Friday, May 13, 2022

صفحه نخست » اعتراضات مردم خوزستان؛ نگرانی از تکرار یک سرکوب خونین دیگر در ایران

khuzestan_051322.jpgکمپین حقوق بشر در ایران - با تداوم قطعی و اختلال در اینترنت و همچنین افزایش حضور نیروهای امنیتی در برخی مناطق استان خوزستان همزمان با شروع اعتراضات خیابانی در روزهای گذشته، نگرانی‌ها را نسبت به سرکوب مرگبار دیگر در جمهوری اسلامی افزایش داده است.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «نیروهای حکومتی یک سال پیش در برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز در خوزستان از گلوله جنگی استفاده کردند و تعدادی از شهروندان را کشتند و به نظر می‌رسد حالا خود را برای تکرار یک سرکوب خونین دیگر آماده می‌کنند.»

به گفته هادی قائمی «قطع شدن اینترنت به دست دولت زنگ خطری است مبنی بر اینکه مقامات ایران در حال آماده شدن برای استفاده از نیروهای قهری و سرکوبگر هستند و می‌خواهند این خشونت را از چشم جامعه جهانی پنهان کنند.»

کمپین حقوق بشر در ایران از مقاماتی که در حال مذاکره با دولت ایران هستند و همچنین از سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری درخواست دارد هرچه سریعتر از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند که برخورد نظامی علیه مردم ایران را که مصداق بارز نقض آشکار حق اعتراض مردم است، پایان دهید.

مشت آهنین سرکوب و قطعی اینترنت؛ پاسخ حکومت به اعتراض مردم به گران شدن مواد غذایی

در حالی که نرخ تورم در ایران به بالای ۴۰ درصد رسیده است، قیمت نان در روزهای گذشته به شدت افزایش یافته است. شهروندان بسیاری از کم شدن مواد ضروری غذایی از جمله روغن و شکر خبر می‌دهند. در این میان ساکنان استان نفت‌خیز خوزستان با طوفان شدید گرد و غبار و کم آبی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

کمپین حقوق بشر در ایران از منابع متعددی در استان خوزستان مطلع شده است که اختلالات اینترنت در بیشتر شهرهای استان از ظهر روز ۱۵ اردیبهشت آغاز شد و همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر نیروهای امنیتی و نظامی در مناطقی از استان و اهواز (مرکز استان) پرتعداد حضور دارند.

یکی از شاهدان محلی در شهر ایذه با اشاره به قطعی اینترنت و اختلالات در شبکه اینترنت به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «در روزهای گذشته اینترنت برخی مناطق مانند شهرهای ایذه و سوسنگرد و برخی مناطق اهواز همچنان قطع بوده و در برخی از شهرهای خوزستان که مشمول قطع کامل اینترنت نشده‌اند نیز دسترسی به موبایل با اختلال همراه است». به گفته وی «نیروهای امنیتی در ابتدا مانع شکل‌گیری تجمعات شدند، اما تعداد مردم زیادتر شد و نیروها چندبار اقدام به شلیک هوایی کردند». این شاهد محلی با اشاره به شعارهای معترضان گفت: «شعارهای اعتراضی مردم همه درباره گرانی‌های اخیر و به‌خصوص گرانی نان بود».

یک منبع مطلع در اهواز افزایش حضور نیروهای امنیتی در این شهر را تایید کرد

یک شاهد محلی در اهواز به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «اعتراضات ابتدا در سوسنگرد شروع شد و بعد به ایذه و چند منطقه در شهر اهواز رسید... نیروهای امنیتی در اطراف اماکن دولتی مثل استانداری و جهاد کشاورزی اهواز زیاد بودند. در برخی مناطق فقیرنشین اهواز برای متفرق کردن مردم از تیرهوایی استفاده کردند ... فضای اعتراضات در ایذه و سوسنگرد خیلی شبیه دی ۹۶ و آبان ۹۸ بود».

به گفته وی «اعتراضات اصلا قومی و قومیتی نبوده و مشخصا در اعتراض به وضع معیشتی و گرانی‌ها بوده است». براساس قانون اساسی ایران برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز حق شهروندان است. با این حال نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات با شلیک مستقیم یا دستگیری‌های خودسرانه، سابقه‌ای طولانی دارند که بسیاری از آنها مستند شده است. سازمان های حقوق بشری پس از قتل عام مردم به دست حکومت در آبان ۹۸، کشته شدن صدها معترض در ایران را ثبت و مستند کرده‌اند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران تاکید کرد: «مردم ایران خواستار دسترسی به نان و شغل هستند، اما حکومت با مشت آهنین پاسخ آنها را می دهد، این در حالی است که اینها حقوق اولیه‌ای است که باید از طرف دولت ایران تامین و محافظت شود، نه اینکه با خشونت سرکوب شود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy