Thursday, May 19, 2022

صفحه نخست » مشاور خامنه‌ای: ما تصمیم می‌گیریم و آمریکا باید گوش دهد

sepah_051822.jpgایندیپندنت فارسی - یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی علی خامنه‌ای می‌گوید آمریکا بالاخره به توافقنامه برجام «تن خواهد» و این جمهوری اسلامی است که «تصمیم می‌گیرد و آمریکایی‌ها هم باید گوش دهند».

به گزارش روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ایسنا، رحیم صفوی در نمایشگاه کتاب تهران این ادعا را مطرح کرد و گفت جمهوری اسلامی در آینده به «قدرت اول غرب آسیا» تبدیل خواهد شد.

محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در جمع گروهی از بسیجیان قم همین ادعا را تکرار کرد و از جمهوری اسلامی به عنوان یکی از «قدرت‌های نوظهور» در جهان نام برد.

صفار هرندی ادعا کرد که «صحنه جهان عوض شده و زمان تغییر به سمت کاهش اقتدار آمریکا و افزایش اقتدار کشورها و قدرت‌های نوظهور فرا رسیده است».

او به وجود مشکلات «آزار دهنده» در جمهوری اسلامی هم اشاره کرد و خطاب به مردم گفت انتهای «تحمل این سختی‌ها و حرکت و ادامه دادن مسیر انقلاب اسلامی، رستگاری و راحتی است».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مقام‌های جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه است مدام از افول و شکست آمریکا در جهان سخن می‌گویند و مردم ایران را دعوت به «ایستادگی» در برابر غرب و حمایت از سیاست‌های خود می‌کنند.

فشار‌های گسترده اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر منجر به فاصله گرفتن هر روز مردم از روحانیون شیعه حاکم بر ایران شده است.

علی خامنه‌ای هم همراه با دیگر روحانیون مدام می‌گویند هدف از تحریم‌ها، جدا کردن مردم از نظام اسلامی آنهاست و مردم ایران هم باید تمام این سختی‌ها و مشکلات را تحمل کنند.

دولت ابراهیم رئیسی هم هم‌چون سایر دولت‌ها با هدف افزایش تاب‌آوری جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌ها، سیاست انقباض اقتصادی یا همان «اقتصاد مقاومتی» را پیش گرفته که نتیجه آن افزایش سرسام‌آور نرخ کالا و خدمات، خالی شدن سبد معیشتی مردم و اعتراض‌ها و تجمعات گسترده آنها در ایران است.

این سیاست‌ها در دولت رئیسی با بهانه مبارزه با فساد، رانت و تلاش برای الگوی مصرف مردم انجام می‌شود، سیاستی که به تدریج صدای گروهی از موافقان و حامیان جمهوری اسلامی را هم درآورده و بخشی از آنها هم به وضوح از تشدید مشکلات اقتصادی اعتراض دارند.

مقام‌های دولتی و حاکمیتی هم در واکنش به موج گسترده این اعتراض‌ها، مدام به مردم وعده بهبود شرایط را می‌دهند، شعاری که بیش از ۴۰ سال است مردم ایران شنیده‌اند و اما در عمل چیزی ندیده‌اند.

توقف مذاکرات هسته‌ای وین با هدف احیای توافق‌نامه برجام که از ماه‌ها پیش در دولت ابراهیم رئيسی آغاز شده بود نیز در وخیم شدن معیشت مردم ایران نقش پررنگی ایفا کرده است.

این مذاکرات در پی مخالفت آمریکا از خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی ایالات متحده، از مدت‌ها پیش متوقف و پیام‌های رد و بدل شده میان مقام‌های دو کشور نیز تاکنون نتوانسته در بهبود یا پیشرفت مذاکرات تاثیر بگذارد.

در ایران اما گروهی از محافظه‌کاران تندرو هم‌‌چون حامیان سعید جلیلی و جریان موسوم به «جبهه پایداری» مخالف احیای این توافق‌نامه هستند و امیدوارند در شرایط سفت و سخت تحریم‌ها و بدون بازگشت به این توافق‌نامه، بتوانند کشور را با سیاست‌های انقباضی خود اداره کنند.

روزنامه کیهان که زیر نظر علی خامنه‌ای منتشر می‌شود هم در شماره امروز خود با انتشار یادداشتی همسو با دیدگاه «جبهه پایداری» نوشته است برجام حتی در صورت احیا، «آورده‌ای برای ایران» نخواهد داشت.

علی خامنه‌ای هم پیش‌تر در دیدار با گروهی از دولتمردان خطاب به آنها گفته بود بی‌اعتنا به روند و نتیجه مذاکرات، باید برنامه‌ها و سیاست‌های مدنظر خود را دنبال کنند.

خامنه‌ای در یک ماه گذشته در دو دیدار جداگانه با کارگران و معلمان از آنها و مردم ایران خواسته است از برنامه‌های دولت حمایت کنند.

در این میان بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌‌گویند پافشاری جمهوری اسلامی در کسب امتیاز حذف سپاه از فهرست تروریستی آمریکا، نه‌تنها چشم‌انداز مذاکرات را تیره و تار کرده، بلکه فشار‌های اقتصادی به مردم ایران را هم افزایش داده است.

به اعتقاد این کارشناسان هر تصمیم کلان سیاسی و اقتصادی برای خارج شدن جمهوری اسلامی از بحران‌های همه‌گیر، بدون احیای برجام و برقراری رابطه مسالمت‌‌آمیز با جهان، منتهی به شکست خواهد شد، موضوعی که علی خامنه‌ای هرگز حاضر به پذیرش این واقعیت نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy