Tuesday, Jun 28, 2022

صفحه نخست » وحشت خامنه‌ای از جدایی مردم از نظام + فرمان بازگشت به سال‌ سیاه ۱۳۶۰

kham_062822.jpg رضا معینی: خدای سال ۶۰ همان خدای سرکوب، یعنی جمهوری اسلامی است

آیدا قجر - ایران وایر

«خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است» به جمله کلیدی صحبت‌های «علی خامنه‌ای‌» رهبر جمهوری اسلامی در روز هفتم تیر ۱۴۰۱ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه تبدیل شد. خامنه‌ای در کنار این جمله، سخن‌ بسیار گفت؛ اما در یک جمله به فضای مجازی تاخت و در جمله‌ای دیگر خطاب به مسئولان قضایی گفت، اگر قانون برای اعمال محدودیت ندارند، آن را ایجاد کنند. جمله‌ای که اذهان را به سمت اعمال محدودیت‌های بیشتر و قانون‌مند علیه فضای مجازی می‌برد. هم‌زمان با سخنرانی خامنه‌ای، سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد جمهوری اسلامی با قطع و اخلال در دسترسی اینترنت، سعی در سرکوب دارد و شرکت‌هایی مثل «ابرآروان» با او در این امر همکاری می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در این گزارش، ضمن مرور مواضع علی خامنه‌ای در نسبت با آزادی رسانه‌ها، با «رضا معینی» مسئول بخش ایران و افغانستان سازمان‌ گزارش‌گران بدون مرز گفت‌وگو کردیم. معینی می‌گوید که به درستی خدای سال ۶۰ همان خدای امروز است؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی سرکوب‌گر.

بیشتر بخوانید:

درخواست خامنه‌ای از قوه قضائیه برای برخورد با کسانی که ذهن مردم را «خراب» می‌کنند

ایندیپندنت فارسی - علی خامنه‌ای برای سومین‌بار در سه هفته گذشته از تغییر و تحولات در جامعه ایران ابزار نگرانی کرد و از نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی خواست با عوامل این تغییرات برخورد کنند.

خامنه‌ای روز سه‌شنبه هفتم تیر از قوه قضائیه خواست با کسانی که به گفته او در رسانه‌ها و فضای مجازی «ذهن مردم را تخریب» می‌‌کنند، برخورد کند.

خامنه‌ای با طرح این درخواست گفت که «امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است».

او افزود دستگاه قضایی باید از «نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس‌افکنِ افراد مشخص یا نامشخص جلوگیری کند».

این برای سومین‌بار است که خامنه‌ای در کمتر از سه هفته نسبت به تغییر نگرش سیاسی و فرهنگی مردم و نا‌امیدی آنها از نظام جمهوری اسلامی ابراز نگرانی می‌کند.

خامنه‌ای ۲۲ خرداد ماه نیز در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی «شهدای عشایر» گفت «القای بی‌آیندگی»، «بن‌بست» و کار نابلدی مدیران جمهوری اسلامی را تلاشی از سوی «بدخواهان» با هدف «ناامید» کردن مردم ایران از آینده می‌داند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او در این دیدار «تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور» را از جمله مؤلفه‌های «جنگ نرم علیه ملت» ارزیابی کرد.

خامنه‌ای با این مقدمه‌چینی هشدار داد هر کسی «مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در سخنرانی سالانه خود در آرامگاه روح‌الله خمینی این اظهارات را تکرار و از مدیران جمهوری اسلامی خواست اجازه ندهند کسانی «وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده است».

اظهارات امروز او در دیدار با مدیران قوه قضائیه در واقع سومین موضع‌گیری علنی در مورد روند رو به گسترش تغییر نگرش مردم ایران به حکومت روحانیون و جمهوری اسلامی در ایران در سه هفته اخیر است.

نارضایتی گسترده عمومی که در سال‌های اخیر در قالب «ضرورت عبور از نظام جمهوری اسلامی» و شعار علیه روحانیون شیعه حاکم بر ایران خود را نشان داده است، با نگرانی عمیق خامنه‌ای همراه شده است.

رهبر جمهوری اسلامی در این سال‌ها به طور تلویحی نسبت به گسترش محبوبیت خاندان پهلوی در جامعه ایران هشدار داده است و از حامیان خود خواسته تا «جنبش تبیین» به راه بیندازند.

هدف از راه‌اندازی این جنبش، آگاه کردن نسل جوان از تاریخ ایران به خصوص دوره پهلوی براساس خواسته و علاقه خامنه‌ای است.

افزایش گرایش مردم به هویت ملی و باستانی که با نظام پادشاهی پیوندی تاریخی و عمیقی دارد و بیش از ۴۰ سال حکومت دینی در ایران، منجر به متزلزل شدن پایه حکومت روحانیون در جامعه شده است.

خامنه‌ای پیشتر برای مقابله با چنین تغییر و تحولاتی چندین برنامه کلان فرهنگی و سیاسی از جمله الگوی «پیشرفت اسلامی ایرانی» مطرح کرد که تمام این برنامه‌ها تاکنون با شکست همراه شده است.

ناکامی و شکست مستمر این سیاست‌های مداخله‌گرایانه در تعیین نگرش، فکر، گفتار و زندگی مردم ایران در چهار دهه گذشته نه‌تنها منجر به واکنش‌های اعتراضی عموم مردم ایران شده است، بلکه کلیت جمهوری اسلامی و سیاست‌های ناکارآمد ۴۰ ساله گذشته این نظام را هم زیر سئوال برده است.

با این تاکید چندین‌بار خامنه‌ای به نظر می‌رسد او از تاثیر برنامه‌های کلان فرهنگی و عقیدتی تمام نهاد‌های حاکمیتی و دولتی ناامید شده است و در این حوزه نیز خواستار برخورد‌های سفت و سخت و خشونت‌بار با افراد و جریان‌هایی است که در تضاد با ایدئولوژی جمهوری اسلامی برای ایران و مردم آن فعالیت می‌کنند.

برخورد‌های امنیتی و سخت با بسیاری از مردم و گروه زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای در دوران رهبری خامنه‌ای امری است که همواره با اعتراض بسیاری از نهاد‌های مدافع حقوق بشر در ایران و جهان مواجه بوده است.

برخورد‌ها، بازداشت‌ها، محاکمه‌ها، پرونده‌سازی و احکامی که اغلب آنها غیر قانونی و براساس خواسته ضابطان قوه قضائیه از جمله سازمان اطلاعات سپاه طی ۱۰سال گذشته صورت گرفته است.

خامنه‌ای حالا پس از سال‌ها سکوت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: «بر رفتار ضابطین باید مراقبت و نظارت شود که در حق متهم زیاده‌روی یا تندروی نشود.»

او افزوده است: «دستگاه قضایی نیز نباید تحت تأثیر ضابط باشد بلکه باید به صورت مستقل به مسائل رسیدگی کند. البته نظرات کارشناسی ضابطان نیز نادیده گرفته نشود.»

رهبر جمهوری اسلامی افزوده که «یکی از گلایه‌های ضابطان از دستگاه قضایی رها کردن برخی پرونده‌ها به‌علت کمبودهای قانونی است در حالی که باید با تکمیل قوانین این خلأ را برطرف کرد».

این اظهارات یکی از معدود موضع‌گیری‌‌های خامنه‌ای در این خصوص است که به طور علنی منتشر شده است و تائید می‌کند ضابطان قضایی در بسیاری از پرونده‌های مهم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نظر و خواسته‌های خود را به قضات تحمیل می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy