Saturday, Mar 12, 2022

صفحه نخست » هشدار جدید آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره برجام

hoshdar_031222.jpgبی بی سی - آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای با ایران، در بیانیه مشترکی نسبت به خطر "فروپاشی برجام" هشدار داده‌اند.

این سه کشور می‌گویند: "هیچکس نباید از مذاکرات برجام سوءاستفاده کند تا در اموری جدا از برجام تضمین‌هایی بگیرد".

آنها هشدار داده‌اند که چنین رویکردی "خطر فروپاشی توافق" را به دنبال دارد.

مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای روز جمعه متوقف شد.

درخواست روسیه برای تامین منافعش در برجام علیرغم تحریم‌های مربوط به تهاجم به اوکراین پیچیدگی جدیدی است که در روزهای اخیر به روند احیای برجام اضافه شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است: "به دنبال تضمینی است تا مطمئن شود که تحریم‌های آمریکا، حقوق روسیه را در برجام نقض نمی‌کند."

طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند که شکست احتمالی مذاکرات "مردم ایران را از رفع تحریم‌ها محروم می‌کند و جامعه بین‌الملل‌ را از تضمین‌هایی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران نیاز دارد."

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، ایران قدم به قدم اجرای تعهداتش در برجام را کاهش داده و ضمن کاهش برخی دسترسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به غنی‌سازی اورانیوم شدت بخشیده است.

با روی کار آمدن جو بایدن حدود یک سال است که مذاکراتی برای بازگشت آمریکا به برجام آغاز شده و تا پیش از حمله روسیه به اوکراین طرف‌ها می‌گفتند این مذاکرات به روزهای پایانی رسیده است. هرچند منابع ایرانی همچنان اصرار داشتند که برخی از خواسته‌های کلیدی ایران پاسخ نگرفته است.

با وجود توقف مذاکرات آمریکا همچنان نسبت به امکان احیای برجام ابراز امیدواری کرده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این امر را به "تصمیم‌هایی که باید در جاهایی چون تهران و مسکو گرفته شود" منوط کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین پس از توقف مذاکرات گفت نمی‌توان روسیه را برای این وقفه مقصر دانست. او گفت دیگر طرف‌ها "به وقت اضافی نیاز دارند".

سه قدرت اروپایی عضو برجام در بیانیه روز شنبه خود گفته‌اند که "یک توافق منصفانه و جامع برای به نتیجه رسیدن آماده است."

آنها می‌گویند: "برداشت ما این است که ایران و آمریکا تلاش سختی کرده‌اند تا آخرین موضوعات دوجانبه را حل کنند و ما آماده‌ایم که این توافق را به سرانجام برسانیم."

قرار است روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی یک جلسه غیرعلنی برای بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای برگزار شود.

مصوبه سال گذشته مجلس ایران با عنوان "قانون اقدامات راهبردی لغو تحریم‌ها" یکی از پیچیدگی‌هایی بود که دولت حسن روحانی در مسیر احیای مذاکرات پیش رو داشت. دولت ابراهیم رئیسی از نظر گرایش سیاسی به مجلس نزدیک‌تر است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy