Saturday, Mar 12, 2022

صفحه نخست » پهپادهای پیشرفته ایرانی در ونزوئلا، خطری جدی برای آمریکا و متحدانش

drones_031222.jpgصدای آمریکا - هشدار اسرائیل مبنی بر اینکه ایران در ساخت پهپادهای جنگی به ونزوئلا کمک می‌کند، نگرانی‌هایی را در مورد امکان استفاده از این پهپادها برای حملات تروریستی برانگیخته است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ۲۲ فوریه گفت، دولت متبوع او اطمینان دارد که «موشک‌های هدایت‌شونده دقیق ایرانی» به ونزوئلا تحویل داده شده‌اند تا روی پهپادهای پیشرفته ایرانی «مهاجر» و مدل‌های مشابه، نصب شوند.

گانتز گفت: «در دیدارهایم با شرکای خود از سراسر جهان، از جمله در آفریقا و آمریکای لاتین، نگرانی‌های شدیدی را در مورد حمایت ایران از تروریسم شنیدم.»

ایران از سال ۲۰۰۷ فناوری پهپاد را در اختیار ونزوئلا قرار داده است.

گزارش سال ۲۰۲۰ وزارت خارجه ایالات متحده در مورد تروریسم ونزوئلا را محیط مساعدی برای گروه‌های تروریستی شناخته‌شده دانسته است. از جمله آن گروه‌ها می‌توان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان اشاره کرد که به ترتیب از اواخر دهه ۱۳۸۰ و اوایل دهه ۱۳۹۰ در ونزوئلا ظاهر شدند و فعالیت‌شان در آن کشور رشد چشمگیری داشته است.

تا کنون شواهدی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی طراحی‌شده در ونزوئلا برای اجرای حملات تروریستی در دست نیست، اما چند کارشناس مسائل نظامی به صدای آمریکا گفته‌اند که این پهپادها ممکن است در حملاتی توسط سازمان‌های تروریستی، یا آن چه که ایالات متحده آن را «رژیم غیرقانونی مادورو» می‌نامد، استفاده شوند.

یکی از این کارشناسان فرزین ندیمی، تحلیلگر انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، است. او می‌گوید: «سناریویی را تصور کنید که در آن یک رویارویی دریایی بین ایران و آمریکا رخ دهد. ناگهان کشتی‌های آمریکایی در دریای کارائیب، توسط پهپادهای ناشناس مورد حمله قرار می‌گیرند. این با استراتژی ایران برای نشان دادن اینکه نیروهای نیابتی‌اش در ونزوئلا می‌توانند به منافع آمریکا در حیاط خلوت آمریکایی‌ها آسیب برسانند و در عین حال توانایی انکار احتمالی دخالت ایران در حمله را حفظ کنند، همسو خواهد بود.»

نه مادورو و نه دولت ایران، به درخواست‌های صدای آمریکا برای اظهار نظر در مورد اینکه آیا ایران هواپیماهای بدون سرنشین جنگی به ونزوئلا ارسال کرده است و نظر آنها در مورد ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه انتقال چنین سلاح‌هایی باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد تروریسم در آمریکای لاتین شده است، پاسخ ندادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy