Saturday, Mar 19, 2022

صفحه نخست » رجب صفروف: جنگ اوکراین به بلایی بزرگ برای روسیه تبدیل شده است

safarov_031922.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

*رجب صفروف: جنگ اوکراین یک بلا برای روسیه بود. ما خواستیم خود را از بلای ناتو نجات دهیم، اما، گرفتار بلای جنگ در اوکراین شدیم. ما الان درگیر جنگ با کشورهای غربی به رهبری آمریکا و حتی با امکانات کشورهای عربی و آسیایی هستیم. ما الان درگیر جنگ با تمام کشورهای جهان هستیم. تمام کشورها پشت پرده پیشرفته ترین تسلیحات خود را در اختیار اوکراین گذاشته اند. آنها به این هم بسنده نکرده اند و با تحریم هایشان روسیه را از تمام امکانات مالی و اقتصادی خود محروم ساخته اند. اکنون به جایی رسیده‌ایم که سرنوشت پوتین و روسیه با هم در حال رقم خوردن است.

در گفتگو با رهبران ترکیه، آلمان و فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شخصاً آمادگی و شروط خود را برای مذاکرات آتش بس با اوکراین اعلام کرد. چه عواملی رهبر روسیه را به این چرخش ناگهانی واداشته اند؟ چقدر فشار افکار عمومی روسیه، محافل قدرت در مسکو و تحریم های بین المللی در تغییر موضع ولادیمیر پوتین نقش داشته اند؟ اکنون که پوتین اهداف جنگ را به شروط مذاکره تبدیل کرده، چرا او از آغاز نکوشید به جای جنگ از طریق گفتگو به این اهداف برسد؟

رجب صفروف کارشناس مسائل بین المللی و "مدیرکل مطالعات ایران معاصر در روسیه"، در پاسخ به این پرسش ها و پرسش های دیگر از جمله گفته است:

"اگر روسیه جنگ در اوکراین را آغاز نمی کرد هیچ شرایطی برای آغاز مذاکره مهیا نمی شد. روسیه ماه‌ها به در همۀ کشورهای غربی کوبید تا به آنان بگوید که از اقدام ها ناتو نگران است. نگران از امنیت خود در نتیجۀ سیاست های غرب است. اما، هیچ گوش شنوایی در هیچیک از کشورهای غربی نیافت.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

این شد که پوتین تصمیم گرفت که رأساً امنیت روسیه را در مقابل تهدیدهای غرب و ناتو تأمین بکند. تمایل روسیه به انجام مذاکرات به معنای عقب نشینی این کشور از اهداف خود نیست. بالعکس این مذاکرات می توانند این اهداف را قابل دسترس سازند و طرف مقابل را به پذیرش آنها و گفتگو دربارۀ آنها وادار سازد.

جنگ اوکراین، اکنون ناتو و غرب را ناگزیر از مذاکره بر سر مطالبات روسیه کرده است و در نظر بگیرید که حمله روسیه به اوکراین پوشالی بودن قدرت ناتو را نشان داد که از رویارویی با روسیه پرهیز کرد.

به گمان من روسیه نمی‌تواند به خود اجازه بدهد که از مواضع خود عقب نشینی کند. زیرا عقب نشینی روسیه از منظر غرب یک نقطه ضعف تلقی خواهد شد و کشورهای غربی را به این نتیجه خواهد رساند که وقت نابود کردن پوتین و روسیه فرا رسیده است.

بر اساس طرحریزی‌هایی که در کرملین شده بود، قرار بود روسیه ظرف دو سه روز دولت را در کی اف تغییر بدهد. روسیه بعد از ورود به اوکراین متوجه شد که این کشور به هیچ وجه ضعیف نیست. در هشت سال گذشته کشورهای غربی اوکراین را به پیشرفته ترین سلاح های خود مجهز و آمادۀ رویارویی بزرگ با روسیه کرده بودند.

اکنون به نقطه ای رسیده ایم که سرنوشت روسیه و سرنوشت آقای پوتین در حال حل و فصل شدن است. روسیه مایل است که این جنگ بزرگ پرهزینه هر چه زودتر خاتمه یابد. زیرا، چنین جنگی در چنین ابعادی، خواه ناخواه باعث آسیب دیدن جمعیت های بالایی خواهد شد و روسیه خواستار چنین چیزی نیست.

اما، جنگ اوکراین یک بلا برای روسیه بود چون هدایت اوکراین در دست اروپا و غرب است. ما خواستیم خود را از بلای ناتو نجات دهیم، اما، گرفتار بلای جنگ در اوکراین شدیم. الان جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ما الان درگیر جنگ با کشورهای غربی به رهبری آمریکا و حتی با امکانات کشورهای عربی و آسیایی هستیم. ما الان درگیر جنگ با تمام کشورهای جهان هستیم. تمام این کشورها پشت پرده پیشرفته ترین تسلیحات خود را در اختیار اوکراین گذاشته اند. آنها حتی به این هم بسنده نکرده اند و با تحریم هایشان روسیه را از تمام امکانات مالی و اقتصادی خود محروم ساخته اند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy