Wednesday, Apr 13, 2022

صفحه نخست » طالبان ۱٠ هزار تُن نفت خام را به فروش می‌گذارند

taliban.jpg رادیو بین المللی فرانسه - میلاد دولتپور - حکومت طالبان اعلام کرد که از این پس، روزانه ۲٠٠ تن نفت خام از منابع نفتی شمال افغانستان استخراج میکند. در نخستین گام، دولت ۱٠هزار تن از این نفت را به فروش گذاشته است.

روز سه‌شنبه ۱۳ آوریل، وزارت معادن و پترولیم (نفت) حکومت طالبان اعلام کرد که ده هزار تن نفت خام را به فروش میگذارد و پیشنهادهای خرید را از روز بعد خواهد پذیرفت.

بر اساس این اعلامیه، قرار است طالبان روزانه ۲٠٠ تن نفت خام را از منابع نفت شمال افغانستان استخراج نموده و در آینده این مقدار را افزایش دهند. ۲٠٠ تن نفت خام کم و بیش معادل ۱۴٠٠ بشکه است که در مقایسه با فروش‌های چند میلیون بشکه‌ای در روز، بسیار ناچیز است. به عنوان مثال تولید روزانۀ عربستان حدود ۱٠ میلیون بشکه نفت خام است.

وزارت معادن و پترولیم طالبان از شرکت های واجد شرایط خواسته است که در این مزایده اشتراک کرده و پیشنهادهای خویش را مطابق شرط‌نامه (آیین‌نامه) از تاریخ نشر اعلان الی دوم برج ثور/ ۲ اردیبهشت ارائه دهند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در ولایات شمال افغانستان سه معدن بزرگ نفت به اسم های قشقری، بازارکمی و زمردسای وجود دارد که بر اساس بررسی های دولت پیشین افغانستان، مقدار ذخایر نفتی این منابع حدود ٨۷ میلیون بشکه می باشد.

روزجمعه ۱٩ حمل/فروردین، سران طالبان از جمله ملابرادر، معاون نخست وزیر و مولوی شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم حکومت طالبان به ولایت سرپل رفته و کار استخراج چاه های نفت معدن قشقری را افتتاح کردند.

حکومت طالبان در روز گشایش این چاه های نفت نیز اعلام کرد که از این حوزه روزانه بیش از ۲٠٠ تن نفت خام که ارزش آن حدود ۱۵٠هزار دلار در روز میشود، استخراج خواهند کرد.

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی حکومت طالبان این معدن ده واحد دارد و طالبان به دنبال مشتری برای نفت خام این حوزه هستند. شرکت های چینی از نزدیک ترین گزینه ها برای این معادن به شمار میروند.

حکومت طالبان برای رشد اقتصاد دولت خویش به معادن کشور تکیه کرده و در تلاش است که کار استخراج بخشی از این معادن را آغاز کرده و با شرکت های خارجی به قرارداد ببندد.

حوزه نفتی آمودریا که معدن نفت قشقری را نیز دربر می‌گیرد، در زمان حکومت پیشین افغانستان، به طور قراردادی در اختیار شرکت ملی نفت چین قرارداد شده بود، اما به دلیل ناامنی ها و عدم کار درست از سوی این شرکت چینی، قرارداد استخراج آن فسخ شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy