Monday, May 23, 2022

صفحه نخست » "رد‌پای خطرناک حمید استیلی در ماجرای ربودن مسیح علینژاد

masih_052222.jpgرابطه مدیر فنی تیم ملی ایران با طراح ربودن مسیح علی‌نژاد

پیام یونسی‌پور - ایران وایر

طبق برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال ایران، فقط پانزده روز تا دیدار تیم‌های ملی ایران و کانادا در شهر «ونکوور» باقی مانده است. فدراسیون ایران از فرصت حضور در کانادا استفاده کرده و می‌خواهد دیدار دیگری را مقابل تیم ملی اکوادور در شهر «تورنتو» مقابل اکوادور برگزار کند.

مسئولین شهر تورنتو اما هنوز حاضر به اختصاص زمین تمرین یا ورزشگاه برای تمرینات آماده‌سازی و بازی تدارکاتی به تیم ملی فوتبال ایران نشده‌اند.

موضوع به اعتراض از سوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی برمی‌گردد؛ دیدار تیم‌های ملی ایران و کانادا، از دیدگاه خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی، تلاشی از سوی جمهوری اسلامی برای «عادی‌سازی روابط» میان دو کشور تلقی می‌شود.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، بامداد ۱۸دی۱۳۹۸ دقایقی پس از برخاستن از زمین، با دو موشک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ساقط شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

estili_052222.jpgچرا حمید استیلی، محبوب رهبر و محمود خاضعین است؟

«حمید استیلی»، مدیر فنی تیم ملی فوتبال ایران، طی روزهای گذشته با دو موج حمایتی و انتقادی مواجه شده است. حمید استیلی ۲۹ اردیبهشت برگزاری بازی ایران و کانادا را نشانه‌ای از «بی‌طرف بودن فوتبال و ورزش در مقابل سیاست» دانست و در مصاحبه‌ای که با خبرآنلاین انجام می‌داد، گفت: «ممکن است برخی بخواهند در سفری که ما به کانادا خواهیم داشت، خللی ایجاد کنند یا حاشیه‌ای بسازند، اما تیم ملی ایران سفیر صلح در کانادا خواهد بود.»

حمید استیلی یازدهم اسفند ۱۴۰۰ یعنی در فاصله کمتر از سه ماه قبل از این اظهارات، به روزنامه «همشهری» گفته بود: «لحظه‌ای که رهبر جمهوری اسلامی پیشانی‌ام را بوسید، بهترین لحظه زندگی‌ام بود.»

او به ملاقات تابستان ۱۳۷۷ کاروان تیم ملی فوتبال ایران با آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده بود.

پس از بازگشت تیم ملی ایران از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، علی خامنه‌ای در دیدار با بازیکنان تیم ملی ایران، از آن‌ها بابت پیروزی مقابل تیم ملی آمریکا تقدیر کرد و گفت: «البته حقیقتش این است که آن شب هم نمی‌خواستم نگاه کنم، چون دیر وقت بود و وقت خواب من بود؛ لیکن همین‌طور که نشسته بودم، تلویزیون را روشن کردم و ناگهان با گل ایشان (حمید استیلی) مواجه شدم و دیگر خواب از سرم رفت و نشستم تا آخر بازی را تماشا کردم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

حمید استیلی زننده گل نخست تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه مقابل تیم ملی آمریکا بود.

از حمید استیلی همچنین عکسی کنار «مهران مدیری» و «محمود خاضعین» منتشر شده است.

تیر سال ۱۴۰۰ وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که برای «چهار مامور جمهوری اسلامی» دخیل در پرونده ربودن «مسیح علی‌نژاد» از خاک آمریکا، به طور رسمی کیفرخواست صادر کرده است.

محمود خاضعین یکی از این چهار نفر بود که تابعیت جمهوری اسلامی را داشت و طبق ادعای رسانه‌ها، به کشورهای آمریکا و کانادا به صورت مداوم در سفر بود. وزارت دادگستری آمریکا، محمود خاضعین را به عنوان عضو هیات مدیره «شرکت کشتی‌رانی سپید ریگ» معرفی کرد که در مبادلات و رفع نیازهای مالی طرح ربایش در ایالات متحده نقش داشت.

مدیر فنی کنونی تیم ملی ایران هرگز در مورد عمق یا چرایی رابطه‌اش با محمود خاضعین در ایران و خارج از ایران توضیحی نداده است.

از حمید استیلی و محمود خاضعین، چندین تصویر در فضای مجازی وجود دارد. حمید استیلی دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به مناسبت دومین سال‌مرگ «قاسم سلیمانی» در مراسم یادبود او حاضر شده و گفته بود: «دشمن تصور می کرد که با ترور شهید سلیمانی، راه و اهداف این شهید هم ترور می شود؛ اما اینک مکتب حاج قاسم شکل گرفته است.» او در این مصاحبه خودش را سرباز فدایی فرمانده پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.

به نظر نمی‌رسد شعار «جدایی سیاست از ورزش» لااقل در مورد آقای استیلی صادق باشد. خبرگزاری صداوسیما، ۲۵ اردیبهشت با انتشار تصویری از ملاقات حمید استیلی مدیر فنی تیم ملی ایران و «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از تلاش این وزارتخانه برای تسهیل در برگزاری بازی دوستانه ایران و کانادا خبر داده بود.

آیا تورنتو به ایران، زمین بازی می‌دهد؟

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا دیدار دوستانه تیم‌های ملی ایران و کانادا را «ایده نه‌چندان خوب» از سوی فدراسیون فوتبال این کشور دانست. پس از او، «کندی استوارت»، شهردار ونکوور نیز خواهان برگزار نشدن این بازی شد. او گفت: «این بازی زیبا باید ما را کنار هم بیاورد. ولی تا زمانی که همسایگان ایرانی ما از سپاه پاسداران ایران پاسخ بگیرند، ما نباید میزبان بازی دوستانه تیم کانادا (با ایران) باشیم.»

با این وجود به نظر می‌رسد برگزاری بازی دوستانه ایران و کانادا در این شهر قطعی شده است.

اما قرار نیست تیم ملی ایران پس از دیدار با کانادا، به خانه برگردد. مدیران فدراسیون فوتبال، تدارک دیدار دوستانه دوم را در همین کشور ولی در شهر «تورنتو» دیده‌اند.

وب‌سایت روزنامه «تورنتو استار» از کانادایی‌ها خواسته است در مورد برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی ایران در این کشور اظهار نظر کنند.

نظرسنجی این روزنامه با تیتر «شما بگویید؛ آیا فدراسیون فوتبال کانادا در برنامه‌ریزی خود برای میزبانی از ایران در بازی دوستانه اشتباه کرده است؟» چهار گزینه را به شما ارائه می‌کند.

پاسخ اول با عنوان «بله، این تصمیم غیرقابل توجیه است» تا ظهر روز یکشنبه، بیش از ۱۴هزار و پانصد رای گرفت و با نزدیک به ۸۵ درصد در صدر قرار گرفت. گزینه دوم با پاسخ «نه، من این نارضایتی را درک نمی‌کنم» با دوازده درصد در رده دوم است و پاسخ‌های «من این مشکل را درک می‌کنم، اما ترجیح می‌دهم به بازی فوتبال فکر کنم» و «من در این مورد مطمئن نیستم و باید بیشتر در موردش بدانم»، در مجموع ۳ درصد باقی‌مانده را به خود اختصاص دادند.

مدیران شهر تورنتو تاکنون حاضر نشده‌اند به تیم ملی ایران، زمین برای تمرین یا ورزشگاهی برای مسابقه با تیم ملی اکوادور برای دومین دیدار دوستانه در تاریخ ۲۱ خردادماه تقدیم کنند.

اصرار فدراسیون فوتبال ایران برای دیدار با اکوادور در تورنتو را می‌توان از دو زاویه دید؛ اکوادور برای برگزاری بازی‌های دوستانه و اردوی تدارکاتی به تورنتو خواهد آمد و ایران سعی می‌کند از این فرصت برای بازی دوستانه استفاده کند. مورد دوم شاید به ایرانیان در این شهر برمی‌گردد. شهری که بیش از تمامی شهرهای دیگر میزبان خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی و همین‌طور گروه‌های حامی جمهوری اسلامی است.

با توجه به این‌که در موضوع دیدار دوستانه ایران و اکوادور، پای منافع فدراسیون فوتبال کانادا هم در میان نیست، فدراسیون فوتبال این کشور قادر به همراهی با تیم ملی ایران برای رسیدن به هدفش نخواهد بود.

مدیرفنی تیم ملی ایران گفته است، از وزارت خارجه جمهوری اسلامی برای برگزاری این بازی نیز کمک خواهد گرفت



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy