Monday, May 9, 2022

صفحه نخست » مصطفی پورمحمدی: سوئد با دستگیری و محاکمۀ حمید نوری به کاهدون زد

pourmohammadi.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - مصطفی پورمحمدی، از مجریان فرمان اعدام زندانیان سیاسی سال ۶۷، در مصاحبه‌ای با ایرنا گفته است که محاکمۀ حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در زمان همین اعدام‌ها، توسط دادگستری سوئد مصداق "به کاهدون زدن" است. پورمحمدی گفت که با دستگیری و محاکمۀ حمید نوری "دشمنان به کاهدون زدند و دادگاهی نمایشی تشکیل داده‌اند".

پورمحمدی سپس از دادگاه حمید نوری به عنوان "شوی تبلیغاتی"، "اهرم فشار علیه" جمهوری اسلامی ایران و "بازی سیاسی" یاد کرده و افزوده است که در جریان محاکمۀ خود، "آقای نوری در ارتباط‌گیری و شاهد آوردن و صحبت کردن هم مختار نیست. " مصطفی پورمحمدی سپس پرسیده است: دولت سوئد بر چه اساسی به خود اجازه داده حمید نوری، شهروند جمهوری اسلامی را، دستگیر و محاکمه کند؟ خود پورمحمدی در پاسخ به این سئوال گفته است: خودشان، یعنی سوئدی‌ها با استناد به قانون اساسی کشورشان چنین حقی را برای خود قائل شده‌اند. از نظر وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی چنین حقی "عین قانون جنگل است. "

مصطفی پورمحمدی به همین مناسبت به موضوع اعدام‌های سال ۶۷ نیز از نو اشاره و وانمود کرده است که زندانیان سال ۶۷ به دلیل دست داشتن در حملۀ نظامی سازمان مجاهدین خلق ایران، معروف به عملیات "فروغ جاویدان" در پایان جنگ ایران و عراق اعدام شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مصطفی پورمحمدی در جای دیگری از سخنانش گفته است که جمهوری اسلامی ایران هنوز در حال مبازره با مجاهدین است و "به حساب آنها نرسیده است. " او گفته است: "ما هنوز با منافقین در میدان عملیاتی هستیم و آنها با ما می‌جنگند" و "دشمنان از آنها مأیوس نشده‌اند. "

مصطفی پورمحمدی توضیح نداده است که منظور او از "به کاهدون زدن" چیست. اما، با محاکمۀ حمید نوری برای اولین بار یکی از مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط با اعدام هزاران زندانی سیاسی سال ۶۷ در خارج از ایران محاکمه می‌شود و محاکمۀ او رویه قضایی برای پیگرد دیگر مقامات جمهوری اسلامی از جمله مصطفی ‌پورمحمدی به خاطر دست داشتن در همین اعدام‌ها خواهد شد.

پس از آنکه دادستان دادگاه استکهلم خواستار اشد مجازات برای حمید نوری شد، منابع رسمی در ایران اعلام کردند که احمدرضا جلالی، شهروند سوئدی ایرانی تبار که سال هاست به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است، بزودی اعدام خواهد شد. همزمان دولت سوئد نیز اعلام کرد که حکومت ایران یک شهروند دیگر سوئدی را دستگیر کرده است. با این حال، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، امروز مدعی شد که هیچ ارتباطی میان سرنوشت احمدرضا جلالی و محاکمۀ حمید نوری در سوئد وجود ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy