Friday, Jun 24, 2022

صفحه نخست » آمریکا ممنوعیت صدور ویزا به دلیل «خدمت غیرداوطلبانه در سپاه» را لغو کرد

01_VISA.jpgایندیپندنت فارسی - بنا به گزارش نشریه رسمی اطلاع‌رسانی‌ دولت آمریکا، ممنوعیت صدور ویزای ایالات متحده برای ایرانی‌هایی که خدمت سربازی اجباری خود را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذرانده‌اند، حذف شد.

با قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، تمام افرادی که سربازی اجباری را در سپاه گذرانده بودند، همکار سازمان تروریستی محسوب می‌شدند

در این دستورالعمل جدید که پنجشنبه ۲۳ ژوئن (دوم تیرماه) منتشر شد، نامی از سپاه پاسداران نیامده اما به طور تلویحی به ویژگی‌هایی از همکاری با سازمان تروریستی اشاره شده است که نشان می‌دهد صدور ویزا برای ایرانی‌هایی که سربازی‌شان را در سپاه گذرانده‌اند «پس از انجام تمامی بررسی‌ها درباره سابقه‌شان و تحقیقات امنیتی کامل» میسر است.

این شیوه‌نامه که از سوی وزرای خارجه و امنیت داخلی آمریکا صادر شده است به ماموران مرزبانی اجازه می‌دهد در صورتی‌ که ایرانی‌هایی که سربازی‌شان را در سپاه گذرانده‌اند تهدیدی علیه امنیت ملی محسوب نمی‌شوند، روادید سفر به آمریکا برایشان صادر شود. متقاضیان باید ثابت کنند که خدمت سربازی آنها در سپاه داوطلبانه نبوده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

تا پیش از این، یکی از مشکلات متقاضیان مرد ایرانی برای مهاجرت به آمریکا، انجام دوران اجباری خدمت نظام وظیفه در سپاه پاسداران بود. دولت ترامپ در آوریل سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. پس از آن، تمام افرادی که دوران خدمت نظام وظیفه خود را در سپاه پاسداران گذرانده بودند بدون توجه به رتبه یا وظایف خود در دوران خدمت، به عنوان همکار با سازمان تروریستی به حساب می‌آمدند و طبق ماده ۲۱۲ قانون مهاجرت و ملیت آمریکا، با منع صدور ویزا روبه‌رو می‌شدند.

گرچه ماده ۲۱۲ قانون مهاجرت و ملیت حق تقاضای معافیت و مستثنی بودن از این ماده را در اختیار متقاضی قرار داده، اما درصد قبولی چنین تقاضاهایی در سال‌های گذشته بسیار پایین بوده است.

در بخش‌هایی از این شیوه‌نامه جدید مهاجرتی که از سوی وزرای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا امضا شده، آمده است: «وزیر امنیت داخلی و وزیر امور خارجه، با مشورت دادستان کل، مطابق با اختیارات اعطا شده در نظر گرفتند که ممنوعیت صدور ویزا برای چنین افرادی لغو شود: افرادی که به سازمان‌های تروریستی مرتبط می‌شوند اما می‌توانند مقام آژانس مربوطه را راضی کنند که فعالیتشان داوطلبانه یا آگاهانه نبوده و در فعالیت‌های تروریستی شرکت نکرده‌اند، بررسی‌های مربوط به سوءپیشینه و تحقیقات امنیتی مربوطه را گذرانده باشند، در طول همکاری با سازمان مربوطه حمایت مادی را با هیچ قصد یا تمایلی برای کمک به فعالیت تروریستی ارائه نکرده باشند، از فعالیت‌های تروریستی علیه شهروندان آمریکایی یا منافع ایالات متحده حمایت نکرده باشد،‌ اقدام‌هایی شامل تهیه سلاح، مهمات، مواد منفجره، یا اجزای آن، حمل و نقل یا مخفی کردن چنین اقلامی انجام نداده باشند.»

در عین حال در بخش دیگری نیز تاکید شده است که «این اعمال اختیار ممکن است بنا به صلاحدید و بدون اطلاع قبلی در هر زمانی متقاضیان را از شمول این بیانیه خارج کند. ضمن این که این دستورالعمل به توانایی دولت ایالات متحده برای شروع دادرسی کیفری یا مدنی بعدی درباره این اشخاص لطمه وارد نمی‌کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy