Friday, Jul 1, 2022

صفحه نخست » چگونگی قلم به دست گرفتن شما نشانه‌های آلزایمر را آشکار می‌کند

alz_070122.jpgایندیپندنت فارسی - سطح مختلفی از فشار بر قلم در زمان نوشتن که موجب می‌شود برخی خطوط قوی و پررنگ و برخی ضعیف و بی‌رنگ ترسیم شوند، مکث بیشتر در نوشتن و سرعت کمتر می‌تواند نشانه‌هایی از آلزایمر باشد.

نتایج یک مطالعه تازه نشان می‌دهد چگونگی قلم به‌دست گرفتن شما می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا «زوال عقل» را در سال‌های آینده نشان دهد.

بیماری آلزایمر، شایع‌ترین شکل از «زوال عقل» است. در این بیماری، فرد به‌آرامی قابلیت‌های شناختی، حافظه و توانایی‌های خود برای انجام کارهای روزمره را از دست می‌دهد.

پیشرفت آلزایمر چند سال طول می‌کشد، بنابراین شناسایی آن در مراحل اولیه بیماری کار ساده‌ای نیست.

به گزارش سان، پژوهش‌گران نشانه‌ها و شواهدی شناسایی کرده‌اند که اگر در فرد مشکوک دیده شود، «می‌تواند» به عنوان نشانه‌ای از بیماری آلزایمر تلقی شود.

این نشانه‌ها طیف گسترده‌ای دارند. از بد پارک کردن خودرو تا تغییر شوخ‌‌طبعی. با این حال دیدن این نشانه‌ها به‌معنای ابتلای حتمی فرد به آلزایمر نیست.

دست‌خط بد و لغزان، از نشانه‌های شناخته‌شده آلزایمر است. برای همین، بسیاری از پزشکان از آزمایش ساده «قلم و کاغذ» استفاده می‌کنند.

در این آزمایش، از فرد مشکوک خواسته می‌شود اشکال هندسی ساده، مانند یک ستاره یا صفحه ساعت، ترسیم کند.

هرچه توانایی فرد برای ترسیم اشکال هندسی ساده کم‌تر باشد، احتمال ابتلا او به «زوال عقل» بیشتر است.

حال پژوهشگران ژاپنی، روش مشابه و جدیدی معرفی کرده‌اند. آنها توانایی و شیوه نگارش ۱۴۴ فرد را بررسی کردند.

افراد شرکت‌کننده در این آزمون، توانایی‌های شناختی مختلفی داشتند. برخی از این افراد «سالم» و برخی دیگر نشانه‌هایی از «زوال عقل» داشتند.

در این آزمایش، ویژگی‌های متفاوت نگارشی افراد بررسی شد. از چگونگی قلم به‌دست گرفتن، تا میزان فشار به قلم، یا تعداد مکث‌هایی که فرد برای نوشتن یک متن ساده و ثابت داشت. سطح مختلفی از فشار بر قلم در زمان نوشتن که موجب می‌شود برخی خطوط قوی و پررنگ و برخی ضعیف و بی‌رنگ ترسیم شوند، مکث بیشتر در نوشتن و سرعت کمتر می‌تواند نشانه‌هایی از آلزایمر باشد.

نتایج پژوهشگران دانشگاه تسوکوبای ژاپن نشان می‌دهند بررسی دقیق ویژگی‌های نگارشی افراد نشانه‌های قابل اطمینانی از امکان ابتلا فرد به آلزایمر به‌دست دهد.

به‌گفته مسئولان این پژوهش، دقت این آزمون برای تشخیص افراد مبتلا به آلزایمر ۷۵.۲ درصد بود که رقم قابل توجه‌ای است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

داده‌های علمی نشان می‌دهد از هر ۱۴ فرد بالای ۶۵ سال، یک فرد مبتلا به آلزایمر است. در حالی که در افراد بالای ۸۰ سال، از هر شش فرد یک نفر آلزایمر دارد. با این حال، بیماری آلزایمر بخش از روند طبیعی «پیری» به‌حساب نمی‌آید. هنوز هیچ درمان مطمئن و قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy