Friday, Mar 18, 2022

صفحه نخست » تعرض و تجاوز جنسی بخشی از برنامه هدفمند بازجویان سپاهی برای شکنجه زندانیان

kahrizak2_031722.jpgایران بریفینگ - آزار و تعرض جنسی به زندانی در جمهوری اسلامی برنامه هدفمندی است که بازجویان و سپاهیان برای شکستن مقاومت زندانی به کار می‌گیرند. تجربه‌ای که چند دهه است زنان و مردان از زندان‌های جمهوری اسلامی نقل می‌کنند.

سودابه اردوان، زندانى سياسى سابق و بازمانده قتل‌عام‌ زندانيان سياسى سال ۱۳۶۷، که هشت سال را در زندان‌های اوین و قزل حصار به سر برد، به دلیل نقاشی‌های مخفیانه‌اش در زندان شناخته می‌شود. می گوید یکی از متداول‌ترین چیزها این است که زندانیان سیاسی زن، بخصوص در آن سال‌هایی که ما زندان بودیم، اکثراً ۱۷ یا ۱۸ ساله بودند.

بچه‌های جوانی بودند ازدواج نکرده، اینها را قبل از اینکه اعدام کنند، فکر می‌کردند حتماً به اینها تجاوز کنند که اینها بهشت نروند. این سیستماتیک بود. اینها توجیه مذهبی پشت آن داشتند.

روزنامۀ انگلیسی گاردین در گزارشی تکان دهنده از طرح گستردۀ تجاوز به زندانیان سیاسی جوان در زندان های جمهوری اسلامی ایران خبر داده است.
بر پایۀ این گزارش مقامات زندان جمهوری اسلامی به طور دائم کاندوم در اختیار زندانیان شرور می گذارند و آنان را به تجاوز به زندانیان سیاسی جوان ترغیب می کنند.
در نامه هایی که برخی از این زندانیان توانسته اند به خانواده هایشان در بیرون از زندان منتقل کنند پرده از فجایعی که در زندان ها بر آنان می رود برداشته اند. مقامات زندان غالباً زندانیان جوان و خوش سیما را با زندانیان جرایم عمومی، یعنی قاتلان و اعضای باندهای مسلح، هم بند می سازند و به این ترتیب، آنان را در معرض تجاوز دائمی از سوی زندانیان شرور و بازجویان قرار می دهند.

29 زندانی سیاسی در نامه ای اعتراضی به رییس سازمان زندان های کشور صریحاً اعلام کرده اند که وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و حکومت اسلامی مسئول و مسبب تجاوز به زندانیان سیاسی هستند. در اسفند ۱۳۹۹، نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در مصاحبه‌ای از آزار جنسی خود به دست رئیس زندان و برخی از زندانبانان خبر داد. وی گفت که با وجود گواهی پزشکی قانونی دربارهٔ آثار کبودی در ۲۴ جا از بدنش، از جمله، بر گردن و سینه و ران و پا، به شکایتش رسیدگی نشده‌است. کسانی همچون: نیلوفر بیانی، هنگامه شهیدی و نیگارا افشارزاده، سپیده قلیان... نیز در زندان‌های جمهوری اسلامی، مورد تهدید یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

نیلوفر بیانی در نامه ای به سید علی خامنه‌ای در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷، به توضیح رفتار بازجویان سپاه پرداخته و در بخشی از آن نوشته که وی "به همراه ۷ مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده تا با وجود امتناع، مجبور به نظاره رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی آنها در استخر خصوصی بشود.

محمد مصطفایی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در نروژ در توضیح انگیزه های شکنجه و آزار جنسی زندانیان سیاسی گفته است : عامل به وجود آورندۀ این وضع در زندان های جمهوری اسلامی ایران این است که قوۀ قضاییه این کشور در کنترل وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران است و تا موقعی که این وضع به قوت خود باقی است موضوع شکنجه و تجاوز به زندانیان اعم از سیاسی و غیرسیاسی در زندان های ایران ادامه خواهد یافت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy