Sunday, Jun 26, 2022

صفحه نخست » "عوضش، امنیت هم نداریم"

amniat_062622.jpgبر اساس آمار شاخص جهانی صلح، ایران از نظر امنیت، در میان ۱۶۳ کشور در رتبه ۱۴۱ قرار دارد

ایندیپندنت فارسی - بر اساس گزارش سالانه «شاخص جهانی صلح» که «موسسه اقتصاد و صلح» آن را تدوین کرده است، ایران در میان ۱۶۳ کشور در رتبه ۱۴۱‌ جهان قرار گرفته است. یعنی تنها ۲۲ کشور در دنیا امنیت کمتری را نسبت به مردم ایران تجربه می‌کنند.

این رتبه‌بندی که امن‌ترین و ناامن‌ترین کشورهای جهان را معرفی می‌کند، بر اساس داده‌هایی همچون میزان حرکت به سمت نظامی‌تر شدن، آزادی بیان، نرخ جرائم خشونت‌آمیز و جنسی، بلایای طبیعی، امنیت اجتماعی و درگیری‌های داخلی اندازه‌گیری می‌شود.

این موسسه معتقد است که صلح به دلیل عدم امنیت اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه با اوکراین به پایین ترین سطح در ۱۵ سال گذشته رسیده است. افزایش هزینه‌ها باعث افزایش ناامنی غذایی و بی ثباتی سیاسی در سطح جهان شده است. آفریقا، جنوب آسیا و خاورمیانه در معرض بزرگ‌ترین تهدید قرار دارند. همچنین مقیاس ترور سیاسی، ناامنی سیاسی، روابط کشورهای همسایه، پناهندگان و آوارگان داخلی به بدترین میانگین خود از زمان آغاز به کار این موسسه رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایسلند صلح‌آمیزترین کشور جهان است. ایسلند از سال ۲۰۰۸ تا امروز در این رتبه باقی مانده است. پس از آن نیوزلند، ایرلند، دانمارک و اتریش در صدر این فهرست قرار دارند. افغانستان برای پنجمین سال متوالی نا آرام‌ترین کشور است و پس از آن یمن، سوریه، روسیه و سودان جنوبی قرار دارند.

طبق این گزارش، ایران به همراه ده کشور دیگر بالاترین نرخ ترورهای سیاسی را به خود اختصاص داده است. ترورهای سیاسی از مقیاس ۱ به معنای خیلی کم تا ۵ به معنای خیلی زیاد تقسیم بندی شده است. ایران به همراه افغانستان، کنگو، لیبی، میانمار، کره شمالی، سودان جنوبی، سوریه، ونزوئلا و یمن در صدر جدول بیشترین ترورهای سیاسی با شاخص ۵ قرار گرفته‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

کاهش امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و امنیت سیاسی ایران در سال‌های گذشته روز به روز کمتر شده است. اقتصاد ایران در طی سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر روی عدم احساس امنیت گذاشته است.

سجاد بهزادی در هفته‌نامه صدا در مورد این آمار نوشته است: «وقتی گفته می‌شود ۷ استان ایران را ناامنی غذایی تهدید می‌کند، معنای روشنی دارد. ما در معرض یک ناامنی سهمگین از فقر و گرسنگی قرار داریم. بر اساس نقشه بین‌المللی امنیت غذایی ایران در زمره کشورهای پرخطر قرار دارد که استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در دسته بسیار ناامن و استان‌های خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در دسته ناامن قرار دارند. ایران طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های طولانی‌مدت بین‌المللی دچار رکود اقتصادی شده است.»

به نوشته او، «افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش یارانه ها به طور مستقیم بر وضعیت امنیت غذایی در میان جمعیت فقیر و آسیب پذیر تاثیر گذاشته است. تولید نوسانات کشاورزی، افزایش قیمت مواد غذایی، بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و خشکسالی و بی‌ثباتی سیاسی کشورهای همسایه تاثیر منفی بر امنیت غذایی مردم خواهد داشت. مهاجرت افراد از مناطق جغرافیایی استراتژیک مرزی تهدیدهای امنیتی را به همراه دارد. برای تضمین امنیت غذایی و آبی کشور، اقدامات اساسی‌تری مورد نیاز است.»

با وجود این مشکلات در ایران که هر کدام بستر ناامنی و یا احساس ناامنی در کشور است، احساس امنیت در ایران بیش از گذشته تحت الشعاع قرار گرفته است. فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران و یا متروپل در آبادان، واژگونی قطار و یا سرنگونی هواپیما، سرقت آشکار و گسترده از بانک ملی، ترور، اختلاس، خشکسالی، فساد و مواردی از این دست که به تازگی رخ داده است همگی خود نشانه‌ای از این حقیقت است که مقوله امنیت و یا احساس ناامنی در ایران به شدت دست‌خوش تغییرات عمده‌ای شده است. اتفاقی که باعث می‌شود میل به مهاجرت در میان اقشار مختلف افزایش یابد.

براساس گزارشی که مرکز آمار ایران روز شنبه چهارم تیرماه منتشر کرد، در پنج سال گذشته میزان سرقت در ایران بیشتر از چهار برابر شده است. در بخشی از این گزارش آمده بود که در میان علت‌های دزدی در ایران، مواردی از سرقت‌ها با هدف «تامین پول برای مهاجرت از ایران» انجام شده است.

در روزهایی که داعش در سوریه و عراق حکومت می‌کرد و عملیات‌ تروریستی در نقاط مختلف دنیا رخ می‌داد، مسئولان جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آن‌ها به بهانه‌های مختلف به مردم یادآوری می‌کردند که با وجود همه این مشکلات «عوضش امنیت داریم» چیزی که پس از گذشت چند سال از پایان یافتن حکومت داعش و آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در ایران و بر اساس آمارها خلافش ثابت شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy