Friday, Jun 10, 2022

صفحه نخست » سیاست حمله به سر هشت‌ پا علیه جمهوری اسلامی ایران

octapus_060822.jpgصدای آمریکا - نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست گفت کشورش در حال اجرای «دکترین اختاپوس» علیه ایران است.

وی در تشریح این موضوع گفت: «ما دیگر با شاخک‌ها، با گروه‌های نیابتی ایران، بازی نمی‌کنیم؛ معادله جدیدی تدوین کرده‌ایم و سر اختاپوس را هدف می‌گیریم.»

در گذشته اسرائیل تنها برنامه هسته‌ای ایران یا افراد مرتبط با آن را هدف قرار می‌داد. یا اگر علیه اعضای سپاه پاسداران و نیروی قدس حمله‌‌ای ترتیب می‌داد، آن را در کشور ثالثی مانند سوریه اجرا می‌کرد. اما اخیرا با تغییر رویه اقدام به حمله علیه فرماندهان سپاه پاسداران و یا کارخانه‌های پهپادسازی در داخل ایران کرده است.

اسرائیل رویکرد پیشین خود مبنی بر انکار این حملات را نیز کنار گذاشته و حال غالب اوقات فرماندهان ارشد اسرائیلی ساعاتی پس از انجام چنین حملاتی و به صورت غیرعلنی مسئولیت آنها را بر عهده می‌گیرند.

آقای بنت در این مصاحبه بدون پذیرفتن مسئولیت حملات اخیر گفته است مسئولان جمهوری اسلامی «بسیار ترسو» هستند و جرات پاسخ دادن به بی‌پروایی اسرائیل را ندارند.

به گفته وی، حزب‌الله و حماس طی یکسال نخست‌وزیری وی جرات نداشته‌اند حملات راکتی به اسرائیل انجام دهند.

نخست‌وزیر اسرائیل ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه حملات به مواضع جمهوری اسلامی مسئولان این حکومت را قانع کند از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشند، به اقتصاد بحران‌زده ایران اشاره کرده و افزوده است چنانچه دولت بایدن موضع سرسختانه‌ای در پیش بگیرد، ممکن است با ایران به توافقی برسد که راه دسترسی این کشور به تسلیحات هسته‌ای را برای همیشه مسدود کند.

افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکایی

شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در حال افزایش است و ایالات متحده از سال ٢٠٢١ به این حملات واکنش نظامی نشان نداده است.

بنا به گفته آنها، در ماه مه هفت حمله علیه مواضع آمریکایی‌ها انجام شد که به تنهایی به اندازه مجموع حملات در ماه‌های فوریه، مارس، و آوریل بوده است و آمریکا به ٢٩ حمله انجام‌شده از ماه اکتبر هنوز واکنشی نشان نداده است.

در این حملات هیچ آمریکایی کشته نشده اما بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، ممکن است مقامات جمهوری اسلامی فکر کنند به نیروهای آمریکایی آسیب رسانده‌اند.

توقف پروازها در فرودگاه دمشق

یک روزنامه طرفدار دولت سوریه می‌گوید پس از حمله هوایی منتسب به اسرائیل به منطقه نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق، دولت بشار اسد تمامی پروازهای این فرودگاه را به حالت تعلیق درآورده است.

روزنامه الوطن جزئیات بیشتری درباره این حمله که روز جمعه اتفاق افتاد، ارائه نداده است.

اما خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، بدون اشاره به حمله اسرائیل تایید کرد تمامی پروازها به دلیل «توقف عملکرد برخی تجهیزات فنی در فرودگاه» به حالت تعلیق درآمده‌اند.

خبر توقف پروازهای فرودگاه دمشق ساعاتی پس از آن منتشر شد که رسانه‌های سوریه از حملات هوایی اسرائیل به برخی از مواضع نظامی در جنوب دمشق در بامداد روز جمعه خبر دادند که به گزارش آنها سبب زخمی شدن یک نفر و خساراتی مادی شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است و تحولات مربوط به جنگ سوریه را دنبال می‌کند، گزارش داده که این حملات به سه انبار تسلیحاتی شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy