Thursday, Apr 14, 2022

صفحه نخست » توافق ایران با بایدن بر سر فروش سه زندانی آمریکایی به بهای ۷ میلیارد دلار

aab.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - روزنامۀ "فرهیختگان"، وابسته به علی اکبر ولایتی، مشاور ویژه علی خامنه‌ای، نوشت که مذاکراتی جهت آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ازای آزادی سه زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار، سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز، صورت گرفته است. خبرگزاری فارس با تأئید این خبر تیم مذاکره کنندۀ ایران را به "ارزانفروشی" متهم کرد.

در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، دیروز چهارشنبه بیست و چهار فروردین از توافق اولیه‌ برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در یکی از بانک‌های خارجی خبر داد، "فارس" خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنندگان ایرانی را به "ارزانفروشی" در ازای آزادی سه زندانی آمریکایی ایرانی تبار متهم کرد.

امیرعبداللهیان در اظهارات خود تصریح کرد که پریروز، سه شنبه بیست و سه فروردین، "هیئتی از سوی یکی از کشورها برای پی‌گیری مراحل اجرایی این توافق به تهران آمده و مذاکراتی با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه ایران در خصوص زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ انجام داده است. " پیشتر خبرگزاری "تسنیم" از سفر وزیر امور خارجۀ عمان به تهران جهت گفتگو دربارۀ آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در کره خبر داده و گفته بود که این پول‌ها پس از آزاد شدن به حساب ویژه ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز خواهد شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همزمان سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای تأئید کرد که قرار است بخش قابل توجه‌ای از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج به زودی آزاد شود و چارچوب این آزادسازی نیز تعیین شده است. خطیب زاده دربارۀ این "چارچوب" توضیحی نداد. اما، روزنامۀ "فرهیختگان"، وابسته به علی اکبر ولایتی، مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، نوشت که مذاکراتی جهت آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ازای آزادی سه زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار، سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز، صورت گرفته است. خود علی خامنه‌ای نیز در دیدار اخیر خود با مقامات نظام اسلامی گفت که مذاکرات ایران با آمریکا "به خوبی پیش می‌رود. "

خبرگزاری "فارس" وابسته به سپاه پاسداران با تأئید خبر معامله تهران و واشنگتن جهت آزادسازی سه زندانی-گروگان آمریکایی ایرانی تبار مذاکره کنندگان ایرانی را به "ارزانفروشی" متهم کرد به ویژه این که به گفتۀ این خبرگزاری قرار نیست در این معامله هیچیک از زندانیان ایرانی وابسته به حکومت ایران آزاد شود. در این باره خبرگزاری فارس نوشت: "چرا باید در قبال ۷ میلیارد دلار این افراد [سه آمریکایی ایرانی تبار] آزاد شوند؟ چرا باید آمریکا با پول‌های بلوکه‌شده ایران و به‌صورت یک‌طرفه با ایران مذاکره و معامله کند و در این ‌بین وزن مذاکرات به سمت طرف آمریکایی بیشتر بشود؟ چه کسی یا چه کسانی در موضوع تبادل در حال رایزنی هستند که این‌چنین ارزان به دنبال آزادی خائنین آمریکایی هستند؟ به نظر می‌رسد قیمت آزادی این دو فرد و نفر سوم، خیلی بیشتر از ۷میلیارد دلار باشد و باید مشخص شود که واقعا بر اساس چه شاخصه‌ای قرار است روی آزادی این افراد تخلیه‌شده، قیمت‌گذاری شود. از سوی دیگر، موضوع بسیار مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است، آزادی سه زندانی آمریکایی در قبال منابع ارزی است و علی‌الظاهر در این میان، خبری از آزادی هیچ زندانی ایرانی به میان نیامده است! چرا؟ "

فارس در جای دیگری از گزارش خود افزوده است که در اردیبهشت ماه سال گذشته "قرار بود چند نفر از ایرانیان نیز در قبال [ازای آزادی] جاسوس‌های آمریکایی آزاد شوند". فارس سپس نوشته است که "چنین معامله‌ای" با "چنین قیمت نازلی" "خلاف عزت و مصلحت جمهوری اسلامی خواهد بود."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy