Wednesday, Apr 13, 2022

صفحه نخست » آنچه او داند، بلوا است و آشوب! (سفیر جدید ایران در عراق)، عرفان قانعی فرد

Erfan_Ghaneifard.jpgسفیر جدید ایران در عراق، معرفی شد. در واقع امر، پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، پرونده عراق در دست سپاه قدس بوده و هست. روزگارانی نه چندان دور که دیپلماسی ایران در میان کشورهای منطقه، ارزش و احترامی داشت، افرادی مانند کمال هدایت، عنایت سمیعی، مظفر اعلم، حسین نخعی، عباس آرام، سرلشکر باتمانقلیچ، امان الله اردلان، سید مهدی پیراسته، عاملی و... سفیران ایران در عراق بودند. در آن ایام، هیچ کدام از این سفیران، علیه نویسنده‌ای ایرانی - که درباره عراق پژوهشی می‌کرد و یا گفتاری می‌نوشت - شکایت نمی‌کردند، آثار کسی را بایکوت و سانسور نمی‌کردند و یا علیه او نزد نهادهای امنیتی و نظامی، پرونده سازی نمی‌کردند. بلکه، افزون بر دانش، شعور شناختی، آبرو وشخصیت و تفکری میهن پرستانه داشتند.
هر کدام‌شان، تاریخ منطقه و ایران را به نیکویی می‌دانستند و به آداب دیپلماتیک، آشنا بودند و کارشان در راستای مصالح و منافع ایران و ایرانی بود. دستشان به خون کسی آلوده نبود. مجری اوامر اجنبی هم نبودند.

سالها گذشت و بعد، از ۱۳۸۵ تا امروزه (۱۴۰۰) ۳ سفیر ایرانی در این کشور، بنا به شبکه‌های خبری، مشهورند. حسن کاظمی قمی، حسن دانایی فر و ایرج مسجدی و جدیدا هم همان سردار محمدی اطلاعات سپاه (IRGC-IO) که امروزه شده است آل صادق! همگی در کتاب و دفترچه قاسم سلیمانی و شیعه گری، فعال بوده و هستند. بنا به تجربه شخصی‌ام، هر ۴ نفر، نگاهشان با مسکو است و ضد آمریکا و اسرائیل اند؛ هر ۴ نفر در توسعه عملیات پنهانی سپاه قدس - که به تروریسم (Terrorism) در اطراف و اکناف جهان مشهور است - کوشیده اند؛ هر ۴ نفر، خود را پاسدار شبکه اختاپوس مذهبی شیعه و خلافت اسلامی ولایت فقیه می‌دانند و می‌شناسند؛ هر ۴ نفر، مرید و صوفی قاسم سلیمانی بوده‌اند. در یک استثنا، در بین این ۴ نفر، چه بخواهیم و چه نخواهیم، فقط دانایی فر بر تاریخ کهن و جدید ایران مسلط است!
آل صادق، اهل نجف است و مانند دانایی فر[ از عرب‌های خوزستان ]، به عربی زبان مسلط است. او هم مانند مسجدی، همراه و همکار قاسم سلیمانی بوده و بسیار غیر ممکن به نظر می‌آید که از عملیات تروریستی سپاه قدس در عراق - از سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ - اطلاع و مشارکت نداشته باشد!
نام ایرج مسجدی، مانند نام سپاه پاسداران و سپاه قدس (Quds Force)، در لیست تروریسم ایالات متحده قرار دارد. اما در این سالها، چهره فعال سفارت در بین چهره سیاسی عراق، همین سردار محمدی [ آل صادق! ] بود که از مسئولان اطلاعات و امنیت سپاه. پاسداران است؛ یک چهره امنیتی خونسرد و صبور در یک نهاد تروریستی مانند سپاه قدس. در جلسه‌ها، با تسبیحی در دست، بیشتر شنونده است تا صحبت کننده. و اگر در جایی، ایرج مسجدی، زیاده روی می‌کرد و یا سخنی به لاف و گزاف می‌گفت، محمدی [با اسم مستعار آل صادق! ] نقش مصحح و ویرایشگر را بازی می‌کرد!
محمد کاظم آل صادق، بخاطر امنیتی بودن، با جریان‌های سیاسی کُرد و سنی و شیعه عراق، بده و بستان دارد. این چهره‌های امنیتی سپاه قدس از سویی رابطه‌ای تنگاتنگ با بارزانی‌ها، از دیگر سو، سعی در جذب گروه‌های شیعی داشته و دارد. البته در کارنامه‌اش اعمال و رفتاری قبیح مانند ایرج مسجدی - که حاضر به گذاشتن پرچم جعلی در فرودگاه، برای جلب رضایت یک قبیله وحشی ضد ایران بود! - وجود ندارد. اما سالها معاون ایرج مسجدی و از نزدیکان قاسم سلیمانی بوده.
سرویس اطلاعاتی امنیتی داخل سپاه قدس، خطرناک ترین نهاد در مدیریت گروه‌های مسلح شیعه در عراق است. در اینجا هم، آل صادق [محمدی] به عنوان یک مقام بلند پایه امنیتی اطلاعات سپاه، در فرقه گرایی، بنیادگرایی، تجزیه طلبی، تروریسم، آشوب، فتنه گری و... در عراق سالهای اخیر، آگاه بوده و نقش داشته. یکی از مجریان اصلی معماران شبکه مسلح شیعیان عراق است.
یکی از مواردی که از چشم نهادهای اطلاعاتی امنیتی آمریکا به دور نماند، حملات تحریک آمیز و مملو از خشونت گروه‌های شیعه وابسته به جمهوری اسلامی (کتائب حزب الله و حشد شعبی، عصائب الحق و دیگر تروریست‌های جانی) به سفارت آمریکا در بغداد (دی ۱۳۹۸) بود. نهادهای امنیتی آمریکا - به درستی هم - گفتند که ایران، محرک و طراح و سازمان دهنده این حملات بود. و سفیر ایران در این ایام، ایرج مسجدی بوده و معاونش هم آل صادق [محمدی]. همین اقدام‌های خشونت آمیز و تررویستی، منجر به واکنش آمریکا شد و عاقبت، تروریست اعظم - پس از بن لادن و مغنیه و زرقاوی و بغدادی، یعنی قاسم سلیمانی - را از صحنه حذف کرد! (۱۳ دی ۱۳۹۸)
در این ۲ سال، اسماعیل قاآنی، فرمانده جانشین قاسم سلیمانی، کارنامه‌ای که مورد نظر جمهوری اسلامی نبود، نساخت اما در عراق، همچنان آن ۴ چهره سفیر جدید و قدیم که از همکاران قاسم سلیمانی بوده‌اند، در روند سیاسی عراق دخالت و نقش دور و نزدیک دارند. گاها هم در دیدارهای بین چهره‌های امنیتی و سیاسی آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها، یکی یا دو نفر از این جمع ۴ نفره سفیران، حضور داشته‌اند.
قبلا در نوشته‌ای گفتم که [عراق، در آستانه جنگ خونین داخلی] است و سپاه قدس، تصمیم دارد که با سفیر جدید - اما چهره نه چندان جدید را آورده‌اند که سیاست ایران در این کشور مهم برای هلال شیعی (Shia Crescent) و کریدور خاکی (land corridor) به سوی مدیترانه را در اختیار و کنترل داشته باشند.
سفیر جدید ایران در عراق، ماموریت‌های پیدا و پنهان سپاه قدس و اطلاعات سپاه را اجرا می‌کند. از دیگر سو، مهم ترین نهاد اطلاعاتی امنیتی واجا هم در اربیل است. پس این چهره، پس از حسن دانایی فر، قطعا مورد توجه رسانه‌ها و اندیشکده‌های اسرائیلی و آمریکایی قرار خواهد گرفت.
آل صادق [محمدی] دگر با لطایف الحیل و یا عدم شناخت و رندی خاص، نمی‌تواند دفاع بی ربط خود و ایرج مسجدی از یک قبیله وحشی نوکر اجنبی را را" پیام سیاسی" بنامد!، این بار قضیه جدی است و او با قبای سفیری، در عرصه شطرنج با اسرائیل و نهادهای امنیتی آن و یا با عربستان نهادهای امنیتی آن، رویارویی خواهد کرد! او و سپاه قدس با چند مشکل امنیتی هم دست و پنجه نرم خواهند کرد؛ گره مشکلاتی که دگر، شبکه تروریستی سپاه قدس، و یا گروه‌های نیابتی در حلقه‌های تو در توی نظامیان عراق، قابل باز شدن نیست.
آل صادق [محمدی] بیشتر به دنبال، حفظ خط شیعه گری است و همین، نشانه باخت ایدئولوژی و تفکر بیات شده اوست. آنچه او داند، بلواست و آشوب و این مستانه سرودن، در جامعه جدید عراق، ره به جایی نخواهد برد. اما او قطعا به همان کارت بازی کُردها، دل خوش است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy