Wednesday, Apr 13, 2022

صفحه نخست » وزیر خارجه اوکراین: ایران منکر قاچاق تسلیحات به روسیه است

uk.jpg رادیو فردا - وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که همتای ایرانی او در یک تماس تلفنی، اتهامات در مورد کمک شرکت‌های ایرانی به قاچاق تسلیحات به روسیه را رد کرده است.

دمیترو کولبا روز چهارشنبه ۲۴ فروردین با انتشار توئیتی اعلام کرد امیرحسین عبداللهیان در یک تماس تلفنی گفته است که جمهوری اسلامی ایران «علیه جنگ روسیه با اوکراین است و از راه‌حل دیپلماتیک» حمایت می‌کند.

او همچنین از ارسال «تیم پزشکی» ایران به اوکراین قدردانی کرده است.

تماس تلفنی وزیران خارجه اوکراین و ایران پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه گاردین روز ۲۳ فروردین در گزارشی از کمک شرکت‌های ایرانی برای قاچاق سلاح به روسیه خبر داد.

این روزنامه به نقل از «افرادی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و منابع اطلاعاتی محلی» گزارش داده بود که روسیه بخشی از مهمات و تجهیزات نظامی مورد نیاز خود در جنگ اوکراین را از طریق «عراق و شبکه‌های قاچاق سلاح ایران» دریافت می‌کند.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس این گزارش، مثلا پس از ناکامی عملیات نظامی روسیه در ماه گذشته میلادی، آرپی‌جی و موشک‌های ضد تانک و همچنین سامانه‌های راکت‌انداز طراحی شده برزیلی، از عراق و «از طریق ایران» به روسیه فرستاده شده است.

سفارت ایران در لندن روز سه‌شنبه گزارش روزنامه گاردین را تکذیب کرد و آن را «غیرحرفه‌ای، غیرقابل قبول و بی‌اساس» دانست.

سفارت ایران در لندن با انتشار توئیتی، گزارش گاردین را «داستان‌سرایی و غیرواقعی» خواند.

تکذیب ایران از کمک به قاچاق تسلیحات برای نیروهای روسی و ادعای مخالفت با تهاجم روسیه به اوکراین توسط وزیر خارجه ایران، در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی قبلا به‌صورت تلویحی از مسکو حمایت کرده بودند و آقای امیرعبداللهیان، «ناتو» را مسبب بحران اوکراین معرفی کرده بود.

مجمع عمومی سازمان ملل نیز تاکنون با اکثریت آراء سه قطعنامه علیه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تصویب کرده است که در دو مورد ایران رای ممتنع و در مورد اخیر که مربوط به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر بود، رای منفی داد.

روزنامه گاردین در گزارش خود از قول «یک منبع که خود در کمک به نقل‌وانتقال این سلاح‌ها دخیل بوده» است نوشته که ایران به تازگی نه تنها موشک‌های «باور ۳۷۳» ساخت خود را به روسیه اهدا کرده، بلکه یک موشک اس-۳۰۰ دریافت شده از سوی روسیه را نیز به مسکو پس داده است.

یکی از نیروهای حشدالشعبی، گروه مورد حمایت ایران در عراق، به گاردین گفته بود: «ما اهمیتی نمی‌دهیم که سلاح‌های سنگین کجا می‌روند، چرا که در حال حاضر به آن‌ها نیاز نداریم. هر چیزی که ضد آمریکا باشد ما را خوشحال می‌کند».

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از پنجم اسفند پارسال آغاز شد و به گفته‌های مقامات کی‌یف، «ده‌ها هزار» کشته بر جای گذاشته است. حدود ۴.۵ میلیون شهروند اوکراینی نیز به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy