Thursday, Apr 7, 2022

صفحه نخست » هشدار مولانا عبدالحمید: قتل روحانیان سنی و شیعه به درگیری قومی و مذهبی منجر نشود

sunni_040722.jpgدویچه وله - مولانا عبدالحمید در واکنش به حمله و قتل چند روحانی سنی و شیعه طی روزهای اخیر در شهرهای گنبد کاووس و مشهد گفت، این حوادث نباید منجر به درگیری قومی و مذهبی شود. مقامات ایرانی درباره انگیزه این قتل‌ها هنوز توضیح نداده‌اند.

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار پیامی ویدئویی در کانال تلگرامی خود نسبت به حمله و قتل روحانیان سنی و شیعه در ایران هشدار داد و گفت، مردم باید در ارتباط با ایجاد مشکلات مذهبی "بیدار" باشند. عبدالحمید تاکید کرد، درگیری‌های قومی و مذهبی بدترین نوع درگیری‌های دنیا است و در ایران نباید اختلافات داخلی ایجاد شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به قتل دو روحانی سنی در استان گلستان و یک روحانی شیعه در مشهد، خاطرنشان کرد: «ما این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم. هیچ کسی حق قتل خودسرانه کسی را ندارد. اگر کسی از کسی شکایت دارد، قانون و دادگاه هست و او باید به قانون مراجعه کند. به هیچ بهانه‌ای این نوع قتل‌ها از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیستند».

هنوز بسیاری از جزئیات حمله به سه طلبه در مشهد روشن نشده اما مقام‌های محلی و دادستانی گفتند، ضارب "تفکرات تکفیری" دارد. روزنامه کیهان نوشت، از حادثه مشهد بوی یک توطئه و "تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی" به مشام می‌رسد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود ایران و افغانستان را دو کشور دوست نامید که دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی هستند.

او افزود: «وقتی فردی کاری انجام می‌دهد، نتایج آن به یک ملت برنمی‌گردد، باید بررسی شود که او جنون یا دیوانگی داشته یا به جریان افراطی وابسته بوده، یا چه چیزی سبب شده که او دست به این جنایت بزند.»

عبدالحمید ازدستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران خواست، حوادث گلستان و مشهد را ریشه‌یابی کنند و مردم را در جریان بگذارند.

دستگیری یک مظنون در پرونده قتل دو روحانی ترکمن

دو روحانی اهل‌سنت ترکمن روز یکشنبه ۱۳ فرودین توسط فرد یا افراد ناشناس به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

محمود علیفر، فرمانده انتظامی گنبدکاووس گفت، این حادثه در محلۀ "چای بوئین" این شهر رخ داده است.

خبرگزاری ایسنا بر اساس گزارش منابع محلی نوشت، قتل این دو روحانی اهل‌سنت به نام‌های "گل‌محمد آخوند پژمان" و "عبدالرحمان آخوند خوجه" پیش از برگزاری "نماز تروایح" صورت گرفته است.

وبسایت محلی "ترکمن‌نیوز" به نقل از حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان از دستگیری یک مظنون در رابطه با قتل این دو روحانی خبر داده است.

با گذشت پنج روز از این حادثه مقامات جمهوری اسلامی هنوز درباره علت قتل‌ها روشن‌گری نکرده‌اند.

وضعیت روحانیان و پیروان اهل سنت در ایران همواره مورد انتقاد و اعتراض بوده است.

در آخرین مورد، آذرماه سال گذشته مولوی محمدحسین گرگیج، روحانی اهل سنت آزادشهر در استان گلستان پس از سخنانی درباره نسب امام چهارم شیعیان، ازسوی نماینده ولی فقیه برکنار شد.

این اقدام باعث بروز اعتراضات اهل سنت در استان گلستان شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy