Wednesday, May 4, 2022

صفحه نخست » امکان دیدار بی‌سابقه بایدن و رهبران کشور‌های خاورمیانه در اسرائیل

biden_050322.jpgرادیو زمانه - دو مقام بلندپایه اسرائیلی که نام آن‌ها افشا نشده به اکسیوس گفتند که کاخ سفید و دفتر نخست وزیر اسرائیل درباره برگزاری نشست رهبران کشورهای خاورمیانه در اسرائیل در حین سفر بایدن به خاورمیانه در اواخر ژوئن گفت‌وگو کردند.

چنانچه نشست رهبران منطقه به ریاست بایدن در چارچوب سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل برگزار شود، این امر به عنوان رهبری و تعهد ایالات متحده در خاورمیانه درک می‌شود. آن هم در زمانی که آمریکا بعد از خروج از افغانستان در حال عقب‌نشینی از منطقه است.

پیش از این کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، رئیس جمهوری آمریکا ۲۴ آوریل در یک تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل دعوت اسرائیل برای بازدید از آن کشور در ماه‌های آینده را پذیرفته است.

به گفته مقامات اسرائیلی، ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل و جیک سالیوان، همتای آمریکایی او، هفته گذشته با هم در چندین نوبت دیدار و درباره سفر بایدن به اسرائیل با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

در ادامه اجلاس نقب

یکی از محورهای گفت‌وگو برگزاری نشستی میان بایدن و بنت و تعدادی از رهبران منطقه در اسرائیل در راستای تکمیل نشست سران نقب بود که اواخر مارس در اسرائیل برگزار شد.

اواخر مارس سال جاری یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل از آنتونی بلینکن، سامح شکری، عبداللطیف بن رشید الزیانی، عبدالله بن زاید آل نهیان و ناصر بوریطه، همتایان خود از آمریکا، مصر، بحرین، امارات متحده عربی و مراکش دعوت کرد تا در «سده بوکر» واقع در جنوب اسرائیل گرد هم آیند و از جمله در مورد چگونگی مقابله با تهدیدهای ایران در منطقه گفت‌وگو کنند. نشست‌های دوجانبه بین یائیر لاپید و وزیران خارجه دعوت‌شده به نشست نقب و همچنین نشست مشترک شش وزیر با هم، بر آن‌چه دفتر لاپید آن را «معماری امنیتی منطقه‌ای برای بازدارندگی در برابر تهدیدهای هوا و دریا» نامید، متمرکز بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته بود کشورهایی که در این اجلاس حضور دارند «برای رویارویی با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی مشترک، از جمله چالش‌های ایران و نیروهای نیابتی آن، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.»

سفر بایدن به اسرائیل کوتاه است

مقامات اسرائیلی تاکید کردند که گفت‌وگوها درباره نشست بایدن و رهبران کشور‌های خاورمیانه در اسرائیل بسیار مقدماتی بوده و هنوز مشخص نیست که چنین دیداری اصولا امکان‌پذیر است یا خیر، اما گفت‌وگوها در مورد این موضوع ادامه دارد.

کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرده است.

مقامات اسرائیلی گفتند تاریخ نهایی سفر بایدن مشخص نشده است اما ممکن است در دو هفته آخر ماه ژوئن سال جاری انجام شود. احتمالا این سفر کوتاه خواهد بود و و بایدن با مسئولان اسرائیلی در اورشلیم و مسئولان فلسطینی در بیت لحم دیدار خواهد کرد.

این اولین سفر بایدن به خاورمیانه از زمان روی کار آمدن او خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا او در ادامه این سفر از سایر کشورهای منطقه دیدن خواهد کرد یا خیر.

تیمی از کاخ سفید روز گذشته وارد اسرائیل شد تا مذاکرات با دولت اسرائیل برای تدارک این سفر را آغاز کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy