایتخت عمان، با مقامات ایرانی همانند علی اکبر صالحی. شاید در پشت پرده، بتوان برنز را معمار اولیه برجام (JCPOA) و یا مقام ارشد آمریکایی حامی احیای برجام نامید که تنها موفقییت خارجی اوباما هم محسوب می‌شود.


از دید بخش ضد غنی سازی سی آی‌ای [CPU] و همچنین به نظر ویلیام برنز، فعالیت‌های افسارگسیخته هسته‌ای ایران، ممکن است به وقوع یک فاجعه ختم شود. سازمان سی آی‌ای تداوم تهدیدات ایران در سراسر خاورمیانه به ویژه در زمینه موشک بالستیک (Ballistic Missiles) و تروریسم (Terrorism) را مرتبا بررسی می‌کند. سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل (Mossad) و عربستان (GIP - GID) هم در این زمینه حساسیت‌های خاص خود را مرتبا از طریق لابی‌های خود مطرح می‌کنند.
ادای شهادت امروز برنز در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان حائز اهمیت فراوان است. زیرا سخنگوی کاخ سفید از پیشرفت زیاد مذاکرات سخن گفت، اما برخی موانع و مشکلات غیرمنتظره هم یاد کرد که روسیه آن را پدید آورده بود. اما ایران هم خواسته‌ای غیر منطقی را مطرح کرد که آن پاک کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی (FTO) بود که به احتمال قوی، بایدن نمی‌تواند نظر جامعه اطلاعاتی آمریکا را در این زمینه - مانند جاه‌طلبی‌ و فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه برای دست یابی به سلطه منطقه‌ای - نادیده بگیرد. همواره جامعه اطلاعاتی آمریکا، از تهدید‌های متفاوت جمهوری اسلامی، در نوشته‌های تحلیل گران و ماموران امنیتی، سود می‌جوید.


در شهادت امروز هم خانم دکتر (Avril Haines) رئیس جامعه امنیتی (Director of National Intelligence) هم حضور داشت و سخنانی گفت. جامعه اطلاعاتی آمریکا یا مجموعه ۱۶ سازمان و نهاد اطلاعاتی آمریکا (Intelligence Community -IC)، چند ساعتی قبل از آمدن رئیس سی‌آی‌ای به نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، گزارش سالانه را در باره تهدیدات جهانی و تهدیدات ایران را انتشار داد. به طور رسمی در این گزارش آمد که هر تقابل مابین ایران و آمریکا و متحدهای آن در منطقه خاورمیانه، جزو هویت، ساختار و برنامه اصلی فعالیتی جمهوری اسلامی است. در گزارش، آمده که رژیم ایران برای پیشبرد مقاصد خود از یک سو به گسترش برنامه هسته‌ای، توسعه برنامه تسلیحاتی و کمک وافر به نیروهای نیابتی در جهت فعالیت‌های تروریستی‌ پرداخته و از دیگر سو - به طور هم‌زمان - دیپلماسی را در نظر دارد.


در مجموعه ارزیابی‌ها و گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که در تهیه بخش عمده آن به مرکز ضد تروریسم و یا سی آی‌ای تکیه شدهجمهوری اسلامی ایران؛ اول) به طور مستقیم و غیر مستقیم مانند گروه‌های نیابتی (Proxies)، آمریکایی‌ را به طور عمده در خاورمیانه تهدید می‌کند؛ دوم) مرتب در تکاپو برای ایجاد شبکه‌ها و سلول‌های خاموش (dark cells) در داخل آمریکا، است؛ سوم) ماموران خود برای انجام ماموریت‌های خاص (مانند توطئه‌، ترور فعالان ایرانی و یا ترور مقام‌های ایلات متحده) به داخل خاک آمریکا فرستاده است. وانگهی، تحرکات سایبری) Cyber Attack) علیه امنیت ملی آمریکا، انجام می‌دهد. چهارم) ایران با فعالیت‌ها و نفوذ مخرب (MALIGN INFLUENCE) در پی تضعیف حضور نهادهای اطلاعاتی و نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه است.


از دیدگاه مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی علیه اسرائیل هم، همواره به عنوان یک تهدید امنیتی توصیف شده است. واز دید برخی تحلیلگران هم، آمدن ابراهیم رئیسی، موج جدید تروریسم و آشوب طلبی را براه خواهد انداخت. هدف نهایی رژیم جمهوری اسلامی از دید تحلیلگران نهادهای امنیتی، شکل گیری یک قدرت اسلامی با ایدئولوژی حکومتی خاص با حرکت در مدار چین و روسیه است که در ایران، آن را استبداد دینی می‌شناسند. از دید حکومت ایران، تکیه بر دیوار چین و روسیه می‌تواند آنها را در رسیدن به ساخت قدرت اسلامی خاص، یاری دهد اما از اقتصاد و محیط زیست ویران ایران، نمی‌توان غافل بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy