Sunday, Jun 12, 2022

صفحه نخست » قیمت دلار از ۳۳ هزار تومان هم گذشت، دلار تا کجا پیش می‌رود؟

dollar2_061022.jpgبی بی سی - در حالیکه بازارهای جهانی امروز تعطیل هستند، مردم در ایران صبح یکشنبه که از خواب برخواستند دوباره از جهش قابل‌توجه قیمت ارز و طلا خبردار شدند. گروهی از کاسب‌ها و مردم در اعتراض در محله‌های تجاری مثل سه راه امین حضور به خیابان رفتند و با برخورد خشن نیروی انتظامی مواجه شدند. پلیس به روال همیشگی شروع به دستگیری «اخلالگران بازار» کرد و رئیس بانک مرکزی در جلسه‌ای با گروهی از صرافان وعده داد عرضه اسکناس دلار را افزایش ‌دهد.

نرخ دلار امروز یکشنبه رکورد تازه‌ای شکست، قیمت آن تا بیش از ۳۳ هزار تومان هم گزارش شده که بی‌سابقه است و قیمت سکه هم دستکم ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

گرانی ‌فزاینده و بی‌مهار زندگی مردم در ایران را هر روز سخت‌تر می‌کند و اقشار و اصناف مختلف در اعتراض به وضعیت معیشت خود دائم تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کند از جمله امروز بازنشستگان تامین اجتماعی در بیش از ده شهر تجمع داشتند.

eterazArz.jpgتجمع در سه راه امین حضور (تهران)

***

مطابق معمول حاکمیت افزایش قیمت ارز و طلا را «جو روانی» می‌داند که این بار محصول قطعنامه انتقادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اما این جو روانی برای افزایش قیمت ارز و دلار دائمی شده و فقط گاهی توقفی کوتاه در بالا رفتن می‌کند.

امروز در سه راه امین حضور و چهارراه جمهوری کاسبان به «نوسان زیاد دلار، مالیات زیاد، حضور هر روزه تعزیرات و گرفتن کالاهایشان» اعتراض کردند.

معترضان شعار می‌دادند «مشکل ما حل نشه، تهران قیامت می‌شه»، «ببندید، ببندید» و «ما همه با هم هستیم».

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ماموران انتظامی پیاده یا با موتور به معترضان حمله‌ور می‌شوند تا آنها را متفرق کنند. برخی مغازه‌داران از کنار خیابان با فریاد اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی نشان می‌دادند و گزارش شده نیروهای انتظامی شیشه برخی از این مغازه‌ها را شکسته‌اند.

دلار تا کجا پیش می‌رود؟

رادیو زمانه - چشم امید اقتصاد گرفتار شده ایران زیر رکود و تحریم به مذاکرات احیاء برجام بود که به نتیجه نرسید. قطعنامه شورای حکام و کاهش سطح همکاری میان ایران و آژانس انرژی اتمی دو عامل مؤثر در تحریک دوباره بازار ارز به شمار می‌روند.

عامل مؤثر دیگر تداوم کاهش درآمدهای ارزی دولت است که از سال ۱۳۹۸ پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را گرفتار کرده است. دولت ابراهیم رئیسی مدعی بود که در شش ماه نخست توانسته به اندازه سال ۱۳۹۹ نفت بفروشد و تمامی درآمد ارزی آن را به داخل انتقال دهد. این ادعا همان زمان نیز با تردیدهای بسیاری روبرو شد چرا که تنها در یک ماه سطح فروش نفت ایران افزایش یافته بود.

در سال جاری نیز ایران بخشی از مشتریان نفتی اش را تحت تأثیر تحریم‌های سخت علیه مسکو به روسیه باخته است.

در این وضعیت اصرار دولت به اجرای سیاست‌های آزادسازی اقتصادی نیز بازار را تحریک کرده است. شماری از مدرسان اقتصاد در روز جمعه ۲۱ خرداد در نامه‌ای به مسئولان حکومتی درباره «نابودی» کشور هشدار داده بودند.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

برخی از مدرسان اقتصادی و «کارشناسان» بازار ارز هم به رسانه‌های داخلی گفته‌اند در صورت تداوم سیاست‌های کنونی، نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان بالاتر خواهد رفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy