Saturday, Mar 12, 2022

صفحه نخست » افشای هویت دو متهم به اقدامات تروریستی که سوئد به ایران بازگرداند

efsha_031222.jpgبر اساس اسناد رسیده به ایران اینترنشنال، هویت اصلی دو متهم به اقدامات تروریستی در سوئد که به ایران دیپورت شده‌اند، فرشته صناعی و مهدی رمضانی است.

به گزارش وبسایت ایران‌وایر، هانس ایرمان معاون دادستان کل سوئد روز پنجشنبه ۱۹ اسفند خبر داده بود که این کشور دو متهم به برنامه‌ریزی برای اقدامات تروریستی را به ایران بازگردانده است.

او گفت که درخواست آمریکا برای تحویل گرفتن این دو نفر به موقع نرسیده است.

بر اساس اسناد رسیده به ایران اینترنشنال، این زوج ایرانی فرشته صناعی فرید، با نام جعلی سلما خرمایی، و مهدی رمضانی، با نام جعلی فواد ملکشاهی، و هر دو متولد سال ۶۱ در تهران هستند.

با این حال آنان سال ۹۴ و هنگام ورود به سوئد در فرم‌های درخواست پناهندگی سن خود را ۹ سال کمتر نوشته و خود را شهروند افغانستان معرفی کرده بودند.

این دو نفر ۱۷ فروردین امسال به اتهام «برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی» بازداشت شدند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

دادستانی سوئد توضیحی درباره اتهام آنان و دلیل درخواست آمریکا برای تحویل گرفتن این دو نفر نداده اما درخواست استرداد آمریکا می‌تواند با اقدام احتمالی آنان علیه شهروندان آمریکا در سوئد یا شهروندان دو تابعیتی مرتبط باشد.

شهریور امسال نیز گزارش‌هایی درباره بازداشت دو برادر در سوئد به نام‌های پیمان و پیام کیا به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی منتشر شد.

پیمان کیا پس از کسب تابعیت سوئدی به‌عنوان یکی از مدیران پلیس امنیتی این کشور مشغول فعالیت بود.

111.jpgبازگرداندن فرشته صناعی و مهدی رمضانی به ایران در حالی صورت گرفته که محاکمه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت و متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی، همچنان در سوئد در جریان است.

بر اساس گمانه‌های مطرح شده، سوئد برای پرهیز از تنش بیشتر با جمهوری اسلامی، این دو متهم به ترور را به تهران بازگردانده است.

همچنین ایران وایر به نقل از یک منبع سوئدی نوشت: «به نظر می‌رسد که پلیس امنیت تمام اطلاعات و مدارک را در اختیار دادستان قرار نداد تا او نتواند اعلام جرم کند. تنها چاره‌ای که دادستانی داشت، این بود که درخواست اخراج آن‌ها را بدهد.»

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای مبادله حمید نوری با احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-‌سوئدی زندانی در ایران، یا استفان کوین گیلبرت و سیمون کاسپر براون، دو شهروند سوئدی که در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی هستند، مطرح شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy