Friday, Mar 25, 2022

صفحه نخست » رو به مردم، پُشت به حاکمیت، کوروش گلنام

Kourosh_Golnam_2.jpgبانو فرزانه روستایی در ویدیوئی با نامِ: " با روسیه در بحران اوکراین وسط جهنم شیرجه نروید" (۱) یادآوری‌ها و هُشدارهایِ درستی می‌دهد ولی چند نکته بحث‌برانگیز در گفته‌هایِ ایشان هست که من از دیدِ و برداشتِ خود به آن‌ها می‌پردازم. نخست باید گفت که در مردم‌دوستی، ‌ میهن‌دوستی و صلح‌خواهی ایشان تردیدی نیست و آن‌چه در این ویدئو بیان می‌دارد در برگیرنده نگرانی شدید برایِ آینده مردم و ایران است که ستودنی است. در این گفته‌ها ولی چند نارسایی هست:

یک. ایشان با قاطعیتِ شگفتی از نابودی روسیه در شش‌ماه آینده سخن می‌گویند. (از دقیقه ۷,۳۰ ویدئو)

نگارنده و شمار زیادی بر این دیدگاه بوده‌اند که روسیه از همآن آغاز با یورش به یک کشور مستقل که می‌پنداشت در چند روز و یا یک هفته به زانو در خواهد آمد، شکست خورد و نه تنها همه نقشه‌هایش در به تسلیم واداشتن اوکراین درهم‌شکست که نقشه‌اش برای ایجاد شکاف و پراکندگی در اتحادیه اروپا و بین آمریکا و کشورهایِ اروپایی نیز درست واژگونه عمل کرد و پیوند و یک‌پارچگی تاریخی و در شکل کنونی بی‌پیشینه‌ای را بین آنان به وجود آورد. و بدتر از همه به درستی پرونده‌ای به عنوان متهم به جنایت جنگی برایِ پوتین گشوده شد و تحریم‌ها چون آوار یر سرش فرود آمد. بانو فرزانه روستایی ولی می‌داند که در سیاست، آن‌هم در این هنگامه شگفت در جهان، نمی‌توان با"قاطعیت" چنین پیش‌بینی‌ای و حتا تاریخ تعین کرد و از نابودی یک کشور آن‌هم به گستردگی روسیه، در شش ماه آینده سخن گفت. بی‌گمان روسیه پس از این جنگ هرگز به روزگار پیشین‌ِ خود باز نخواهد گشت و سرنوشت بسیار ناروشنی خواهد داشت ولی سیاست زیرکانه چین را که اتفاقن واژگونه حکومت اسلامی، استاد بهره‌وری از سستی و ناتوانیِ کشورها است را نباید از دید دور داشت. در این زمینه به این موردها توجه کنید:
ـ روسیه اگر آن‌گونه که بانو روستایی می‌گوید به‌راستی خود را در راه نابودی ببیند آیا کوشش نخواهد کرد دامنه جنگ را گسترش داده و با استفاده از کاربرد بمب‌های شیمیایی و یا بمب اتمی، جهان را درگیر یک‌جنگ جهانی کند؟
ـ آیا چین در همآن حال که در پنهان به روسیه یاری می‌رساند، برای در اختیار‌گرفتن تایوان از این وضعیت به سود خود بهره نخواهد بُرد؟
ـ آیا مردمانِ روسیه که روز‌به‌روز به مخالفت آن‌ها با جنگ و شخص پوتین افزوده شده و تا کنون هزاران تن، که توانسته‌اند، از روسیه گریخته و به کشورهای دیگر از آن میان فنلاند و گرجستان گریخته‌اند، در اندیشه از میان برداشتن پوتین، حال با ترور و یا کودتا نخواهند افتاد؟ همین دیروز یکی از نزدیکان پوتین آناتولی چوبایس، نماینده ولادیمیر پوتین در سازمان‌های بین‌المللی و نماینده ویژه کرملین در امور توسعه پایدار، در مخالفت با جنگ اوکراین استعفا داده و از روسیه به کشوری که نامش فاش نشده رفته است. آیا دیگرانی چون او در دایره پیرامونِ پوتین نیستند و برای رهایی روسیه از چنگالِ پوتین دست به‌کار نخواهند شد؟
ـ آیا آن‌گونه که در خبرها آمده است که حکومت اسلامی در تدارک یورش به اسراییل از هوا، دریا و زمین است، خواست پنهان روسیه نیست که آخوندهای بی‌خردِ ایران را به این درگیری بکشاند تا شاید به جنگ جهانی تبدیل شود؟
دو. مورد مهم دیگری که باید به آن توجه داشت و بانو فرزانه روستایی با وجود تاکیدِ درست بر بی‌خردیِ سردمدارانِ حکومتِ اسلامی به آن توجه نکرده‌اند ماهیت حقیقی این حکومت است. ایشان به حکومت هُشدارمی‌دهد که دست از "آویزان شدن به روسیه" بردارد. در این زمینه به نکته‌هایِ زیر توجه بفرمایید:
ـ همه سیاستِ جهانیِ حکومت وابسته به پشتیبانی روسیه ‌و چین است. روسیه از هم‌اکنون با زبانی استعاری دارد به حکومت ایران هُشدار می‌دهد که"ما به دوست خود خیانت نمی‌کنیم" یعنی حواستان باشد که با چه کسی رُخ‌به‌رُخ هستید؟ ما نباشیم شما هیچ هستید، ما زبان شما در برجام بوده‌ایم و راه پیش‌پایِ شما گذاشتیم و رفتار و لجاجت کودکانه شما در روبرو نشدن با آمریکا را جبران کردیم و به جای شما روبرویِ آمریکایی‌ها نشستیم و... رفتار چین هم که نیاز به گفتن ندارد که چه بر سر صنعت، بازار و تجارت کشور آورده است و چگونه آب‌های جنوبِ ایران را در اختیار گرفته است. آیا قراردادهایِ ۲۰ ساله و ۲۵ ساله با روسیه و چین که درون‌مایه آن، همه از مردم پنهان است، به اندازه بسنده گویا نیست؟
ـ بانو روستایی از دیدِ میهن دوستی و آینده‌نگریِ خود به آخوندها هُشدار و پند‌و‌اندرز می‌دهد ولی مگر این گروه مفت‌خوار که چون کنه به قدرت چسبیده‌اند پند پذیرند؟ اینان که ادعا دارند خود دنیا را پندو‌اندرز می‌دهند!
ـ و نکته بسیار مهم‌تر که به آن توجه نشده، بی اهمیتی به آینده و سرنوشتِ ایران برای آخوندهای حاکم، سردارانِ دزد و قاچاقچی و باندهایِ مافیایی وابسته به لانه رهبر است. این ویرانگران به اندازه یک نخود هم برایِ آینده مردم و ایران ارزش قائل نیستند. سرازیر کردنِ سرمایه‌هایِ مردمِ ایران به جیبِ گروه‌های آدمکش و تروریست در منطقه با تحمیلِ ناداری و رنج و گرفتاری بی اندازه بر مردم و قراردادهایِ پنهان با روسیه و چین روشن‌تر از آن است که نیاز به تفسیر بیش‌تر داشته باشد.
ـ من واژگونه دیدگاه بانو روستایی بر این دید هستم که اتفاقن این‌ها نابودی ایران را به گرفتار شدن خود در چنگال مردم برتری می‌دهند و بارها در گوشه‌وکنار از زبان این آخوند و اون آخوند برای ترساندن مردم، نه به شکل رسمی، گفته‌اند که اگر ما برویم (قدرت را از دست بدهیم) ویرانه‌ای از ایران برجا خواهیم گذاشت.

سخنِ آخر

به جای حکومت می‌باید با مردم سخن گفت و به مردم هُشدار داد که در این وضع پیچیده و حساس باید دراندیشه آینده باشند و به حکومت اجازه ندهند به فرمانبرداری از روسیه و چین ایران را بیش‌از‌این به سویِ نابودی رهنمون شوند. این درست است که حکومت اگر از نادانی، چه با نیروهایِ خود و یا نیروهایِ نیابتی در منطقه، پا در جنگ اوکراین بگذارد، ایران را به سوی سرنوشتی شوم رهنمون می‌شود ولی مردم ما خود می‌باید در اندیشه برنامه‌ریزی بوده و چنین اجازه‌ای به حکومت ندهند. نگارنده یرای چندمین بار وطیفه سنگین و تاریخی نیروهایِ نظامی و حتا بسیجی‌ای که دل با مردم دارند، که تردید نیست در بدنه پایینی و میانی این نیروها کم نیستند، و دیگرانی که شرافتمندانه در اداره‌هایِ دولتی به کار سرگرم هستند برای نمونه آموزگاران و یا درشرکت‌ها و کارحانه‌هایِ چه خصوصی و چه دولتی می‌باید برای روزهایِ سخت و سرنوشت‌ساز آماده شوند. هزار بار دیگر باید یاد‌آور شد که تا خود کاری نکنیم و برنیرویِ خود تکیه نکنیم کسی به یاریِ ما نخواهد آمد. آنان که بیهوده چشمِ امیدشان به دخالتِ بیگانگان است، در اشتباهند و همین چشم‌داشتِ نادرست، آنان را دچار سستی و بی‌عملی و بی‌اعتمادی به خود و نیرویِ خود می‌کند. مردم به کسانی که در ایران با کوشش، سختی و تن داد به خطر دست به کوشش زده‌اند که نمونه روشن آن امسال در جشنِ قاشق‌زنیِ گروهی درچهارشنبه‌سوری در ایران دیده شد، یاری برسانند و با آنان هم‌راهی کنند تا به نیرویی نیرومند مبدل شوند. وقت تنگ است.
بانو فرزانه روستاییِ گرامی: با مردم سخن بگویید و هُشدار بدهید نه به حکومت. سیاست درست می‌تواند این باشد: رو به مردم و پشت به حکومت!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پانویس:
https://youtu.be/KZv9MEnnB6s - ۱



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy