Wednesday, Mar 30, 2022

صفحه نخست » بلومبرگ: امارات و عربستان در پی تضمین کتبی آمریکا برای حمایت نظامی در برابر حوثی‌ها و ایران

hothi.jpg رادیو فردا - خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت که با افزایش حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران به امارات متحده عربی و عربستان، این دو کشور عربی خلیج فارس به دنبال انعقاد پیمان نظامی و دریافت ضمانت کتبی از آمریکا برای حمایت نظامی هستند.

بر اساس این گزارش، کشورهای عربی صادرکننده نفت در خلیج فارس به دنبال یک پیمان نظامی رسمی با آمریکا هستند، اما توافق‌های دوجانبه نظامی قابل تمدید در گذر زمان نیز می‌تواند جزء گزینه‌های مورد نظر این کشورها باشد.

منابع آگاه به طور مشخص گفته‌اند که امارات متحده عربی و عربستان سعودی به دنبال چنین توافق کتبی هستند.

امارات پیمانی نظامی نیز با فرانسه دارد که پس از حملات حوثی‌ها به ابوظبی دوباره احیا شده و، بر اساس آن، پاریس جت‌های جنگنده «رافال» را برای حفاظت از حریم هوایی امارات در این کشور مستقر کرده است.

درخواست امارات از آمریکا پس از حملات موشکی اخیر شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به ابوظبی مطرح می‌شود که سه کشته و شش مجروح برجا گذاشت.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

پلیس امارات روز دوشنبه، ۲۷ دی، از انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح» شهر ابوظبی و یک انفجار جزئی در محدوده ساخت‌ و ساز فرودگاه جدید ابوظبی خبر داد.

همزمان با اعلام این خبر، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در این زمینه گفت که این اقدامات «تذکر عملی جدید» از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران به امارات بوده است. ‎

هفته پیش نیز کمتر از یک هفته پس از حملات گسترده پهپادی و موشکی حوثی‌ها به تاسیسات نفت و گاز عربستان، روز جمعه، ۵ فروردین، یک تاسیسات نفتی در شهر جده مورد حمله این گروه شبه‌نظامی قرار گرفت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات حتی از اسرائیل نیز خواسته برای تحقق این ضمانت کتبی با آمریکا، از نفوذ خود استفاده کند.

امضای یک قرارداد نظامی تازه با امارات به موافقت دو سوم اعضای سنا نیاز دارد.

این خبر در شرایطی اعلام شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای گذشته در تلاش برای جلب نظر متحدان عرب واشینگتن در قبال تحولات یمن، با حاکم ابوظبی دیدار و بر حمایت از آنها در برابر حوثی‌ها و حامی بزرگ‌شان، ‌ ایران، تاکید کرد.

متحدان عرب واشینگتن از آن چه «کاهش تعهد ایالات متحده به امنیت منطقه در مواجهه با دخالت ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان» می‌نامند، انتقاد دارند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس سال‌ها از آن چه «انفعال» آمریکا در قبال نقش ایران در منطقه می‌دانند گلایه داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد نگرانی‌های آنها از زمانی که جو بایدن به ریاست جمهوری رسیده افزایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy