Wednesday, May 25, 2022

صفحه نخست » ۱۶ کشته در آبادان؛ سکوت غیر قابل توجیه رهبر ایران در اولین سخنرانی بعد از حادثه

rahbar_052522.jpgآیت‌الله علی خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود بعد از فروریختن برج متروپل آبادان درباره این حادثه سکوت کرد.

بی بی سی - این واقعه که دو روز پیش رخ داد تا کنون ۱۶ کشته به جا گذاشته و گفته می‌شود تعداد زیادی هنوز زیر آوار گرفتار هستند.

آقای خامنه‌ای که به صورت مرتب برای درگذشت مقام‌ها، روحانیون و حتی بستگان آنها پیام تسلیت صادر می‌کند، هنوز به حادثه مرگبار آبادان واکنشی نشان نداده است.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود برای نمایندگان مجلس -که در سایت رسمی دفتر او منتشر شده - درباره سالگرد آزادی خرمشهر در جنگ عراق صحبت کرد و در بخشی دیگر هشدارهای معمول درباره خطرات "دشمن" را تکرار کرد.

او در نخستین سخنرانی عمومی خود ساعاتی بعد از سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه هم هیچ حرفی از این واقعه نزد و از ابراز همدردی یا تسلیت خودداری کرد.

در آن زمان مقام‌های ایران سرنگون شدن هواپیما با موشک‌های سپاه را انکار می‌کردند و سه روز بعد مجبور به اعتراف شدند.

هشدار درباره احتمال ریزش مجدد

دو روز بعد از فرو ریختن برج متروپل آبادان، فرماندار این شهر گفت که تعداد کشته‌ها به شانزده نفر رسیده و ۳۷ مصدوم از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند.

احسان عباسپور گفت که تاکنون ۱۱ نفر از "متخلفان" حادثه ریزش برج متروپل بازداشت شده‌اند.

دیروز اعلام شد که ده نفر از جمله شهرداران فعلی و سابق آبادان در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور درباره احتمال ریزش باقی‌مانده ساختمان هشدار داده و گفته به همین دلیل عملیات امداد و نجات "با احتیاط انجام می‌شود."

به گفته آقای وحیدی گفت "موقعیت جغرافیایی از یک سو و سست بودن سازه‌ها از سوی دیگر" باعث بالا رفتن خطرات عملیات امداد شده و هشدار داد که در صورت حضور مردم در محل حادثه، این ریزش "می‌تواند منجر به فاجعه شود."

او وعده داد که با متخلفان این حادثه برخورد جدی خواهد شد و گفت "احداث این ساختمان کاملا با مشکل روبه‌ رو بوده است."

دادستانی خوزستان گفته است که حسین عبدالباقی، رئیس هلدینگ عبدالباقی و مالک متروپل زیر آوار مانده و جانش را از دست داده است. روز حادثه خبر بازداشت او در خبرگزاری ایرنا منتشر شد اما بعدا تکذیب شد.

دادستان کل کشور هم امروز تاکید کرده است که مالک ساختمان متروپل آبادان "قطعا فوت کرده است."

شش مسیر برای رسیدن به زیرزمین متروپل

رییس جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید دو هزار نفر در عملیات آواربرداری و امداد رسانی ساختمان متروپل، در شیفت‌های مختلف مشغول به کار هستند.

به گفته پیرحسین کولیوند وسعت حادثه و آوار، عملیات نجات را "بسیار پیچیده و سخت" کرده است.

آقای کولیوند هم ریزش مجدد ساختمان را تهدیدی دانست که باعث شده سرعت کار کند شود.

وحید شعبانی، مدیرعامل هلال احمر خوزستان می‌گوید تاکنون شش مسیر برای رسیدن به زیرزمین ساختمان متروپل آبادان ایجاد شده است.

به گفته آقای شعبانی کار جستجو در طبقات فوقانی به پایان رسیده و گروه‌های ارزیاب و جستجو با ایجاد این مسیرها تلاش می‌کنند به زیرزمین ساختمان ۱۱ طبقه متروپل برسند تا افرادی را که در آنجا گرفتار شده‌اند نجات دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy