Tuesday, Apr 26, 2022

صفحه نخست » واکنش میرحسین موسوی به خبر رفع حصر او

mousavi_042622.jpgرادیو فردا - یک روز پس از آن‌که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، از «برطرف شدن محدودیت فیزیکی» در مقابل خانه محل سکونت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر داد، وکیل این رهبر جنبش سبز تأکید کرد که «بر خلاف برخی خبرسازی‌ها، رفع حصری صورت نگرفته است» و از واکنش موکل خود به این گزارش‌ها خبر داد.

خبرگزاری‌های ایران روز پنجم اردیبهشت مدعی شدند که برداشته شدن «محدودیت فیزیکی» در بن‌بست اختر در خیابان پاستور تهران که محل زندگی آقای موسوی و خانم رهنورد است، شعاری بود که حسن روحانی داد ولی ابراهیم رئیسی اجرا کرد.

محسن رهامی، وکیل میرحسین‎ موسوی، روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «زمانی که این روند به سمع مهندس موسوی رسید، ایشان اعلام کردند: من یا آزاد هستم که در آن صورت، خودم می‌دانم که صلاح است با چه کسی ملاقات کنم یا نکنم یا این‌که آزادی‌های قانونی را ندارم که در آن صورت دلیلی برای ملاقات با کسی نمی‌بینم».

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند «دو دری» که از ابتدای حصر میرحسین موسوی در بن‌بست اختر تعبیه شده بود «با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برداشته شده است».

وکیل میرحسین‎ موسوی در این زمینه گفته است که «تنها، برخی محدودیت‌های موجود در کوچه اختر، پایان گرفته و محدودیت‌هایی که برای ملاقات‌ها و رفت‌وآمدهای محصورین وجود داشت همچنان نیز ادامه دارد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

او تأکید کرد که «بر خلاف برخی خبرسازی‌ها، رفع حصری صورت نگرفته است و تنها محدودیت‌های کوچه برداشته شده تا مشکل عبور و مرور همسایگان و ساکنان رفع شود. البته شاید بتوان این خبر را سرآغاز تصمیماتی دانست که در نهایت منجر به رفع حصر و پایان کامل محدودیت‌ها شود».

حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی ۲۵ بهمن پارسال وارد دوازدهمین سال خود شد و آن‌ها همچنان بدون محاکمه و برگزاری هیچ گونه دادگاهی در حبس خانگی به‌سر می‌برند.

حامیان میرحسین موسوی می‌گویند این اقدامات برای جلوگیری از فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی این رهبر جنبش سبز صورت گرفته است و برخلاف آنچه رسانه‌های دولتی روز دوشنبه ادعا کردند، ربطی به حفاظت از او ندارد.

محسن رهامی، وکیل میرحسین موسوی، نیز روز در یادداشت خود به وضعیت قانونی این حبس اشاره کرد و گفت: «حکم قضایی نه علیه آقای کروبی و نه علیه مهندس موسوی و همسرشان صادر و ابلاغ نشده بود. بر این اساس هر نوع محدودیت علیه شهروندان (محدودیت در رفت و آمد، سخنرانی، ملاقات و...) طبق نص صریح قانون نیازمند حکم مراجع قضایی صالح است. اما محاکمه‌ای برگزار و حکمی علیه این دوستان صادر نشده است. بنابراین ادامه این وضع هیچ توجیه قانونی و شرعی ندارد».

او افزود: «در شرایط فعلی، وضعیت آقای کروبی، مانند شرایط مهندس میرحسین موسوی، همراه با محدودیت‌هاست. یعنی اگر ایشان قصد دیدار یا ملاقاتی داشته باشند یا بخواهند جایی بروند در وهله نخست، باید به مقامات امنیتی اعلام کنند. در مرحله بعد مقامات باید تایید کنند و ببینند آیا صلاح است، ملاقاتی صورت بگیرد یا نه».

اردشیر امیرارجمند، مشاور پیشین میرحسین موسوی، نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا، با تاکید بر این‌که «هیچ تغییری در شرایط حصر آقای موسوی و خانم رهنورد بوجود نیامده و زندان اختر همچنان تحت کنترل مقامات امنیتی است» گفت چیزی که رخ داده «ادامه حصر با تغییر مختصر دکور است».

آقای امیرارجمند به مسئولان حکومت ایران توصیه کرد که «تغییر روش دهند» و «با افکار عمومی بازی نکنند».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ که حامیان‌شان آن‌ها را «رهبران جنبش سبز» می‌خوانند، پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات را نتیجه تقلب در شمارش آرا و مداخله نهادهای نظامی اعلام کردند.

انتخابات آن سال در نهایت به اعتراضات گسترده‌ای در پایتخت و برخی شهرهای دیگر منتهی شد و حکومت ایران این اعتراض‌ها را به شدت سرکوب کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy