Wednesday, Apr 20, 2022

صفحه نخست » آخرین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛ ماکرون یا لوپن کدامیک جلوترند؟

ml.jpg رادیو بین المللی فرانسه - چهار روز مانده به رأی‌گیری نهایی برای انتخاب رئیس‌جمهوری فرانسه، مؤسسات نظرسنجی پیروزی امانوئل ماکرون را در برابر مارین لوپن قطعی می‌دانند. براساس این نظرسنجی ها امانوئل ماکرون ۵۴ درصد و مارین لوپن ۴۶ درصد آرا را دارند. با این حال همین مؤسسات نظرسنجی احتمال می‌دهند که مناظرۀ تلویزیونی دو رقیب در میزان آراء تأثیر بگذارد.

قرار است که امشب - چهارشنبه ۲٠ آوریل/۳۱ فروردین - مناظرۀ تلویزیونی ماکرون و لوپن از ساعت نه شب شروع شود و حدود دو ساعت طول بکشد. دو شبکۀ سراسری بزرگ فرانسه (یکی خصوصی و دیگری دولتی) این برنامه را پخش خواهند کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری پنج سال قبل نیز همین دو نفر مقابل یکدیگر قرار گرفتند و امانوئل ماکرون به آسانی پیروز شد.

طرفداران خانم مارین لوپن امیدوارند که این مناظره بر میزان مشارکت شهروندان بیفزاید. در حال حاضر احتمال داده می‌شود که حدود ۲۵ درصد از صاحبان حق رأی در انتخابات شرکت نکنند. اکثر تحلیل‌گران آمار و همچنین طرفداران جناح راست افراطی معتقدند که هرقدر میزان مشارکت بالاتر برود به نفع مارین لوپن تمام خواهد شد و نه امانوئل ماکرون. اما تجربه نشان داده که این نوع محاسبات آماری همیشه درست از کار در نمی‌آید.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

تدارک مناظرۀ تلویزیونی

رویارویی دو رقیب انتخاباتی از چند روز قبل تدارک دیده شده است. نمایندگان و مسئولان تبلیغات دو طرف، همراه با با خبرنگارانی که وظیفۀ ادارۀ بحث را به عهده خواهند داشت و البته مدیران شبکه‌های پخش، تمام جزییات مناظره را بررسی کرده و با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. به عنوان مثال، دو طرف بعد از چانه‌زنی زیاد در مورد انتخاب مجریان برنامه به توافق دست یافته‌اند. قرار است که خانم لئا سلامه (دختر غسان سلامه، سیاستمدار معروف لبنانی) خبرنگار شبکۀ دولتی و آقای ژیل بولو از بخش خصوصی بحث را اداره کنند.

جزییات دکور، رنگ و نور، فاصلۀ دقیق میان تریبون دو رقیب و همچنین فاصلۀ آنان با مجریان و حتی درجه حرارت مطلوب (۱٩ درجه سانتی‌گراد) توسط نمایندگان دو کاندیدا مورد تأیید قرار گرفته است. قرار است که خانم لوپن در سمت راست صفحۀ تلویزیون و امانوئل ماکرون در سمت چپ ظاهر شوند. به حکم قرعه‌کشی، مارین لوپن آغازکننده و پایان دهندۀ مناظره خواهد بود.

اطرافیان ماکرون گفته‌اند که وی قصد دارد در طول مناظره بر تناقض‌های موجود در اظهارات مارین لوپن پافشاری کند. در مقابل، نزدیکان لوپن گفته‌اند که نقطۀ ضعف ماکرون "بیش از حد به خود مطمئن بودن" است.

نمایندگان هر دو طرف قول داده‌اند که مناظره از ادب و نزاکت خارج نشود و در چارچوب یک بحث جدی و منطقی باقی بماند. با اینحال، بدون تردید هر دو طرف شگردهایی را آماده کرده‌اند تا رقیب را متزلزل یا عصبانی کنند.

ترتیب سرفصل‌های اصلی بحث نیز با قرعه‌کشی تعیین شده و قرار است که نخستین قسمت مناظره به مسئلۀ "قدرت خرید" اختصاص یابد. سپس موضوعات امنیت، جوانان، روابط خارجی، محیط زیست و الگوی اجتماعی مورد نظر کاندیداها مطرح خواهد شد.

کارگردان تلویزیونی این برنامه حق "زوم" تصویر را نخواهد داشت و نباید نماهای "غافلگیرکننده" بگیرد. مثلاً اگر یکی از نامزدها ناگهان میان کاغذها و فیش‌های خود دنبال چیزی بگردد، کارگردان نباید تصویر آن را پخش کند. به طور کلی نماها ثابت خواهد بود و بیشتر نامزد در حال صحبت را نشان خواهد داد. به طور موازی، تصاویر طرف مقابل باید فقط در حالت گوش کردن و "بدون حرکات غیرعادی" نشان داده شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy