Monday, May 16, 2022

صفحه نخست » نخستین واکنش دولت بایدن ۱۰ روز پس از آغاز اعتراض‌ها در ایران

ned_051522.jpgایندیپندنت فارسی - با گذشت ۱۰ روز از اعتراضات سراسری در ایران و افزایش شمار کشته شدگان، بازداشت‌شدگان و سرکوب گسترده اعتراض‌ها، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر به این اعتراض‌ها اشاره کرد. پرایس با اشاره به ایستادگی مردم شجاع ایران برای تحقق حقوقشان در توییتر نوشت: «مردم ایران از حق پاسخگو کردن دولتشان برخوردارند. ما از حق اعتراض مسالمت‌آمیز و حق آزادی بیان آنلاین و آف‌لاین آنها بدون ترس از خشونت و بازداشت حمایت می‌کنیم.»

این نخستین موضع‌گیری یکی از مقامات دولت جو بایدن درباره دور جدید اعتراض‌های مردمی در ایران است که به طور محافظه‌کارانه انجام می‌شود. دیگر مقامات دولت بایدن هنوز در این زمینه اظهار نظری نداشته‌اند.

دولت بایدن که در یک سال و نیم گذشته سرگرم مذاکره با جمهوری اسلامی برای احیای برجام بوده است، در موضع‌گیری‌های خود در ارتباط با ایران جانب احتیاط را رعایت می‌کند.

مقامات دولت دونالد ترامپ درباره اعتراض‌های مردمی در ایران نظر قاطعانه‌تر و شفاف‌تری ارایه می‌کردند.

برای مثال وزارت امور خارجه دولت ترامپ همزمان با اعتراض‌های مردمی‌ آبان ۱۳۹۸ از مردم خواست تصاویر سرکوب اعتراض‌ها را برای این وزارتخانه ارسال کنند. دولت ترامپ شماری از افراد متهم به دست‌داشتن در سرکوب اعتراض‌ها را نیز تحریم کرد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا نیز گفت «اشراری که فرزندان مردم ایران را می‌کشند، اجازه ندارند به آمریکا بیایند.» او یک سال بعد در نخستین سالگرد اعتراض‌های آبان ۹۸ نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت، «جمهوری اسلامی پول مردم را برای حمایت از تروریسم در خارج و ستمگری در داخل هزینه می‌کند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

موج جدید اعتراض‌ها از جنوب ایران آغاز شد و اکنون به نقاط مختلف کشور گسترش یافته است. این اعتراض‌ها که نخست با اعتراض‌ به گرانی‌های شدید آغاز شد، اکنون رنگ و بوی سیاسی و آزادی‌خواهی گرفته و معترضان در شعارها مقامات ارشد جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهند. در مقابل نیروهای امنیتی الگوی سنتی سرکوب خشن و بازداشت‌های گسترده و قطع اینترنت که در سال‌های اخیر به عنوان ابزاری برای کنترل اعتراض‌ها به کار گرفته می‌شود را دنبال می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy