Sunday, Mar 20, 2022

صفحه نخست » آمریکا: آماده‌ایم برای احیای برجام تصمیم‌های دشواری بگیریم

barjam_031922.jpgسخنگوی کاخ سفید تایید کرد که این کشور در حال بررسی طرح حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است

العربیه - به‌دنبال مطرح‌شدن احتمال حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست «گروه‌های تروریستی آمریکا»، یک مقام وزارت خارجه این کشور گفت، واشینگتن آماده است تا برای احیای توافق هسته‌ای با تهران، «تصمیم‌های دشواری» اتخاذ کند.

این مقام آمریکایی به روزنامه «تایمز اسرائیل» گفت: «مذاکرات ما علنی نیست و درباره تحریم‌هایی که ما برای بازگشت به برجام، آماده می‌شویم تا آن‌ها را لغو کنیم، اظهار نظر نمیکنیم.»

او در ادامه با اشاره به تهدیدی که برنامه هسته‌ای ایران علیه شهروندان آمریکایی، منافع این کشور و شرکایش در منطقه ایجاد کرده است گفت، آمریکا آماده است تا برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجامی، «تصمیم‌های دشواری» اتخاد کند.

وبگاه خبری «آکسیوس» پیشتر در گزارشی نوشته بود که دولت بایدن در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن سپاه پاسداران ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرده و در ازای آن تهران به‌ صورت عمومی تعهد می‌دهد که فعالیت‌های خود را در منطقه کاهش دهد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

در اولین واکنش رسمی آمریکا به این گزارش، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، احتمال حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را موضوعی «تحت بررسی» خواند.

اعتراض اسرائیل

نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل هم جمعه در بیانیه‌ای مشترک از آمریکا خواستند سپاه پاسداران ایران را از فهرست «گروه‌های تروریستی» حذف نکند.

این دو مقام عالی اسرائیلی تاکید کردند: «غیر قابل باور است که آمریکا به دنبال خروج سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی است.»

در این بیانیه به نقش سپاه پاسداران در سرکوب و کشتار ایرانیان نیز اشاره شده است.

تایمز اسرائیل در ادامه گزارش خود و به نقل از این مقام وزارت خارجه آمریکا افزوده است: «آمریکا و اسرائیل یک منفعت مشترک دارند: این‌که ایران هیچ‌گاه به سلاح اتمی دست پیدا نکند. ما از ابتدا به‌صورت روشن گفته‌ایم که بازگشت کامل به تعهدات برجامی، بهترین راه دیپلماتیک روبه جلو و بهترین راه برای دستیابی به این هدف است.»

به گفته او، واشینگتن برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و «به‌ویژه برای مقابله با سپاه پاسداران، ابزارهای قدرتمند خود را حفظ کرده و از آن‌ها به‌طور فعال استفاده خواهد کرد.»

شماری از مقامات اسرائیلی، پیشتر به پایگاه خبری «والا» گفته بودند که آن‌ها از این اقدام احتمالی آمریکا نگران هستند. به‌ویژه این‌که واشینگتن در مقابل این عمل خود، تنها به‌صورت کلی از ایران خواسته تا اقدامات متجاوزانه خود در منطقه را کاهش داده به‌طور مشخص از آن‌ها «عدم حمله به آمریکا و متحدین این کشور در منطقه» را درخواست نکرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy