Wednesday, Jun 15, 2022

صفحه نخست » ضرغامی: سرمایه‌گذاری ارتش و سپاه پاسداران در گردشگری

zarghami.jpg کیهان لندن - حجاب اجباری، مدیریت توالت‌های بین راهی و تبدیل نفتکش به کشتی کُروز برنامه‌های جدیدی است که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار قرار داده است.

تجاوز به حریم شخصی شهروندان به ویژه در مسئله حجاب اجباری به جایی رسیده که وزرا هم مستقیما در این خصوص وارد عمل شده‌اند. پس از آنکه وزیر علوم درباره حجاب گفته بود که بجای حالت تدافعی باید از رویکرد تهاجمی استفاده کنیم حالا وزیر میراث فرهنگی هم به هتلداران در خصوص حجاب افراد در هتل‌ها انتقاد کرده است.

عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه در هتل‌ها خانواده تردد دارد، گفته است: «چند وقت پیش وارد هتلی شدم متاسفانه دیدم که در لابی هتل خانم‌ها بی‌حجاب تردد دارند. به متصدی هتل گفتم مگر اینجا قانون ندارد؟ نمی‌شود افراد در هتل بی‌حجاب اقامت کنند ولی انگار متصدی توجیه نبود و فکر می‌کرد منعی ندارد. حتی در رستوران هتل هم یکی در میان خانم‌ها بی‌حجاب بودند.»

وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه هتل قانون دارد، خطاب به هتلداران هشدار داد: «اجازه ندهید این موضوعات به وزارتخانه کشیده شود، یکی از انتقادات جدی به من بحث حجاب در هتل‌هاست، لازم است مدیران هتل‌ها خودشان توجیه باشند اما ظاهراً خود را ملزم به برخورد نمی‌دانند.»

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

ضرغامی گفت: «هتل کازینو نیست، خانواده می‌آید، باید کفی از استاندارد فرهنگی و اجتماعی را رعایت کنیم، روی این موضوع بیشتر کار کنیم. به یکی از هتل‌ها رفته بودم دیدم تعداد خانم بی‌حجاب می‌روند و می‌آیند، از رییس هتل پرسیدم قانونی برای هتل نداریم؟ بحث ما این نیست که یک تابلو جلوی در هتل بگذارند که روی آن نوشته شده باشد «خواهرم حجاب را رعایت کنید»، مسأله ما عمیق‌تر از این‌ها است.»

وی با بیان اینکه در مورد مراکز اقامتی و هتل‌ها باید متناسب با بالا رفتن قیمت‌ها یک مدیریتی صورت گیرد، دستشویی‌های بین راهی را یکی از بحران‌های موجود توصیف کرده و گفته برای حل آن یک مدیریت مستقل گذاشته است.

ضرغامی گردشگران جوانی را که برای جام جهانی قطر ممکن است به ایران بیایند متفاوت از سایر توریست‌ها دانسته و با تاکید بر اینکه قرار نیست از حداقل‌های فرهنگی خود عبور کنیم، گفته است: «دیدم در فضای مجازی گفته‌اند با روس‌ها توافق شده که توریست‌های روس حجاب نداشته باشند یا مشروب سرو شود که صحت ندارد.»

وی با تاکید بر ممانعت‌های همیشگی مطرح شده هنوز هیچ توضیحی در رابطه با اینکه ایران دقیقا قرار است چه خدمات جذابی را برای جلب توریست‌های جام جهانی ارائه کند، مطرح نکرده است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این وزارتخانه خبر داده و می‌گوید که حتی وزارت نفت، نفتکش‌هایی دارد که رفته رفته از رده خارج می‌شوند و می‌توان از آن به عنوان کشتی کُروز (کشتی‌های تفریحی) استفاده کرد!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به محدودیت عرضه قلیان در هتل‌ها گفته، «ما که نمی‌خواهیم هتل‌ها را شیره‌کش خانه کنیم کارها باید منطقی و با درک انجام شود.»

در شرایطی که به دلیل بحران اقتصادی، هزینه تامین نیازهای اولیه به دلیل حذف ارز ترجیحی دشوار شده، ضرغامی با اشاره به پرداخت سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های تفریحی گفته است که یک شناور تفریحی کُروز اگر بخواهد از سوخت آزاد استفاده کند باید لیتری یک دلار بپردازد، در حالی که سوخت یارانه‌ای هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

زمینه‌چینی تبلیغاتی برای راه‌اندازی گردشگری گران با شناور کُروز در حالی صورت می‌گیرد که گزارش رسانه‌های داخلی بیانگر کاهش فعالیت‌های تفریحی خانوارها با تداوم گرانی‌‌های روزافزون است. طبق گزارش اخیر روزنامه «همشهری»، فقط برای اینکه یک خانواده برای تماشای یک برنامه تفریحی مانند موزه بروند و سپس در رستوران غذا بخورند، بسیار هزینه‌بردار و بیش از ۵۰۰هزار تومان است. چنانکه هزینه ورودی مثلا یک موزه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان است. یا اینکه

حداقل هزینه در این مورد، بهای ورودی، رفت‌ و آمد به آن محل، هزینه خوراکی یا یک وعده غذا و خرید یک کالای فرهنگی است. مثلا هزینه ورودی به موزه عروسک یا هر مکان فرهنگی دیگری کمتر از ۲۰۰تا ۲۵۰هزار تومان نیست.

در عوض اما اکنون در جزیره کیش، هزینه یک کشتی تفریحی ساعتی ۳۰ میلیون تومان است، آنهم با حساب اینکه امکان هیچگونه تفریح آزادی وجود ندارد و مسافران باید حجاب اجباری را داشته باشند و نوشیدنی‌ها الکلی و موسیقی و رقص نیز که آشکار است امری نشدنی و ممنوعه است.

مشخص نیست گروه هدف ضرغامی وزیر وزارتخانه گردشگری چه کسانی هستند، چون افراد متمول، از امکانات برخوردارند تا سوار شناورهایی لوکس‌ در کشورهای خارجی شوند و دیگر شهروندان نیز اساسا امکان تأمین چنین هزینه‌هایی را ندارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy