Monday, Jun 13, 2022

صفحه نخست » وزیر خارجه عراق: زبان بغداد در برابر جمهوری اسلامی از سکوت به صراحت تغییر کرده

13-5.jpgایران اینترنشنال - فواد حسین، وزیر خارجه عراق با انتقاد از مداخله‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق، از تغییر لحن مقام‌های عراقی در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: «تهران شنیدن زبان جدیدی از بغداد را آغاز کرده که پیش از این وجود نداشت.»

حسین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغد عراق گفت: «ما به ایرانی‌ها گفتیم که نیاز به همکاری مشترک داریم و به دخالت طرف ایرانی [در امور داخلی عراق] نیازی نداریم.»

او با تاکید بر این که روابط عراق با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» تغییر کرده، افزود: «در حال حاضر روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار عالی است و ارتباطاتی بین عراق و برخی از کشورهای خلیج فارس و ایران برقرار است.»

وزیر خارجه عراق به مداخله جمهوری اسلامی و ترکیه در امور داخلی عراق اعم از امور سیاسی و غیرسیاسی اشاره کرد و گفت: «ما با طرف ایرانی به گونه‌ای دیگر صحبت و گفت‌وگو را آغاز کرده‌ایم. سیاست خارجی عراق امروز تابع سیاست هیچ کشوری نیست و ما تاکید کرده‌ایم که سیاست خارجی ما از منافع عراق ناشی می‌شود.»

او تاکید کرد: «ما با دوستان خود گفت‌وگو خواهیم کرد اما با دشمنان خود با ابزاری غیر از خشونت مقابله می‌‌کنیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به گفته فواد حسین، مقام‌های عراقی به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که اشتراکات دینی، تجاری، اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، اما جمهوری اسلامی باید این موضوع را درک کند که دخالت در امور عراق «غیرقابل قبول است».

او به وجود بحران ریزگردها در منطقه اشاره کرد و گفت این بحران در سطح داخلی کشور قابل حل نیست و عراق در این زمینه گفت‌وگوهایی را با مقام‌های جمهوری اسلامی آغاز کرده است.

وزیر خارجه عراق همچنین به موضوع رودخانه‌های مشترک میان این کشور و ایران و ترکیه و سدسازی روی این رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت این موضوع نیز فقط به صورت مشترک قابل رسیدگی است.

پیشتر در پی اظهارات نایب رییس اول مجلس نمایندگان عراق مبنی‌بر فشار بر ترکیه و ایران به دلیل اختلافات آبی، هواداران جریان صدر با انتشار فراخوانی در رسانه‌های اجتماعی، هشتگی را برای تحریم کالاهای ایرانی و ترکیه‌ای راه‌اندازی کردند.

فواد حسین همچنین درباره مذاکرات تهران و ریاض به میزبانی بغداد گفت دور پنجم این مذاکرات به پایان رسیده و در آخرین جلسه، پیشنهاد تبدیل جلسات از محرمانه به عمومی، بالابردن سطح آن به وزرای خارجه و آغاز گام‌های مشخص در روابط ایران و عربستان سعودی مطرح شد.

اظهارات وزیر خارجه عراق درباره مداخله‌های جمهوری اسلامی در حالی است که با وجود گذشت چندین ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، گروه‌های شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی مانع تشکیل دولت جدید بغداد شده‌اند.

روز یکشنبه، در پی درخواست مقتدی صدر چهره پرنفوذ شیعه در عراق برای استعفای دسته‌جمعی نمایندگان جریان سیاسی او از پارلمان عراق، محمد الحلبوسی رییس پارلمان استعفای این نمایندگان را پذیرفت.

همزمان، مقتدی صدر خواستار جدایی حشد الشعبی، گروه شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی، از گروه‌های مسلح در عراق و عدم دخالت این گروه در سیاست، تجارت و اختلافات جناحی شد.

همچنین حملات نظامی اخیر جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق، تنش‌هایی را میان تهران و بغداد به وجود آورده است.

پیشتر وزیر خارجه عراق در واکنش به بهانه جمهوری اسلامی برای این حملات، مبنی بر حضور اسرائیل در اقلیم کردستان عراق گفته است: «اگر ایران اطلاعاتی درباره حضور موساد در اربیل داشت، چرا طرف عراقی را آگاه نکرد؟»

حسین ادعای ایران درباره حضور موساد در اربیل را تکذیب کرد و افزود: «ما هیچ مدرکی دال بر استفاده موساد از مکانی که ایران در اربیل بمباران کرد، ندیدیم و ایران باید از تکرار این حملات خودداری کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy