Sunday, Jul 3, 2022

صفحه نخست » ادامه سقوط ارزش ریال بعد از شکست آخرین دور مذاکرات هسته‌ای

dollar_070322.jpgرادیو فردا - در پی بی‌نتیجه ماندن آخرین دور مذاکرات هسته‌ای، نرخ دلار در مقابل ریال ایران کماکان سیر صعودی خود را می‌پیماید.

از ابتدای سال جاری خورشیدی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی متوقف شده بود، ریال ایران یک چهارم ارزش خود را از دست داده بود، اما با اعلام موافقت جمهوری اسلامی برای مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا نرخ دلار از ۳۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش یافت.

با این حال، بعد از اعلام شکست این مذاکرات و بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای دوحه نرخ دلار دوباره روند صعودی گرفت و روز شنبه ۱۱ تیرماه به ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

نرخ دلار نسبت به روز گذشته تقریبا ۲.۵ درصد رشد داشته و نسبت به روز چهارشنبه که مذاکرات به اتمام رسید، بیش از ۹ درصد اوج گرفته است.

نرخ سکه بهار آزادی نیز در روز شنبه ۱۱ تیر ماه به ۱۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و نرخ سکه امامی تا ۱۵ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان اوج گرفته است. نرخ انوع دیگر سکه نیز روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

هنوز معلوم نیست روند صعودی دلار در مقابل ریال ایران تا کجا ادامه یابد، اما طی روزهای گذشته به صورت متوالی رشد داشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مقامات ایران همواره از وضعیت «مناسب» ذخایر ارزی کشور و عدم کسری تزریق ارز به بازار خبر می‌دهند. همچنین وزیر نفت ایران می‌گوید درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

گزارش سالانه اوپک نیز که هفته گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد درآمد صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳ برابر سال ۲۰۲۰ بوده؛ اما این گزارش همچنین می‌افزاید کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران در سال گذشته میلادی با واردات آن برابری کرده است. بدین ترتیب، به رغم افزایش درآمدهای نفتی، انتظار نمی‌رود ارز بیشتری وارد کشور شده باشد.

در این میان، آخرین آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد تنها در ۹ ماه ابتدایی پارسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده است.

سقوط ارزش ریال به تورم افسارگسیخته ایران دامن می‌زند. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه خرداد امسال به بالای ۵۲ درصد رسیده است؛ به عبارتی رشد قیمت‌ها در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۲ درصد بوده است.

به تبع افت ارزش ریال، آمارهای اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت امسال ۸.۴ درصد بوده و متوسط قیمت هر متر مربع خانه مسکونی در تهران در خرداد ماه رکورد تاریخی ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان را شکست که نسبت به خرداد پارسال تقریبا ۳۳ درصد رشد نشان می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy