Tuesday, May 3, 2022

صفحه نخست » سفیر آمریکا در سازمان ملل: ممکن است تلاش‌ها برای احیای توافق برجام به نتیجه نرسد

LTG.jpg رادیو بین المللی فرانسه - نمایندۀ دائم ایالات متحدۀ آمریکا در سازمان ملل، در تازه ترین اظهارات خود دربارۀ روند مذاکرات وین، از احتمال عدم دستیابی به توافق برای احیای برجام خبر داد و تأکید کرد که «هنوز کارهای زیادی باقی مانده تا انجام شود». این در حالیست که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران، تأکید کرد که «تا زمان رسیدن به توافق نهایی، مسیر دپیلماسی را ادامه خواهیم داد».

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحدۀ آمریکا در سازمان ملل، روز سه شنبه ۳ مِه/ ۱۳ اردیبهشت، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به پرسشی پیرامون روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: «در مورد مذاکرات احیای توافق برجام، پیشرفت هایی اساسی در حل تعداد قابل توجهی از مسائل محوری که فکر می‌کنیم برای بازگشت و پایبندی دوجانبه به توافق ضروری است، داشته ایم».

سفیر آمریکا در سازمان ملل، در ادامه تأکید کرد: «اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، ما هنوز به هیچ توافقی دست نیافته‌ایم و حتی ممکن است تلاش‌ها برای احیای توافق برجام، به نتیجه نرسد».

لیندا توماس گرینفیلد، همچنین تصریح کرد: «در صورتی که راه‌حل دیپلماتیک برای احیای توافق برجام کارساز نباشد و با شکست مواجه شود، ایالات متحدۀ آمریکا به همکاری بسیار نزدیک خود با جامعۀ بین‌المللی برای افزایش فشارها بر ایران ادامه خواهد داد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی افزود: «جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شده است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما او در عین حال متعهد شده است که ایالات‌متحده آمادۀ بازگشت به توافق برجام است».

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحدۀ آمریکا در سازمان ملل، در ادامۀ اظهارات خود در مورد مذاکرات وین، تأکید کرد: «بنابراین ما به تلاش‌های خود برای احیای توافق برجام ادامه می‌دهیم تا ببینیم که به کجا منتهی می‌شود».

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا نیز روز گذشته تأکید کرد که «بازگشت به توافق برجام با ایران در پرتو مذاکرات وین، تنها راه مقابله با تهدیدهای هسته‌ای این کشور است».

وزیر امور خارجۀ ایران: مسیر دپیلماسی را تا زمان رسیدن به نقطۀ توافق نهایی ادامه خواهیم داد

اظهارات لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل، در حالی صورت گرفته است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران، تصریح کرد: «مذاکرات احیای توافق برجام متوقف نشده است بلکه در روندی دیگر و از طریق تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا به‌واسطه نمایندۀ اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، ادامه دارد».

همچنین وزیر امور خارجۀ ایران روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با سیمون کاونی همتای ایرلندی خود، تأکید کرد: «ما ضمن توجه به خطوط قرمز خود، مسیر دیپلماسی را تا زمان رسیدن به نقطۀ توافق نهایی در مذاکرات وین، ادامه خواهیم داد».

وی افزود: «ایران علاوه بر پیشنهاد ابتکارات سیاسی، بارها در عمل نشان داده است که ارادۀ لازم برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار در مذاکرات وین را دارد».

وزیر امور خارجۀ ایران، در ادامه تأکید کرد: «اکنون این طرف آمریکایی است که باید با اتخاذ رویکردی واقع بینانه، به اصلاح اقدام غیرقانونی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور (مبنی بر خروج یکجانبه از توافق برجام) مبادرت کند و در جهت توسعۀ ابتکارات سیاسی گام بردارد».

سیمون کاونی وزیر امور خارجۀ ایرلند نیز ضمن قدردانی از ابتکارات ایران در مذاکرات وین، بر ضرورت «دستیابی به یک توافق خوب از طریق فرآیند دیپلماتیک که بتواند منافع ایران و طرف‌های دیگر برجام را تضمین کند»، تأکید کرد.

بنا به گفتۀ دیپلمات‌های غربی، مقامات اروپایی‌ در راستای تلاش برای نجات توافق هسته‌ای برجام، پیشنهاد سفر مجدد انریکه مورا مذاکره‌کنندۀ ارشد اتحادیه اروپا به تهران را مطرح کرده‌اند.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که انریکه مورا به عنوان هماهنگ کنندۀ اروپایی مذاکرات وین، به مقامات ایرانی اطلاع داده است که آمادۀ بازگشت به تهران برای عبور از بن‌بست مذاکرات احیای توافق برجام است؛ اما هنوز پاسخی از سوی مقامات ایران دریافت نکرده است.

تا کنون هشت دور از مذاکرات احیای توافق برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی که از آوریل سال ۲۰۲۱ در وین پایتخت اتریش آغاز شده بود، برگزار شده است و آمریکا به طور غیرمستقیم در این مذاکرات شرکت داشته است.

این در حالیست که مذاکرات وین از تاریخ ۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند، متوقف شده و تا کنون هیچیک از طرفین تاریخ جدیدی را برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

مقامات ایران، خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد دولت واشنگتن به عدم خروج دوباره از توافق برجام و لغو تمامی تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور را به‌عنوان شروط نهایی شدن احیای توافق برجام، اعلام کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy